Citat från: Norrhyttan skrivet 13 april 2011 kl. 17:50:24Nja, som jag sa så finns ingen nationell standard i Sverige. Utan en sådan standard kan inget bolag sälja soppan, för då skulle de bli ensamt ansvariga om bilar börjar paja. Finns det en standard som accepterats av motortillverkarna så gäller motortillverkarens garantier. Det argumentet köper jag inte riktigt, då Finland genomförde E10 så måste de tagit fram samma standard som Sverige behöver. Då både FInland och Sverige är med i EU så borde dessa standarder vara mycket lika. Jag tror med på att de fördröjer alla kostnader som kommer med att förändra innehåller t.ex omkalibrering av alla mackar m.m
Nja, som jag sa så finns ingen nationell standard i Sverige. Utan en sådan standard kan inget bolag sälja soppan, för då skulle de bli ensamt ansvariga om bilar börjar paja. Finns det en standard som accepterats av motortillverkarna så gäller motortillverkarens garantier.
Vad är det som ska kalibreras om på en mack? Det är ju bara att sätta upp en skylt på pumpen.
Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen
Citat från: Narmasil skrivet 14 april 2011 kl. 00:40:08Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen Kompisen kör Scania 480 -010 trailerdragare å den drar 2.3-2.5L/milen, så fyra låter mycket tycker jag
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..