Kolla vidare runt tändningen, om du inte gjort mätningarna runt spolar/kablage så gör det, du har ju 2 st och kan jämföra skillnader iallafall.//jens
Alla olika kombinationer som du kan komma på. Det är inte säkert det är mätbart ens. Pröva och ställ en radio jämte och lyssna efter tändstörningar, pröva att köra ett system i taget.//jens
Jag och barnet var bokstavligen ute och plågade våra maskiner i ett grustag igår. Detta var nog cirkus 2-2,5timmars mer eller mindre konstant körning både på landsväg i full spätta, och mycket varierande hastighet i sand och grus. Den hängde sig en gång, vilket måste ses som ett klart framsteg. Mina teorier om tändspolarna/tändningen på något vis börjar bli starkare och starkare. Bör tilläggas att jag endast har ferritkärna på en tändspole, sitter 2st på min hoj.
Citat från: Delarium skrivet 14 juni 2011 kl. 10:09:13Jag och barnet var bokstavligen ute och plågade våra maskiner i ett grustag igår. Detta var nog cirkus 2-2,5timmars mer eller mindre konstant körning både på landsväg i full spätta, och mycket varierande hastighet i sand och grus. Den hängde sig en gång, vilket måste ses som ett klart framsteg. Mina teorier om tändspolarna/tändningen på något vis börjar bli starkare och starkare. Bör tilläggas att jag endast har ferritkärna på en tändspole, sitter 2st på min hoj. Kolla nu hur tändkablarna ligger då dem kan klämmas på dåliga ställen och avge pullser i ramen och göra att maskinen går dåligt och även störa/slå ut andra el grejer. Detta brukar framträda speciellt i fuktigt väder.Dessa tändkablar brukar dras mellan plast och ram och efter ett tag blir höljet ganska tunt pga vibbar och nötning av damm.
Radion är till för att lättare höra tex. tändstörningar, låt den går på hög volym med bara brus och håll den på bägge sidor om motorn vid tex. tomgång och lyssna efter skillnader i störnivå.Bara ett förslag...//jens