Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Linhai 600 EFi frågor...  (läst 10847 gånger)

Utloggad jukka_t

Linhai 600 EFi frågor...
« skrivet: 27 februari 2011 kl. 12:46:41 »
.

Skall köpa en ATV 4x4 innom kort, Linhai 600 Efi är en av dom jag tittat på tack vare
Vtwin ljudet, hyffsat pris och att Yamaha är delägare i Linhai gör väl sitt oxo...

Frågor och då gärna svar från Ägare av 600 Linhai eller likvärdig Linhai:

Mailat massor med Linhaisäljare, men misstänker att dom är "bönder" som inte kan hantera
sin email :-)

Lamelldiff fram...  vet inte hur det fungerar men vet att jag vill ta mig fram i skogen
lika bra som konkurenterna gör med difflock...  Så hur bra är det med lamelldiff??

Toppfart på landsväg... varför skall man då veta denna?, jo, jag vill inte vara en brommskloss
i trafiken ifall jag skulle få för mig att ta ATVn till jobbet på varma sommardagar....

Du som äger en Linhai 600, skulle du rekomendera din trevliga granne o köpa en??  :-)

Tackar på förhand om nån snäll snubbe vill hjälpa mig igenom ATV-djungeln....

( jo, jag vet att om jag sätter 140 000:- på en ATV så får jag en bra ATV.)

SL!
Jukka
 

Utloggad Pv544

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2011 kl. 15:41:34 »
Skulle tro att det är ganska mkt delar som är lika på 520/550 modellen också.
Det finns väl både nöjda och missnöjda ägare av den som du säkert läst om i lite trådar här i Linhai-delen.

Skulle vara intressant att veta hur många maskiner som sålts, för det är ju ofta vid problem som många hamnar här på forum och på nätet med sina bekymmer. Eller som du i förebyggande syfte.

Jag pratade med två åf som sålde (nästan slutat) med Linhai, och det verkar ha varit en hel del strul med maskinerna som gjort att dom inte velat fortsätta. Men om det bottnar i att det är dåliga maskiner eller att dom vill sälja sina andra maskiner istället vet man ju aldrig.
Svårt att veta när man pratar med försäljare....

Kan förstå att det är lite lockande med insprutning och v-twin, men jag kände själv när jag funderade lite över 600an att det kändes som ett lite för osäkert kort.
Det finns ju ganska många maskiner i prisklassen 50-70k, både nytt och beg.

Jag bytte upp mig från en 300cc (kymco mxu) i somras, var då inne på att hitta en maskin på minst 500cc och i prisklass upp till 60k ungefär. Gärna beg av lite bättre märke, tex can-am eller polaris. Vägreggade japanska maskiner i den prisklassen är ju otroligt sällsynta.

Men jag åkte och provkörde och kollade på en del, tex cf X7 och TGB 550. Visst var det rätt fina maskiner, men tyckte det kändes som det behövdes mer krut i maskinen för att det skulle kännas motiverat med så pass mkt pengar.
Hade tur att snubbla över en väl inkörd outlander 800 för 55k, och då fick man ju en hel del mer krut i motorn att leka med.  :DV

Men ska man köpa nytt för dom pengarna så skulle jag nog ändå ha köpt en cf 500 eller x5/x7. Känns lite mer beprövat än Linhaien, och jag tror inte effekten i Linhaien är något man blir salig över.

MEN , hade jag haft en bra åf nära som säljer Linhai och som man har förtroende så skulle jag nog kanske vågat satsa på Linhai också.

Fast jag är lite fattig och snål, då kändes beg rätt ändå. Slippa krångla med dyra servicar för att hålla garantierna.

Vilka andra maskiner har du funderat över?
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad joff

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2011 kl. 15:53:08 »
Hallo

som sagt håller man efter maskinen så är nog inte det en dålig maskin.

finns ju inte så många linhai 520/550 600 begagnade.

Kompisen har en som han skall sälja se säljes tråden(Linhai 520 v-twin), men den har fungerat som den skall och han tog sig fram lika bra som oss i skogen med can am 800 visst skall du börja utmana ordentligt kanske det inte räcker till men med bra planering så funkar det mesta.

han har haft den mest för att transportera sig till och från jobbet.
inga problem att hålla hastigheterna utan att bli en stop kloss.

upp till 85-90 är inga problem men efter det är det inte njutningsfart på många maskiner ändå.

men som sagt mycket vill ha mer och detta var hans instegsmaskin och nu lutar det åt en can am max för extra sätet då barn har en förmåga att alltid vilja följa med.



Can Am 800 XT MAX 2007
Kymco MXU 500 Svart 2007 (frugans) - såld
PGO 150 CC - såld
SMC 250 -såld
Santa Fé V6 - såld
Celica GT4 -såld
3000 GT VR4 - såld

Utloggad jukka_t

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2011 kl. 17:24:41 »
Fast jag är lite fattig och snål, då kändes beg rätt ändå. Slippa krångla med dyra servicar för att hålla garantierna.

Vilka andra maskiner har du funderat över?

Tackar för infon.

Funderar på CF 500, Goes, Linhai 600 men smartast vore kanske att gräva ur hela plånboken och köpa en SMC Jumbo..

Men 69000:- är betydligt mycket mer än jag hade tänkt betala, jag tror att med lite prut får man en ny Linhai 600 för
något under 55000, en annan grej med Linhain ärju lamelldiffen istället för difflock, man slipper (kanske) vara rädd för
knäckta drivaxlar/knutar....

Sen så är Jumbon så ny... så man vetju inte hur den är...

SL!
Jukka

Utloggad Pv544

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2011 kl. 18:31:32 »
Vad har du för krav och önskemål då? Har du provkört några maskiner?
Väldigt många blir ju lite tarv på mer effekt oavsett vad man börjar med. Så det finns ju mkt att tjäna på att köpa rätt från början om
 man ska köpa nytt.

Handlar man tex en bet cf så förlorar man inte så mkt om man byta efter ett tag.

Men provkör lite olika maskiner, så kanske du känner vilken som känns mest lagom åt dig just nu.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad jukka_t

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2011 kl. 19:31:42 »
Vad har du för krav och önskemål då? Har du provkört några maskiner?

Men provkör lite olika maskiner, så kanske du känner vilken som känns mest lagom åt dig just nu.

Kraven jag har är 4wd (skall snöploga på vintern) och en toppfart på runt 80<->90 km/h
för at inte behöva vara en bromskloss i trafiken om jag känner för att ta ATVn till jobbet lite då o då på sommaren...

Skall försöka få provköra Linhai i veckan, finns ÅF i stan...

SMC jumbo klarar kraven ++ men ... hade inte tänkt betala riktigt så mycket för en leksak...

SL!
Jukka

Utloggad turbobullen

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2011 kl. 23:10:19 »
Hej!
Om du är nöjd med toppfarter runt 80 så är detta en kanon hoj till rätt pengar.
Jag köpte nyligen en 600 4x4 -11 och har förstått detta:

Med detta chassi upphängning och krängninghämmare så är jag förvånad att de inte drevade den till 120 km/h iaf, för den går spikrakt.
Även i hålor så blir den stabil, den sväljer det fin fint!
Perfekt hastighet på L-drift.

Något stötig på sämre skogsvägar/stigar och höga farter, men den vill absolut inte kasta av dig ändå.

Något svårt för att komma upp i motortemp, men den gör det till slut.

winch med fjärr kontroll = fint!

Inte låsbart tanklock >:(

Framdiffen fungerar fint, hårdtestad på is he he.
Kan vara något segt att få i och ur 4driften när det är kallt.

Trögstyrd om man kör i skogen och ska köra snävt runt tex träd.
Prisvärd OOOOO ja.

Utloggad Pv544

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2011 kl. 23:59:22 »
Hur går den på lågväxeln och backen? Många fabrikanter har ju byggt maskinerna för race bakåt.

Hur känns maskinen i finishen? Min 300a känns ju inte helt välbyggd rakt igenom om man säger så.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Bjärkwen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 161
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hardox in my body
    • Visa profil
SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2011 kl. 16:06:10 »
Min 520 är ju högväxlad på backen(är ju iaf bra när man ska skotta), har en fundering att dom gör så med flit så man inte ska slita sönder nåt drev på backväxeln lika lätt. Wolkswagen Caravelle tex hade ju samma tendens, låg på ettan som en traktor och jävligt hög på backen, det var visst pga att dreven på backen var lite för klena. Bara en tanke ::)
Ski-doo Renegade 600 XP ´08
Volvo 945 LLt ´97
Linhai 520 4*4 ´09
Volvo 944 Turbo ´97
Vw Caddy 1,9 D ´00
Scania Ls 111 ´79

Utloggad jukka_t

SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2011 kl. 18:02:49 »
Idag var jag hos försäljare av Lihai, kollade på 600 efi, ser bra ut och känns stabil, men försäljaren
sa att den är en perfekt råstark arbetsmaskin, men han sa att visserligen så är toppfarten runt 80km/h
men han sa att varven går tokhögt vid 80.

Försäljaren var en trevlig kille, fick provköra Hisun 800 V-twin , denna enorma klump till maskin, med
ett otroligt manligt utseende och 800cc V-twin med imponerande 90 newton...

Höll på o ramla av maskinen när jag drog på, vilken otrolig kraft direkt från låga varv, vilken gasrespons
och ljudet...  fantastisk upplevelse ++

tyvärr är priset 79000:- för högt för mig...

Testade även SMC 700 Jumbo som kändes rätt tam efter skräck-upplevelsen med Hisun maskinen :-)

SL!
Jukka

Utloggad Bjärkwen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 161
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hardox in my body
    • Visa profil
SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2011 kl. 20:58:47 »
Den toppvarvar ju inte i 80, fast tycker den ligger bäst i 70 på landsväg.
Vad blir det för hoj då?
Ski-doo Renegade 600 XP ´08
Volvo 945 LLt ´97
Linhai 520 4*4 ´09
Volvo 944 Turbo ´97
Vw Caddy 1,9 D ´00
Scania Ls 111 ´79

Utloggad T-REX!!

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör vad jag vill, när jag vill, hur jag vill!!
    • Visa profil
SV: Linhai 600 EFi frågor...
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2011 kl. 21:29:24 »
.

Skall köpa en ATV 4x4 innom kort, Linhai 600 Efi är en av dom jag tittat på tack vare
Vtwin ljudet, hyffsat pris och att Yamaha är delägare i Linhai gör väl sitt oxo...

Frågor och då gärna svar från Ägare av 600 Linhai eller likvärdig Linhai:

Mailat massor med Linhaisäljare, men misstänker att dom är "bönder" som inte kan hantera
sin email :-)

Lamelldiff fram...  vet inte hur det fungerar men vet att jag vill ta mig fram i skogen
lika bra som konkurenterna gör med difflock...  Så hur bra är det med lamelldiff??

Toppfart på landsväg... varför skall man då veta denna?, jo, jag vill inte vara en brommskloss
i trafiken ifall jag skulle få för mig att ta ATVn till jobbet på varma sommardagar....

Du som äger en Linhai 600, skulle du rekomendera din trevliga granne o köpa en??  :-)

Tackar på förhand om nån snäll snubbe vill hjälpa mig igenom ATV-djungeln....

( jo, jag vet att om jag sätter 140 000:- på en ATV så får jag en bra ATV.)

SL!
Jukka
 


Tja jukka

Kan vara så ärlig som möjligt, jobbar som mekaniker o servar atv hela dagarna, o vi säljer bla Linhai,

De är en klart bättre maskin än dom tidigare 520-550, de har varit lite strul med div maskiner, de viktigaste du ska ha koll på om du ska köpa en 600a är o fråga åfen om dom har bytt oljekylare på den du isåntfall ska köpa, för de är en del dom uppdaterat med från 550, anledningen till att dom SKA byta oljekylare är för dom som satt på frånbörjan inte tål kylan så dom spricker o börjar läcka, än annan sak du ska kolla är att kabel kontakten till täningen har hoppat ur för att kablarna har varit för tajta monterade inget avancerat, är bara lossa dom o dra dom en annan väg, lite irriterande när maskin dör när man är ute o kör  :tickedoff.

Annars är de en bra maskin, förövrigt har inte haft några problem alls med den oavsett maskinellt eller chassit. 
De jag brukar säga till kunder som är intresserade av den är att de är inge bus maskin utan en arbets maskin o helt okej att pendla me. men ingen motorvägs maskin, o då jämför jag me tex Can am som är överlägsen när de gäller bus o fritids maskin men även arbete såklart, kort o gott så är Linhai 600 en maskin som gör sitt jobb som bäst när den får jobba i normal fart, eftersom den gör "bara" ca 100km/h. Så är du medveten av dig att du vill ha en maskin med fart i köp ex Can am 650-800, polaris 850, kawa 750, men ska du jobba på tomten i skogen,ploga mm o köra på vägen i normal fart köp 600an o spara pengar till annat. De är min åsikt. Kör hårt :headbang: :headbang: 
Can Am 450 mx
Can Am Renegade 800 ++++


BÄTTRE FÖRSÖKA O LYCKAS
ÄN INTE FÖRSÖKA O MISSLYCKAS.

 


Online just nu.

116 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, moraggarn,
Flest online idag: 132. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd