Citat från: chriz78 skrivet 28 april 2011 kl. 22:14:35Citat från: HADES skrivet 28 april 2011 kl. 20:32:35Citat från: chriz78 skrivet 28 april 2011 kl. 20:29:05Citat från: chriz78 skrivet 24 april 2011 kl. 22:10:03Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan..."lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hadesaha ok det var lite annat det, men jag hade lös muttern och tog isär allt och satt tillbaka, men jag "styrde" inte brickan med handen utan bara drog åt kanske får se över det igen då....men skall det verkligen finnas ett glapp i vevaxeln? det var ett ganska markant glapp...och knackandet från motorn är helt oförändrat efter rivningen.Det du känner när du ruckar på den axeln är inte vevlagret utan lagret till våtkopplingsklockan.Den har sin yttre lagring i variatorkåpan,så med den borta känns ett visst radiellt "glapp"/spel. mvh/hades
Citat från: HADES skrivet 28 april 2011 kl. 20:32:35Citat från: chriz78 skrivet 28 april 2011 kl. 20:29:05Citat från: chriz78 skrivet 24 april 2011 kl. 22:10:03Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan..."lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hadesaha ok det var lite annat det, men jag hade lös muttern och tog isär allt och satt tillbaka, men jag "styrde" inte brickan med handen utan bara drog åt kanske får se över det igen då....men skall det verkligen finnas ett glapp i vevaxeln? det var ett ganska markant glapp...och knackandet från motorn är helt oförändrat efter rivningen.
Citat från: chriz78 skrivet 28 april 2011 kl. 20:29:05Citat från: chriz78 skrivet 24 april 2011 kl. 22:10:03Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan..."lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hades
Citat från: chriz78 skrivet 24 april 2011 kl. 22:10:03Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan...
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
Hej om du har detta backproblem så vänd dig till din åf så åtgärdar dom detta det är inget du själv skall pilla på då det är en elektronisk åtgärd kollas alltid vid service! mvh Ronnie Asiengrossisten
Hej 17 dagar har gått med min nya SMC 700 J-max och det börjar krångla det räckt. Ja faktisk andra dagen.Vibrationer från variator och det är inte den yttre möttern. Sadel lås vibrerar lös. värmechöldar lossnar.Är åtter gärdat.Sen flyttade sig styret 5 millimeter upp så att styr låset inte gick i.Är åtter gärdat.Sen sluttade kyl fläckten Ja 3-4 sladdar under last raket där säckringarna sitter är inte i hopptryckta ordentligt.Vilket ledde till högt motstånd värme utveckling sladdarna smälter blir svarta. Kollade på kompisens den var lika dan men ingen kort is men lösa sladdar.Kan ju vara bra att veta för man vill ju inte att skiten ska koka
Nä d som beskrivs här ovan är ju inte ett glapp,utan ett spel i våtkopplingens lager som ska vara där.Vad det gäller ljuden som upplevs som knack har jag ingen egen erfarenhet,bara att denna motor går väldigt "hårt" o låter lite rått.När man motorbromsar kan man höra variatorvikterna skramla till ibland har jag hört oxå.Vi får se vad framtiden utvisar,men än så länge en maskin som verkar både gå o funka bra tycker jag.O väldigt lättmekad o åtkomlig vilket uppskattas av oss mekar.=) mvh/hades
Min fick ngt fnatt idag.. På displayen där det visar vilken växel man har i började att flimra tyckte även att den tjuvstoppa på backen men de kan iof vara för att ja "mjölka" på gasen.. Ska ta en längre tur i morrn så får vi se om de händer ngt.. Ngn som vet vad det kan vara för fel med displayen? e troligen glapp i ngn kabelkontakt