Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Körning med atvdäck på vägreggad  (läst 7300 gånger)

Utloggad Quadjonen

Körning med atvdäck på vägreggad
« skrivet: 11 april 2011 kl. 08:18:22 »
Hade lite fundering på det med atvdäck på en vägreggad, på vägreggad är det godkända däck på den som standar,  men när man kör med typ Itp xtr så står det  Not for highway.
Orginaldäck är goare att köra på , men  e märkta asvalt däck är det bästa men sämre på en grustur

Har nån blivit stoppad ? ,eller på besikting eller fått problem om det var fel däck efter  ex kört av vägen och atv blev skrot.
« Senast ändrad: 11 april 2011 kl. 08:20:25 av Quadjonen »
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Hydro

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #1 skrivet: 11 april 2011 kl. 08:29:58 »
Bara för att det står präglat på däcksidan betyder det väl inte att det är förbjudet i Sverige?
På karossen brukar det tex finnas varningsdekaler om att man inte får köra på allmän väg alls men det får man ju här om den är vägreggad.

Jag vet alltså inte, men tycker inte den präglade däcktexten som sådan utgör en regel/lag.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Delarium

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #2 skrivet: 11 april 2011 kl. 08:50:53 »
Också tolkat det på detta sätt som Hydro. Kravet är väl 1mm mönsterdjup, och något som sommar- eller vinterdäck existerar inte i denna värld...
Hyosung TE450 Rapier -08
- Sänkt fram och bak
- Avstrypt, egengjord quitecore
- Douglas Redlabel 10" med Maxxis Spearz 165/70-10, 255/40-10
- Dekaltrimmad till +40HK

SMC CBW 300 -06 (såld)
SMC Ares 170 -04 (såld)

Utloggad Norrhyttan

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #3 skrivet: 11 april 2011 kl. 09:17:08 »
Bara för att det står präglat på däcksidan betyder det väl inte att det är förbjudet i Sverige?
Jo.

Däck som används på väg ska vara E-märkta. Tidigare var amerikanska DOT-märkningen godkänd i Sverige, men det är borta sedan länge. Tack och lov vet långt ifrån alla bilprovare och poliser om det, så fordon med DOT-däck slipper allt som oftast igenom inspektioner.

Både poliser och bilprovare är dock smarta nog att fatta att "Not for higway use", "Racing purpose only" och andra liknande texter betyder att däcket knappast är varken E- eller DOT-märkt.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Quadjonen

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #4 skrivet: 11 april 2011 kl. 10:21:30 »
Är det då samma som det är med bilar, där gäller bara däck dim som står i regpapper ?  Då skulle alla däck dim som inte är E märkta eller inte samma dim som i pappret på atv ,vara fel och då kan det bli problem vid kontroll eller olycka.
 Skulle då kanske balansera upp orginal däcken och köpa nya asvalt däck när oginalet är slutköda.
Orginal däcken till outlandet är fina att åka på men tar slut på 500 mil
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Hydro

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #5 skrivet: 11 april 2011 kl. 12:16:26 »
Håll då med om att man borde kräva att maskinerna som säljs vägreggade borde ha däck som får användas på allmänna vägar...
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Lowest

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #6 skrivet: 11 april 2011 kl. 13:37:15 »
Är det då samma som det är med bilar, där gäller bara däck dim som står i regpapper ?  Då skulle alla däck dim som inte är E märkta eller inte samma dim som i pappret på atv ,vara fel och då kan det bli problem vid kontroll eller olycka.
 Skulle då kanske balansera upp orginal däcken och köpa nya asvalt däck när oginalet är slutköda.
Orginal däcken till outlandet är fina att åka på men tar slut på 500 mil

När man började åka bil i början/mitten av 80 talet så åkte man på regbesiktning om man hade volvos 240 fälgar (14") på en volvo 140 (15") men nu för tiden kan du ha 17" eller större utan problem.

Mina mäter 28,5" i höjd och dom har inte klagat när jag blivit stoppad.
Vet dom som besiktat med terrängdäck och det har gått bra och ingen har kollat om dom är E-märkta.
« Senast ändrad: 11 april 2011 kl. 13:42:58 av Lowest »
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Oskar P

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #7 skrivet: 11 april 2011 kl. 17:07:11 »
min traktorreggade hjuling kom med E-märkta carlisle däck med ganska snällt mönster, medan de terrängreggade dieslarna har ett grovare mönster.
dessutom stod däckdimensionen i "bilmått" på mina däck, inte i enbart tum som på terrängdäck, dvs t.ex. 195/55-15 istället för 33x10-16
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Quadjonen

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #8 skrivet: 15 april 2011 kl. 13:00:53 »
Är det ingen som har provat att köra med atv däcken från biltema ? Det är E märkta däck .
Undrar hur fyrhjulingen är att köra med på asvalten och i svängar eller i högre hastighet
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Delarium

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #9 skrivet: 15 april 2011 kl. 13:23:33 »
Finns en hel tråd om just Biltemas ATV-däck.
Hyosung TE450 Rapier -08
- Sänkt fram och bak
- Avstrypt, egengjord quitecore
- Douglas Redlabel 10" med Maxxis Spearz 165/70-10, 255/40-10
- Dekaltrimmad till +40HK

SMC CBW 300 -06 (såld)
SMC Ares 170 -04 (såld)

Utloggad Norrhyttan

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #10 skrivet: 15 april 2011 kl. 13:37:02 »
Finns en hel tråd om just Biltemas ATV-däck.
Gör det? Söker man på "Biltema" och "däck" så kommer bara den här tråden upp.
Länka gärna, jag är intresserad av vad som står. :)

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Delarium

SV: Körning med atvdäck på vägreggad
« Svar #11 skrivet: 15 april 2011 kl. 14:18:56 »
Finns en hel tråd om just Biltemas ATV-däck.
Gör det? Söker man på "Biltema" och "däck" så kommer bara den här tråden upp.
Länka gärna, jag är intresserad av vad som står. :)

Inte en susning hur du sökt, men här är den :)

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27063.0
Hyosung TE450 Rapier -08
- Sänkt fram och bak
- Avstrypt, egengjord quitecore
- Douglas Redlabel 10" med Maxxis Spearz 165/70-10, 255/40-10
- Dekaltrimmad till +40HK

SMC CBW 300 -06 (såld)
SMC Ares 170 -04 (såld)

 


Online just nu.

158 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, Galnastavalla,
Flest online idag: 201. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme