Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Varför är Enduroförare bättre?  (läst 10701 gånger)

Utloggad enduro

Varför är Enduroförare bättre?
« skrivet: 22 februari 2011 kl. 20:59:53 »
Jag har nu åkt ATV en tid. Det jag har lagt märke till är att de förare som tidigare har kört Enduro är så mycket bättre på att ta sig fram fort på en ATV än de som endast kört ATV.

Förmodligen beror det på att de är bättre på att "läsa terrängen" där de skall ta sig fram.
Många av grabbarna i klubben tror också att det har att göra med att Enduroförarna är mera fokuserade när de kör.

Jag skall nog ställa ATV:n åt sidan en tid och träna mera på Endurocykeln för att få upp farten.

Är det här något ni också lagt märke till?

 
Yamaha Grizzly 700 EPS 2010

Utloggad Hydro

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2011 kl. 21:05:33 »
Helt klart spelar det stor roll VEM som kör!
Körteknik/spårval mm är minst lika viktigt som vilken maskin man har och vilka däck osv...
Detta märks ännu bättre med en quad i skogen.

Detsamma gäller på en tialbana!
En nybörjare på en atv men veteran på trial får MYCKET bättre placering i en tävling än en veteran på atv men nybörjare inom trial.

Sen att köra FORT med en atv i skogen är väl iofs inte dess egentliga uppgift... de är ju inte byggda för det, så håller man endurotempo i skogen så lär det gå åt delar, oavsett märke.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Narmasil™

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011 kl. 21:32:03 »
Har man kört lika länge ska det inte spela någon roll tycker jag. Har man däremot varit 2 olika personer som bägge kört ATV i 5 år, den ena har förflutet som enduroförare och den andra som skrivbordsnisse. Klart att enduroföraren har övertaget då.

Har varit på ATV träffar där jag tagit mig fram bättre med min QUAD än vissa ATV förare, dom sitter som en säck potatis och puttrar fram, fastnar dom, lägger i 4x4 och fastnar lite till... Verkar inte kunna läsa terrängen alls. Det har ju så mycket mer med teknik att göra än många verkar tro när dom köper en ATV  :whip:
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad enduro

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2011 kl. 22:27:38 »

Sen att köra FORT med en atv i skogen är väl iofs inte dess egentliga uppgift... de är ju inte byggda för det, så håller man endurotempo i skogen så lär det gå åt delar, oavsett märke.

Många gånger handlar det också om att ta sig fram snabbt och det är då som vi tycker att Enduroförarna är så mycket bättre.

En stor skillnad tror jag också är att Enduroförare oftast är bättre fysiskt förberedda på den kraftansträngning som det innebär att åka undan. Du talade om att många sitter som en säck potais och det tycker jag stämmer.
« Senast ändrad: 22 februari 2011 kl. 22:35:46 av enduro »
Yamaha Grizzly 700 EPS 2010

Utloggad Pv544

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2011 kl. 23:37:00 »
Själv undrar jag om inte mopedynglingar har dom bästa förutsättningarna till att hålla stumt med gasen när dom kör fyrhjulingar av mindre modeller, dom är helt enkelt vana att det varvar och låter lite.
Så där tror jag tom enduroåkarna har lite att lära.

Många gånger handlar det också om att ta sig fram snabbt och det är då som vi tycker att Enduroförarna är så mycket bättre.

En stor skillnad tror jag också är att Enduroförare oftast är bättre fysiskt förberedda på den kraftansträngning som det innebär att åka undan. Du talade om att många sitter som en säck potais och det tycker jag stämmer.

Åker man enduro så är man väl intresserad av fart i skogen, och naturligtvis blir man van med att åka aggressivt.
Det ger väl en kick att ligga nära max i skogen, är man van med det känns det väl kanske inte så upphetsande att söndagsåka med fyrhjuling?

En fyrhjuling tar ju bra mycket mer plats, och kostsamma felberäkningar (och överraskningar) kan det ju bli.
Det är ju inte riktigt lika lätt att parera när maskinen är 130cm bred.

Bland cross/enduroåkare lär det väl anses en smula larvigt med fyrhjulingar? Kanske därför ni måste tycka att ni ändå är lite bättre än alla andra på att köra även på en fyrhjuling?

Vill man åka fort, då är det bättre med två hjul (och betydligt billigare också).
Det gäller väl i skogen, men framför allt på gatan. Du kan ju köpa en mc för 10k och dra ifrån nästan vilken trimmad fyrhjuling som helst.

Jag sålde min 1000cc hoj och köpte en 300cc kinesmaskin, bästa draget jag gjort tror jag. Passar min säckiga körning utmärkt att ruska kines istället för att ligga runt 200 på en Honda.
Dock fick jag lov att köpa en gul maskin också för att kunna sladda lite.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Narmasil™

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2011 kl. 01:42:06 »
Brorsan köpte en cross för 8.000kr som kör ifrån min YFZ som kostat över 100.000. På banan vinner jag för jag är bättre på att köra, men han skulle kunna köra ifrån mig  ;D

Hur som helst. Tycker det är löjligt av många 2 hjulings åkare som ser ner på 4 hjulingar "behöver ni stödhjul bla bla"  Har kört quadcross, cross, atv, enduro osv och alla är lika svåra tycker jag fast på olika sätt. Många verkar tro att bara för dom har 4 hjul så är dom mycket långsammare, i skogen visst kör man samma sträcka så är det ju mer krävande att köra en ATV, du har 2 hjul extra att hålla reda på osv.

Samma gäller crossbanan, vi mätte tider när vi tävlade i Karlskoga sist. vi körde både crossar och quaddar och snabbast var en quad som körde 1 sek snabbare än snabbaste crossen, är ju bara annan körstil.  Tror inte jag vet någon quadåkare som gnäller på att crossåkare är töntiga, dom flesta har kört cross innan och antar att dom som älskar 2 hjulingar aldrig ens provat en quad/atv.

Lite samma gnäll med alla som äääääälskar 2-takt tycker jag, 4 takt är bara skit i deras mening. Är sällan någon som står och skryter över att dom kör 4-takt. Vad konstigt att 4-takt är dominerande då  ::)
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad enduro

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2011 kl. 08:52:12 »
Det som jag vill komma åt har till en del framkommit i era inlägg.
Jag menar att ATV åkare glömmer ofta bort att det krävs god fysik för att köra aktivt. ATV åkare i gemen verkar ha ett högre BMI än ex. Cross och Enduroförare.   :nono:

När man kör ATV måste man också, precis som i Enduro, balansera hela ekipaget med kroppen. Det går inte att sitta ner som en höpåse när man kör.

Jag upplever att ATV åkare förväntar sig att ATV:n skall göra hela jobbet.

Givetvis kan man sitta lugnt tillbaka lutad när man kör sakta eller utför ett arbete i sakta mak med sin ATV.
Det jag här talar om är när man exempelvis åker i väg på en långtur på skogsvägar och stigar. Det krävs då att man agerar på hjulingen för att det skall fungera på ett bra sätt.

Det är fan så mycket roligare när man orkar köra aktivt.  ()p
Yamaha Grizzly 700 EPS 2010

Utloggad Hydro

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2011 kl. 12:41:46 »
Kallar du mig FET???  :tickedoff :knupple:
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad enduro

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2011 kl. 13:24:27 »
Jag har ingen aning om du är för "välbyggd" eller inte. Faktum är att man ser flera med en omfångsrik kropp på ATV än man ser på Endurocykel.  :)

Jag märker också att man inte pratar så mycket om konditionsträning bland ATV folk som det görs bland Endurofolk.

Eftersom vi är överens om att det är fysiskt krävande att köra ATV så borde konditionsträning stå lika mycket i fokus hos de som kör hjuling.    :ATV:   
Yamaha Grizzly 700 EPS 2010

Utloggad (ಠ ›ಠ)

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2011 kl. 14:23:00 »
Atv och enduro är ju ändå inte riktigt samma sak, många fler som tävlar med en enduro än med atv. Atv har ju bara en tävling per år eller nått sånt. Så det är inte så viktigt att vara i toppform för att bara ha lite kul i skogen. Och det är ju inte så fysiskt krävande om man bara ska glida runt lite i skogen.

Utloggad Pv544

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2011 kl. 15:39:27 »
Du har aldrig tänkt på att dom flesta kanske ser sin atv som en nöjesmaskin (och lite arbetsredskap) och inte som ett träningsredskap?

Om alla som åker atv skulle köra som enduroförare i skogen så skulle det nog reta upp folk ännu mer än det gör i dagsläget.
Både markförstörelse och ljudnivån är ju en smula högre med aggressiv körning.

Och förmodligen skulle det gå åt någon hästmänniska och bärplockare av bara farten, och några enduro-atv-åkare också.

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Narmasil™

SV: Varför är Enduroförare bättre?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2011 kl. 18:18:31 »
Det ligger nog något i det. Dom flesta som kör enduro kör det just för att ha kul i skogen, enbart... Dom som kör ATV använder oftast den till något "nyttigt" och gillar mer äventyret i skogen och njuta av själva naturen än att bara ta sig fram fort i tuff terräng.

Men visst finns det många ATV åkare som sagt bara sitter som en säck potatis och puttrar runt och förväntar sig att hjulingen ska göra hela jobbet. Vet inte hur många gånger folk i min kompiskrets (alla kör ATV, bara jag som kör quad) dom tjatar oftast om fyrhjulsdriften, vilket märke som har bäst!. Orkar aldrig lyssna på tjatet riktigt men en av dom som kör en av dom äldre sämre hjulingarna hävde ur sig "Kan man läsa terrängen behöver man inte ett system som lägger i fyrhjulsdriften åt dig på ½ hjulvarv utan man lägger i den själv i rättan tid"  Kan lugnt hålla med.

Är ju som att köra lastbil med tungt släp och INTE ladda inför en stor backe utan bara puttra på i samma fart.

En kompis i krokarna sålde sin hjuling för den var KASS, den tog sig inte fram lika bra som dom andra's, vad alla verkade se men inte han var att han hade urkass teknik, det ville han inte riktigt lyssna på utan skyllde på märket.  :dntknow:
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

 


Online just nu.

163 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, monster, Hasse H, PeterDer, skogsvarelse,
Flest online idag: 184. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme