ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Vilka maskiner tål inte den nya E10
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Vilka maskiner tål inte den nya E10  (läst 14145 gånger)

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #24 skrivet: 13 april 2011 kl. 19:43:26 »
Citat från: goes skrivet 13 april 2011 kl. 18:43:10
Citat från: Norrhyttan skrivet 13 april 2011 kl. 17:50:24
Nja, som jag sa så finns ingen nationell standard i Sverige. Utan en sådan standard kan inget bolag sälja soppan, för då skulle de bli ensamt ansvariga om bilar börjar paja.
Finns det en standard som accepterats av motortillverkarna så gäller motortillverkarens garantier.

Det argumentet köper jag inte riktigt, då Finland genomförde E10 så måste de tagit fram samma standard som Sverige behöver. Då både FInland och Sverige är med i EU så borde dessa standarder vara mycket lika.

Jag tror med på att de fördröjer alla kostnader som kommer med att förändra innehåller t.ex omkalibrering av alla mackar m.m
Vad är det som ska kalibreras om på en mack? Det är ju bara att sätta upp en skylt på pumpen.
Även om Sveriges standard kommer att se likadan ut som Finlands så måste beslutet tas, och det är många aktörer inblandade. Någon gemensam EU-standard finns inte idag, korkat nog, det är bara nationella standarder.
Dessutom måste det till en ordentlig informationskampanj, innan soppan börjar säljas. Den drar man inte igång innan standarden klubbats.

EN228 är för övrigt den rådande EU-standarden idag. Vad den svenska heter vet jag inte. SS-någonting.
Anmäl till moderator   Loggat

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #25 skrivet: 13 april 2011 kl. 21:03:58 »
ett förbannade trams är vad det är.!!!! typiskt pappa staten att styra folket genom att påtvinga skit som långtifrån alla vill ha.
snart blir det tvångsinlösen på alla fordon som inte kan köras på E10!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad goes

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 200
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
goes
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #26 skrivet: 13 april 2011 kl. 21:11:07 »
Citat från: Norrhyttan skrivet 13 april 2011 kl. 19:43:26
Vad är det som ska kalibreras om på en mack? Det är ju bara att sätta upp en skylt på pumpen.


Eftersom pumparna är krönade för E5 så gäller inte den kaliberingen för annan blandning (E10)

Oskar P: de som är mest tokigt är att detta miljökrav är för att sänka utsläppen från privatbilismen fast utsläppen från den kategorin har sjunkit från referensåret medans utsläppen från yrkestrafiken ökat.
« Senast ändrad: 13 april 2011 kl. 21:14:51 av goes »
Anmäl till moderator   Loggat
Familjens leksaker

SMC 500 Racing Edition -09
  Scooterdäck fram 150/80-90
  xenon ljus
  Ledblinkers med bromsljus bak
Goes 320 Max -08
  Jula-släp
  xenon ljus fram
SMC 250 -05
DINLI DL604 50cc -07

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #27 skrivet: 13 april 2011 kl. 21:28:17 »
Dom kan ju ta tag i roten på problemet istället. Nämlingen oljepannor till Hus. Det finns alternativ som är märkbart bättre. Att ha luftpump eller bergvärme, kanske pellets? till en lastbil är ju ganska så uteslutet  ;)

Vadå kalibrera pumpen?  bara tömma tanken, på med nytt klistermärke och fylla den med ny soppa  :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #28 skrivet: 13 april 2011 kl. 23:18:31 »
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! :djump:
och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..
« Senast ändrad: 13 april 2011 kl. 23:20:28 av Oskar P »
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Hank_The _Tank

  • SMC 700 År 2011, Huysung 450 År 2007
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hank_The _Tank
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #29 skrivet: 14 april 2011 kl. 00:22:36 »
Ja E10 skapar även problem i den marina värden. Etanol drar till sig fukt inte bra. Sen kommer det ju dra mer bränsle än innan. :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #30 skrivet: 14 april 2011 kl. 00:40:08 »
Spårar ur lite nu men jag tycker att vi borde få köra LÄNGRE lastbilar än vi får... 30-35m! då försvinner kanske 1/4 av lastbilarna från vägarna och därmed sparar maaaaassor med diesel. Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen och bak på på flaket har dom massa krafs som bara väger 5-6 ton. Bara ha såna på Motorvägarna då.

Eller bygga ut järnvägen. Varför inte lägga Maglev här i sverige. Snacka om att lägga ribban då istället för att jiddra om bensinpriset

Sen tror jag ärligt talat ingen märker av den ökade förbrukningen med tanke på att ökningen blir ungefär 1.75% vilket är ungefär 1 liter på en hel tank. Om man nu stör sig på detta bör man istället finslipa sin ECO körning som garanterat flisar ner den där litern i småbitar
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #31 skrivet: 14 april 2011 kl. 07:54:40 »
Citat från: Narmasil skrivet 14 april 2011 kl. 00:40:08
Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen
Kompisen kör Scania 480 -010 trailerdragare å den drar 2.3-2.5L/milen, så fyra låter mycket tycker jag  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #32 skrivet: 14 april 2011 kl. 08:47:53 »
Citat från: StefanN skrivet 14 april 2011 kl. 07:54:40
Citat från: Narmasil skrivet 14 april 2011 kl. 00:40:08
Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen
Kompisen kör Scania 480 -010 trailerdragare å den drar 2.3-2.5L/milen, så fyra låter mycket tycker jag  :hmmm:

Beror på vad du drar... Finns många som drar 6L milen med last också. Jag tog bara på ett ungefär. Så beror det en hel del på om han kör i 80 eller 90 också. Dom flesta kör ju i 90 även om man bara får köra 80. Sen utan att stämpla nån kanske din kompis lägger på lite  :dntknow: Jag och en kompis hade exakt samma bilmodelle och min drog 0,57 som minst blandad körning. Hans var nere i exakt 0.4 enligt honom. Bullcrap säger jag. Därav inte sagt att din kompis ljuger.

Sen just trailrar drar ju lite mindre eftersom dom inte lastar lika mycket som t.ex en timmerbil gör. Klart det finns fler trailrar utefter motorvägarna, jag tänkte nog lite mer i allmänt fast jag skrev motorvägar  :banghead:
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #33 skrivet: 14 april 2011 kl. 09:41:47 »
De får bonus om de klarar av vissa parametrar mm. så han har ganska bra koll på tomgångskörning, utrull eller vad det hette mm. Allt loggas i datorn så han ser sin körning oavsett bil han kör, de ligger i 81km/h. Tung last 2,5L/milen och lätt 2,3L/milen som jag fattade det. Motorväg, Sverige-Holland-Sverige.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad trapper™

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 180
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • AtvNerd TerrängGruppen Wermland™
    • Visa profil
trapper™
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #34 skrivet: 14 april 2011 kl. 10:18:33 »
Citat från: Oskar P skrivet 13 april 2011 kl. 23:18:31
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! :djump:
och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..

jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
Anmäl till moderator   Loggat
Smc j-max 700cc
Kazuma 150cc
Loncin 90cc
Stiga Park till lilla gräsplätten på 50 kvadrat :)

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Vilka maskiner tål inte den nya E10
« Svar #35 skrivet: 14 april 2011 kl. 11:14:20 »
men hur fan ska man kunna köra om dom här ångloken då?? dalsländska vägar har ju inte så många rakor så det blir ju ibland lite vågade omkörningar när det ligger 2 lastbilar i rad och lusar, och att köra i 80 pallar jag inte! min buick drar mindre soppa i 100 än i 80!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Vilka maskiner tål inte den nya E10
 


Online just nu.

612 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Mac-kan
Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info