ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Fakta om olja
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Fakta om olja  (läst 5656 gånger)

Utloggad Pson™

  • Egenhändigt utnämd Expert
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 534
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dalarna-Falun
    • Visa profil
Pson™
Fakta om olja
« skrivet: 6 mars 2011 kl. 02:19:37 »
Oljor…
 
Quadar  4x4 å crossar mc m,m med någon form av koppling av typ slungkoppling å koppling med lameller.
En sådan motor kan du köra på mineral del eller helsyntets olja, förutsatt att oljan har rätt klassificering api jasco m,m.

En vanlig motor olja har inget addativ för koppling, men den funkar i en sådan motor ändå .
Där i mot får kopplingen annan karaktär dvs att den kommer att slira, bli segare att hugga i beroende på oljan.

Vid racing "tävling" med Trial mc är det väldigt noga med kopplingens funktion många motions åkare använder "vanlig" motorolja för att kopplingen inte ska bli aggressiv, tävlings åkare brukar vilja ha en aggressiv koppling och använder då istället ATF olja, alltså olja för en automatiskväxellåda.

Nu till frågan om rak och multigrade olja.

Mineral oljan är ursprunget till motorolja den används fortfarande idag, många inom racing använder den typen av olja pga sina egenskaper.
Vi jämför.. I nascar tex motorn går på ett högt varv å mycket belastning konstant å länge i det här läget tänker många att en modern olja av helsyntet är ett bra val.
Visst det kan det säkert vara bra val, men många använder sig av en mineral olja typ en rak 50 olja, alltså att den bara har en viskositet.

En olja med 2 viskositets betäckningar typ 10w 40.  10 w betyder att oljan har en viskositet på 10 när den är kall, w: et står för vinter.  Å 40 är då alltså viskositeten när oljan är varm. En sådan olja kallas för multigrade olja och för att få en sån olja
har man nått som heter addativ i olja vilket ändrar oljans karaktär.

Tillbaka till nascar exemplet om oljan i en sådan motor skulle bli överhettad och det var en multigrade olja så bränns addativen och oljan förlorar sina egenskaper, är det däremot en rak mineral olja så har man inga addativ och när olja blir i normal temperatur igen så har den samma egenskaper som innan den blir överhettad.

Mineral hel och del syntet.

Är precis som det låter, mineral oljan är originalet ur hålet i backen, delsyntet är lite syntetisk å lite mineral,  helsyntet  är helt syntetisk..

Addativ

Addativ är det som tillsätts i oljan för att få fram deras olika egenskaper.

Klassifisering

En okq8 olja med klassificering tex api SL/SM klarar vissa krav, en olja ifrån statoil med samma api klass klarar exakt samma krav men sammansättningen med addativ kan skilja sig. Så är det med alla oljor oavsett tillverkare klarar dom samma krav.
Sen myten om att en dyr märkes olja alltid är bättre.
Alla dom här olika klassificeringarna, tex har många biltilverkare en egen klassificering pga att dom har ett samarbete med just den oljetillverkaren.

Tex volvo vill använda statoils olja i sina bilar då ringer dom å säger tjena vi vill ha eran olja i våra bilar, om vi gör så här att ni trycker instruktionsboken till S60 så får ni ha våran klassificering på era dunkar är det ok, javisst säger statoil. Sen ringer okq8 till volvo å säger att ni vill ju använda våran olja oxå eller hur, nja säger volvo då eller okej då men då kostar det 1 mille, ok det är bra pris säger okq8 då.

Detta resulterar ju i att ju flera klassificerings som är utskrivna på dunken desto dyrare blir dunken med olja.

Det är därför biltemas olja är billig, dom har bara grund klassificeringarna på dunken men all olja därifrån klarar det som står på dunken.

Sen är det klart att olja från olika tillverkare är olika pga att dom inte har samma recept på addativ dom har i oljan.

Hoppas detta löser många frågor om olja.
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

Utloggad Devil

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 821
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Devil
SV: Fakta om olja
« Svar #1 skrivet: 8 mars 2011 kl. 19:13:15 »
Läs och begrunda pson...

http://hem.passagen.se/m-i-k-a-e-l/html/OM_MC_OLJA.htm
Anmäl till moderator   Loggat
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad jenson

  • Allmän problemlösare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 165
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jenson
SV: Fakta om olja
« Svar #2 skrivet: 8 mars 2011 kl. 20:53:51 »
Ja Pson och Devil, jag är ochså intresserad av oljor... detta är bra förklarat här, sen får man väl bilda sig en egen uppfattning om vad man vill och tror sig hälla i hojen, bilen, gräsklipparen mm.
Ang. inkörning så kör vi in våra plan och helikoptrar på rak 40 olja utan additiv just för att dom skall slitas in, detta tar på planen 10-25 tim om man kör dom på kontinuerligt hög effekt 100% och i cruse 65-75%
På helikoptrarna däremot kan vi inte köra dom på högre effekt än absolut max 70% och dom motorerna blir aldrig riktigt inkörda, dom drar 1 liter per 5 tim (4 cyl) 1 liter per 3 tim 6 cyl. medans planen drar 1 liter per ca 10-nästan 20 tim.
Så innkörning på hög effekt är rätt!
//jens
Anmäl till moderator   Loggat
Allroad 300 4x4 -11
Hensim 110  -06

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Fakta om olja
 


Online just nu.

600 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 634. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info