ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Fakta om olja
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Fakta om olja  (läst 4696 gånger)

Utloggad Pson™

  • Egenhändigt utnämd Expert
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 534
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dalarna-Falun
    • Visa profil
Pson™
Fakta om olja
« skrivet: 6 mars 2011 kl. 02:19:37 »
  • Citera
Oljor…
 
Quadar  4x4 å crossar mc m,m med någon form av koppling av typ slungkoppling å koppling med lameller.
En sådan motor kan du köra på mineral del eller helsyntets olja, förutsatt att oljan har rätt klassificering api jasco m,m.

En vanlig motor olja har inget addativ för koppling, men den funkar i en sådan motor ändå .
Där i mot får kopplingen annan karaktär dvs att den kommer att slira, bli segare att hugga i beroende på oljan.

Vid racing "tävling" med Trial mc är det väldigt noga med kopplingens funktion många motions åkare använder "vanlig" motorolja för att kopplingen inte ska bli aggressiv, tävlings åkare brukar vilja ha en aggressiv koppling och använder då istället ATF olja, alltså olja för en automatiskväxellåda.

Nu till frågan om rak och multigrade olja.

Mineral oljan är ursprunget till motorolja den används fortfarande idag, många inom racing använder den typen av olja pga sina egenskaper.
Vi jämför.. I nascar tex motorn går på ett högt varv å mycket belastning konstant å länge i det här läget tänker många att en modern olja av helsyntet är ett bra val.
Visst det kan det säkert vara bra val, men många använder sig av en mineral olja typ en rak 50 olja, alltså att den bara har en viskositet.

En olja med 2 viskositets betäckningar typ 10w 40.  10 w betyder att oljan har en viskositet på 10 när den är kall, w: et står för vinter.  Å 40 är då alltså viskositeten när oljan är varm. En sådan olja kallas för multigrade olja och för att få en sån olja
har man nått som heter addativ i olja vilket ändrar oljans karaktär.

Tillbaka till nascar exemplet om oljan i en sådan motor skulle bli överhettad och det var en multigrade olja så bränns addativen och oljan förlorar sina egenskaper, är det däremot en rak mineral olja så har man inga addativ och när olja blir i normal temperatur igen så har den samma egenskaper som innan den blir överhettad.

Mineral hel och del syntet.

Är precis som det låter, mineral oljan är originalet ur hålet i backen, delsyntet är lite syntetisk å lite mineral,  helsyntet  är helt syntetisk..

Addativ

Addativ är det som tillsätts i oljan för att få fram deras olika egenskaper.

Klassifisering

En okq8 olja med klassificering tex api SL/SM klarar vissa krav, en olja ifrån statoil med samma api klass klarar exakt samma krav men sammansättningen med addativ kan skilja sig. Så är det med alla oljor oavsett tillverkare klarar dom samma krav.
Sen myten om att en dyr märkes olja alltid är bättre.
Alla dom här olika klassificeringarna, tex har många biltilverkare en egen klassificering pga att dom har ett samarbete med just den oljetillverkaren.

Tex volvo vill använda statoils olja i sina bilar då ringer dom å säger tjena vi vill ha eran olja i våra bilar, om vi gör så här att ni trycker instruktionsboken till S60 så får ni ha våran klassificering på era dunkar är det ok, javisst säger statoil. Sen ringer okq8 till volvo å säger att ni vill ju använda våran olja oxå eller hur, nja säger volvo då eller okej då men då kostar det 1 mille, ok det är bra pris säger okq8 då.

Detta resulterar ju i att ju flera klassificerings som är utskrivna på dunken desto dyrare blir dunken med olja.

Det är därför biltemas olja är billig, dom har bara grund klassificeringarna på dunken men all olja därifrån klarar det som står på dunken.

Sen är det klart att olja från olika tillverkare är olika pga att dom inte har samma recept på addativ dom har i oljan.

Hoppas detta löser många frågor om olja.
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

Utloggad Devil

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 821
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Devil
SV: Fakta om olja
« Svar #1 skrivet: 8 mars 2011 kl. 19:13:15 »
  • Citera
Läs och begrunda pson...

http://hem.passagen.se/m-i-k-a-e-l/html/OM_MC_OLJA.htm
Anmäl till moderator   Loggat
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad jenson

  • Allmän problemlösare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 165
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jenson
SV: Fakta om olja
« Svar #2 skrivet: 8 mars 2011 kl. 20:53:51 »
  • Citera
Ja Pson och Devil, jag är ochså intresserad av oljor... detta är bra förklarat här, sen får man väl bilda sig en egen uppfattning om vad man vill och tror sig hälla i hojen, bilen, gräsklipparen mm.
Ang. inkörning så kör vi in våra plan och helikoptrar på rak 40 olja utan additiv just för att dom skall slitas in, detta tar på planen 10-25 tim om man kör dom på kontinuerligt hög effekt 100% och i cruse 65-75%
På helikoptrarna däremot kan vi inte köra dom på högre effekt än absolut max 70% och dom motorerna blir aldrig riktigt inkörda, dom drar 1 liter per 5 tim (4 cyl) 1 liter per 3 tim 6 cyl. medans planen drar 1 liter per ca 10-nästan 20 tim.
Så innkörning på hög effekt är rätt!
//jens
Anmäl till moderator   Loggat
Allroad 300 4x4 -11
Hensim 110  -06

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Fakta om olja
 


Online just nu.

120 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan, Sigge01,
Flest online idag: 335. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info