Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*  (läst 4527 gånger)

Utloggad Wikingen

  • Insane Bushwacker!!
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • www.sjmotor.no
Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« skrivet: 3 juni 2006 kl. 00:16:47 »
Hej och hopp! :?

Testade min 300 4X4 i terrenget i går eftermiddag. Det gikk åt HELV....!! :evil:
Fan va jag är arg! :x
Jag skulle rydda/röja lite där min syster och min morsa ska bygga hvart sitt nya hus. En snubbe jag kjänner hadde sågat ner 15 träd, og dragit fra stockarna från dom största träden.
Det låg igjen några timmer-pinnar av tjocklek typ 15-20 cm och 3-4 meter långa. Dom var inte tyngre enn at jag enkelt kunde lyfta dom själva, men tänkte dra fram dom med Linhai'en. :)
Som tänkt, så gjordt. 8)
Jag drog en slunga runt timmer-pinnarna, och surrade fast andra ändan i Linhaiens dragkula.
Jag kjorde först i bara 2wd, men med alla kvistar och skit i vägen kopplade jag inn 4wd's högväxel.  8)
Det pyslade iväg rätt bra, men så kom en liten brant sandhög på en halvmeter sådär, og halvväges uppe på högen så löd en fruktansvärd aoooaooooaooo-ljud...  8O  Hvad fasiken var dët här tänkte jag, och backade ner igjen. :?  Nedförsbakken baklenges gikk utan oljud. :?
Väl nere tog jag fart och skulle kjöra hela högen upp, men då jag satte växelspaken i framöverläge kom oljuden igjen, och mycket høgre.. 8O
Samtidigt börja det ryka nåt aldeles vansinnigt från någon plats under cykeln.  8O
Jag stoppade alt, och slog en dubbel kalasjnikov eller nånting, och stod och kikade på cykeln som stod där och rök... :roll:

Väl, röken gav sig, och jag lot cykeln stå stilla en stund. Tänkte att om nånting var överupphetad skulle det få tid at kyla ner sig.

Efter en kvart hoppade jag på cykeln igjen, startade upp, och satte den varsamt i 4wd hög. Det raslade og gvän och pep nåt aldeles fruktansvärt!! Det blev varmt på vänsterfoten, och hvad var dät?? Spån och metallbitar sprutade från nån plats, rätt ner i bottenplattan och upp på min fot!! HOT!!! 8O

Lika fort som oljudet kom, blev det borta igjen, og cykeln stod fast... Motorn gikk (och går fint) men zero framdrift.... Variatorn har nog pajat... :roll:

Män den ska väl tåla såpass???
Har jag gjort nåt fel??
Hva fan kan sånt här komma av??

I morgon ska jag ha en "skadosanering" och en "rästverdisäkring"...
Jag kommer tilbaka med resultaten...

Jävlar va arg man blir!! :evil:

Mvh
Roy Smokin Linhai
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad Outlander

Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #1 skrivet: 3 juni 2006 kl. 00:25:02 »
Jobbigt, jo normalt så skall den klara det! Går det att dra en älg men en Linhai så går det med några "pinnar".........

 :(  :(
Outlander
Moderator

Utloggad Nonne

Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #2 skrivet: 3 juni 2006 kl. 00:51:44 »
Linhaien klarar mycket men man skall använda lågväxlen vid tex. drag och plogning annars brinner variatorn upp.

Visst orkar den i högväxlen men variatorn blir överhettad!!

Detta bör alla åf meddela sina kunder vid leverans!!

//Nonne

Utloggad Wikingen

  • Insane Bushwacker!!
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • www.sjmotor.no
Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #3 skrivet: 3 juni 2006 kl. 00:56:44 »
Överupphettad är en ting, men at det ska börja komma massa spån og aluminiumsbitar...?? 8O

Jag har kollat läget hos min ÅF, och han sa nu i kväld at jag skulle få en ny variator, män remmen måsta jag kosta själv...
Hvad är det som kan ha gått åt helv... då? Vilka delar??

Mvh
Smokin Roy
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad Fyrhjulingpunktseskaune

Hej,

Det är nog slungkopplingen som bränt sönder, vid arbete med belastnig ska endast lågväxeln användas. Högväxeln gör att det är kopplingen som arbetar och inte variatorn o rem. Den blir då för varm och smälter/spricker i materialet härdsmälta  8O . Det bör du som sagt ha informerats om av din åf vid leverans. 8)

Byt hela kopplingen inkl fjäder och skivor.

Kör på lågen nästa gång så går det bättre :wink:

mvh
Kent
yrhjuling.se SYD
Kör så det ryker

Utloggad Wikingen

  • Insane Bushwacker!!
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • www.sjmotor.no
Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #5 skrivet: 3 juni 2006 kl. 13:52:19 »
Will do :)

Fikk en komplett variator idag. Slungkopplingen är vel integrerad i den, är den inte? (Jädrans tung klump..!!)

Blev anbefalad å handla inn en rem med, och den kostade inte mindre enn 1.112.- NOK (!!!!) 8O Jiiiises för några priser!! :roll:

Mvh
Smokin Roy NuB
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad STENE

Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #6 skrivet: 3 juni 2006 kl. 14:12:22 »
Citat från: "Outlander"
Jobbigt, jo normalt så skall den klara det! Går det att dra en älg men en Linhai så går det med några "pinnar".........

 :(  :(


Tror inte att det är många hojar som klarar att dra tungt med högväveln utan att saker händer.. Och slutar man inte i tid så spelar det nog ingen roll om det står Kawa,yamma,suzka.honda,polars,bomba eller vilket kvalle märke som helst på sidan av tanken.


NEJ normalt skall den inte klara det..
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Wikingen

  • Insane Bushwacker!!
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • www.sjmotor.no
Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #7 skrivet: 3 juni 2006 kl. 14:19:49 »
Nej, jag inser ju nu at det mest sannolikt var mitt eget fel. Jag talade med min ÅF idag, men han höll fast på sitt om att det torde inte vara nåt problem at kjöra i terreng, ploga osv i fyrans högväksel.
Jag tror inte han helt förstår hur drivpaketet fungerar på dom här hojarna.
Det bli fyrans låg härefter på mig i allafall :wink:

Det blir väl några timmars skruvning idag tror jag... :roll:

Tackar för goda råd!!

Mvh
Smokin Roy NuB
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad Outlander

Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #8 skrivet: 3 juni 2006 kl. 17:06:28 »
Citat från: "STENE"
Citat från: "Outlander"
Jobbigt, jo normalt så skall den klara det! Går det att dra en älg men en Linhai så går det med några "pinnar".........

 :(  :(


Tror inte att det är många hojar som klarar att dra tungt med högväveln utan att saker händer.. Och slutar man inte i tid så spelar det nog ingen roll om det står Kawa,yamma,suzka.honda,polars,bomba eller vilket kvalle märke som helst på sidan av tanken.


NEJ normalt skall den inte klara det..


Okej, jag kunde ha varit tydligare... Då jag tänkte att det skulle varit på lågen. Dock har jag inga problem att släppa 600Kg kärra med grus bakom min på högen utan remslir. Självfallet gör jag det normalt på lågen och det var så jag tänkte att även en Linhai 300 skulle klara det.

Visst, nu skiljer det i tålighet på våra CVT då jag har 400cc mer och självklart så utgår jag från att min kan få kämpa med en fet älg bakom som då kanske inte ligger på en kärra utan har allt vikt och friktion på backen. Ett släp rullar trots allt ofantligt lättare än en älg i myren.....

Jag var otydlig Stene... Men det var faktiskt din Linhai med älg jag tänkte på.....

Klargjort :!:
Outlander
Moderator

Utloggad Wikingen

  • Insane Bushwacker!!
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • www.sjmotor.no
Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #9 skrivet: 3 juni 2006 kl. 17:56:48 »
Ska åka iväg å börja skruva nu. Men det är en ting jag är lite osäker på: Är det någon fjäder eller nån ting jag måsta akta mig för??
Antar det måste vara nånting med fjäderspenn bakom där....
Trenger jag nåt specialverktyg??

Mvh
Smokin Roy NuB
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad Fyrhjulingpunktse

Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #10 skrivet: 3 juni 2006 kl. 23:23:33 »
Det är inga problem att fixa utan specialverktyg. Fjädern i kopplingen trycker du i hop med din egen vikt medan du lossar muttern i mitten! Ju hårdare du lyckas pressa ihop den ju lättare är det med muttern!
Driver Fyrhjuling.se

Utloggad Wikingen

  • Insane Bushwacker!!
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • www.sjmotor.no
Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
« Svar #11 skrivet: 4 juni 2006 kl. 01:21:05 »
Då var man färdig med dissikeringen av ett styck Linhai 300 4x4, och det var inget trävligt syn... :cry:
Slungkopplingen var mer eller mindre borta, og det var bara en massa deformerade aluminiumsbitar igjen inne i kopplingsklockan... :cry:
Hujedamej för ett syn... :roll:  
Alla 3 fjädrarna var lösa och låg i botten inne i kopplingsklockan, kopplings-skorna var borta, bara en liten bit hang kvar på hvarsin akseltapp på kopplingsplattan.
Smeltad/mycket-varm aluminium låg över alt innuti variatorhuset, og stora delar av botten på plasthuset var smältad bort... 8O
Över alt inni plasthuset är det fastsmältad alu-spån och fastsmältade bitar från kopplingen.
Et trist syn...
Jag får ta fatt med uppladbar Dremel och slipa bort alt spånet och bitar, och försöka laga huset som best jag kan.
Det er ju seff inget dom har på lager här i Norge...

Själva variatorn, med rem och skålar såg faktiskt rätt bra ut, bara lite spån i remmen som lett lot sig skrapa bort.
Jag byter rem endå, men behåller den här remmen som en reserv-rem.

Jag fick hela kopplingen med variatorskålarna monterade i en enda unit, så efter en rejäl tvätning i morgon, åker det nya kopplingen, nya remmen och nya bakre skålarna på igjen. :D
Tar väl lite längre tid fören plasthuset er lagad och monterbart... :roll:
Finns den i lager i Sverige?? :?:

Väl, Väl. Det blev inte så mycket jobb som jag hadde fryktad, men det såg illa ut...

Jag har tatt några bilder under demonteringen som jag ska lägga ut här efter som jag blir klar.

Tackar för goda råd!!

Mvh
Smokin Roy NuB
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

 


Online just nu.

138 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
mdk
Flest online idag: 180. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd