Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...  (läst 2176 gånger)

Utloggad D.A

Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« skrivet: 1 april 2011 kl. 17:16:12 »
Hej!
Har precis köpt mig en Wildcat, hade en smc 300 förra året men tröttnade snabbt och ville ha mer effekt. :DV
Den skall vara avstrypt enligt tidigare ägare men säkrast är väl att kolla själv. Den låter hyggligt mycket så jag antar att insatsen i dämparen är bytt, den som sitter är endast ett finmaskigt nät i. Någon som har koll på hur den ska se ut?
Vissa påstår att även kröken skall bytas vid avstrypning, någon som vet hur det ligger till med det egentligen?
Hur kan man se om den är bytt i så fall?
Mainmunstycket är väl 135 orginal och 147,5 ostrypt, har dock läst om många som bytt till 160 och tycker det funkar bra. Bör även lågfarten bytas, var väl 42 om jag inte minns fel?
Det sitter i alla fall orginal luftburk i, utan hål etc den bör väl också borras eller bytas ut då?
Om man vill klämma dit ett öppet filter vilket munstycke bör man då ha, 160? Bör även dämparen bytas då eller räcker det med att ha bytt insatsen?
Hur stort drev går att sätta dit fram, är 15 maximalt?
Till sist tyckte jag att den så låg ut bak och såg då att dom skruvat ihop bakdämparen ca 4cm med dom två "ringarna" som sitter gängat på i ovandelen. Fungerar det bra att sänka den på det sättet eller finns det några nackdelar?

Många frågor och det kommer säkert fler!
Ha det!
Mvh D

Utloggad ThaSaint

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #1 skrivet: 1 april 2011 kl. 19:51:50 »
om du menar ringarna som trycker ihop fjädern så är det väl bara förspänningen på fjädern du ändrar där, inte höjden. Då måste du byta lite annat där bak.

nu har du ingen raving edition? Så jag kan inte uttala mig om avgassystemet då jag har en RE och de är lite annat avgassystem på den än 'vanliga' modellen, på RE är det en skruv som lossar stålringen längst bak på dämparen bara, som är enda strypningen på RE'ns avgassystem vad jag vet


//Erik
Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad D.A

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #2 skrivet: 1 april 2011 kl. 20:33:41 »
Ja va fan tänkte jag på!?!
Så klart man inte justerar höjden med den, det säger ju sig själv om man bara tänker lite!
På min slutdämpare sitter det en platta med tre insexskruv, lossar men den får man ut en "insats" samt den lilla pipan på den. Hmm, undrar omdämparen bak är dålig då? Den är spänd ca 40cm fast den stog ju på läge soft i o f...

Utloggad D.A

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #3 skrivet: 2 april 2011 kl. 14:39:59 »
Skruvade precis isär förgasaren för att kolla munstyckena då det inte är det klippet jag förväntat mig i den.
Började med mainjeten som skall sitta i mitten i röret.
Kunde konstatera att den saknade märkning i siffror men det står RE på ena sidan spåret och SE 1 (eller möjligen I). Jaja, det är väl säkrast att byta då tänkte jag och gick ut för att skruva av lågfarten, döm om min förvåning när det visar sig vara ett 147,5!!!
Klåparn har tydligen förväxlat dessa vid monteringen. Funderingen är nu om det är orginal lågfart som satt på huvudmunstyckets plats? Någon som känner igen beteckningen? Är väl kanske lika bra att byta ut det annars.
Skall man satsa på ett större lågfarts munstycke med då? Funderade även på att köpa ett 160 som huvudmunstycke istället, verkar ju fungera bra enligt andra. Är det någon som haft dåliga erfarenheter av 160 som main?
Är i alla fall förvånad över att den kunde gå så bra som den gjorde med 147,5 på lågfart och 45 på högfart om det nu är det...

Mvh
D
Edit. Någon som vet vad det är för förgasare på den?

« Senast ändrad: 2 april 2011 kl. 14:50:36 av D.A »

Utloggad ThaSaint

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #4 skrivet: 3 april 2011 kl. 21:55:22 »
Mikuni BSR 42

//Erik
Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad D.A

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #5 skrivet: 4 april 2011 kl. 20:20:42 »
Tackar tackar ThaSaint!
Förresten, jag såg att du hade biltemas krökskydd som värmeskydd.
Hur bra skyddar den från värmen? Mitt har ramlat av också och dom universal jag sett är ju skitfula.
Får kolla vad ett orginal kostar annars...

Mvh
D

Utloggad ThaSaint

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #6 skrivet: 4 april 2011 kl. 20:50:18 »
Tackar tackar ThaSaint!
Förresten, jag såg att du hade biltemas krökskydd som värmeskydd.
Hur bra skyddar den från värmen? Mitt har ramlat av också och dom universal jag sett är ju skitfula.
Får kolla vad ett orginal kostar annars...

Mvh
D

Jag har inte testat det ännu. Bara monterat, väntar på delar till min kvadd, men det verkar ju dra ut på tiden ...
Det är ju Betydligt längre än original, så jag tror att det kommer funka bra. är ju i alu istället för "vanlig" plåt.
använde ett av hålen i det, och drog i ett av originalfästena på avagset. sen använde jag klamren som följde med längst fram och längst bak, fick ingen jättesnygg "böj" på det, men det går nog att justera till, kanske brickar ut det lite där bulten sitter.

Har biltemastyre och (moddade) handskydd med .. och styrhöjare.. och backspeglar. ;D

//Erik

Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad Leander

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #7 skrivet: 6 april 2011 kl. 13:55:21 »
Har borrad luftburk och helsystem på min. Jag kör med 160stycke och orginal lågfart blandskruven utskruvad (kommer inte ihåg hur många varv). Hade UNI öppet filter på förut men då gick den inte alls på högvarv, bluddra och misstände så ska skicka i ett 170stycke sen.
SMC Wildcat -500
Helsystem - UNI Öppet luftfilter

Utloggad D.A

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #8 skrivet: 6 april 2011 kl. 14:22:29 »
Intressant att höra!
Har skruvat in ett 160 munstycke i den men tyvärr inte kunnat provköra än.
Körde du med 160 och orginal luftburk först och gick den dåligt då, eller borrade du upp och bytte munstycke på samma gång? Tittar man på dinliforumet så bestyckar dom ju ända upp till 180 och det är ju samma motor fast nedfodrad till 450cc iställer. Borde ju vara möjligt med minst samma bestyckning på våra 500cc tycker man ju. Funderingen är ju bara hur mycket mer det sliter på motorn...
Ska testa mitt 160 först så får vi se.

Mvh
D

Utloggad Leander

SV: Nybliven Wilcat ägare med några funderingar...
« Svar #9 skrivet: 6 april 2011 kl. 14:29:24 »
Just nu kör jag med helsystem, borrad luftburk. 160stycke och utskruvad blandskruv. Går mkt bra i hela registret. De va när jag körde samma bestyckning fast med öppet filter som den inte gick bra på högavarv  :)

Sliter nog mer på motorn att köra med för snål bestyckning. Mer soppa kyler motorn mer.
SMC Wildcat -500
Helsystem - UNI Öppet luftfilter

 


Online just nu.

162 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, skogsbonne, Beangan,
Flest online idag: 199. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme