jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
men hur fan ska man kunna köra om dom här ångloken då?? dalsländska vägar har ju inte så många rakor så det blir ju ibland lite vågade omkörningar när det ligger 2 lastbilar i rad och lusar, och att köra i 80 pallar jag inte! min buick drar mindre soppa i 100 än i 80!
Citat från: Oskar P skrivet 13 april 2011 kl. 23:18:31jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..
Citat från: trapperbee skrivet 14 april 2011 kl. 10:18:33Citat från: Oskar P skrivet 13 april 2011 kl. 23:18:31jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, ojippie! och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,Kan du inte berätta om det experimentet som dom gjorde på dig när du var barn i stället? Så jag kan få en förklaring varför du som du är! :lol:i dom lät mig ju bo hos dig
Citat från: Oskar P skrivet 13 april 2011 kl. 23:18:31jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, ojippie! och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, ojippie! och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..