Dessutom är det en hel del maskiner som inte kan köra på nya bränslet. Tex s/V40 med GDI-motorn (sugmotorer), flera halvmoderna VW. Dessa tvingas köra på 98/99 så länge det finns kvar med endast 5% etanol.
Det är inte alls bra då man inte har tänkt på konsekvenserna. Alla motorer utan återkopplat styrsystem, utan lambdasond alltså, kommer gå med för mager blandning vilket kan leda till motorskador,vem ska betala för det? Sen ökar kväveoxidutsläppen med en magrare blandning, samt förbrukningen ökar då motorn tappar effekt vilket måste kompenseras med större gaspådrag. Men det är väl någon miljöpartist som tror att alla fordon klarar detta bara för att en nyare volvo eller saab gör det.. Det bästa för atv åkare är att tanka 98 eller vpower. Det ska mig veterligen inte innehålla etanol.
va fan ska man tanka hjulingen med då 98 oktan funkar väl eller ?98 oktanen är väl kvar ?