Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: LT 500r inköpt och provkörd  (läst 2765 gånger)

Utloggad xzbatt

LT 500r inköpt och provkörd
« skrivet: 20 februari 2011 kl. 19:19:31 »
Tjena gänget,

Tidigt idag så åkte jag och sambon iväg till Alunda för att kolla på en 500a som 74an här på forumet tipsade om. Efter lite skitsnack och provkörning så blev det iaf affär.

Hojjen ska tydligen ha fått motorn renoverad för ungefär 5h sen med borrad cylinder, nya ramlager och nya boysen reeds.
Det följde med en uppsättning crossdäck och så satt det en uppsättning dubbdäck på.

Direkt efter affär åkte jag till våran sommarstuga och tog ut hojjen på isen och märkte efter ungefär 10minuters brottandes med styret när man åkte i bilspåren i 15-25cm pudersnö att mina armar redan var helt slut och även jag :lol: Antar att det är en blandning av att man är ganska ovan att köra samt att man inte är helt vältränad ::) Men det blev iaf några körningar, fick även testa polarens Kawa 450 -09 cross hojj ;)

Jag har iaf hittat några problem som jag skulle behöva tips med. Jag ska även tillägga att hojjen stått i ett par år och kanske bara varit igång 2 gånger senaste året.

1. Svårstartad! Jag får igång den men det krävs ganska mycket kickande när den är kall, är den varm så går det lättare men startar kanske på 4-7e kicken. När jag kom hem till garaget så kollade jag luftfiltret och det såg OK ut, plockade ut tändstiftet som var sotigt och blött. Det var ett NGK BR8ES, funderar på om det kanske är lite kallt stift och att man skulle köra en 7a istället?

2. Maskinen bluddrar/misständer ganska mycket på lägre varv och vill inte stå på tomgång. Kan det här höra ihop med stiftet eller ska jag kolla igenom förgasaren? Kanske ställa tändning?

3. Bakbromsen finns inte, det kanske bara behöver luftas men beläggen var även slitna så jag tänkte passa på att byta dom. Fick tips om att det fanns belägg som skulle passa på Biltema är det kanske någon som har art nr på dom?

4. Bakdämparen är en VP dämpare från en banshee men den är verkligen helt slut. Ska man försöka få tag på någon ny eller ska man lämna på renovering och isf var?


Bilder kommer.

Mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad 74an

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2011 kl. 20:52:45 »
Börja med att göra ren förgasaren och fixa choken. Den fastnar ju inte i sitt läge.
Ett nytt stift är ju inte fel heller ()p

Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011 kl. 18:36:24 »
Idag var jag förbi en snabbis i garaget och plockade loss förgasaren och bakbromsbeläggen. Var förbi Biltema och köpte nya belägg och fjädrar till avgaspipan.
Kollade även upp VIN nummer och såg att det är en -88 jag har.

Ska ta isär förgasaren imorgon och göra rent den, såg att trotteln var ganska sliten så kanske kan vara därför den bluddrar endel också.

Ska även åka och köpa lite bra service saker såsom:

Castrol MTX
Filtertvätt/filterolja
Någon vettig Kedje olja
Castrol TTS olja


Mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2011 kl. 18:22:23 »
Sådär ja, sitter ute i sommarstugan nu efter en dags körning med 500an.

I onsdags så tog jag isär förgasaren och bytte oringen till nål ventilen som var trasig, gjorde rent allt ordentligt och justerade in flottör höjden. Såg att jag hade 400 main jet och 22.5 pilot jet vilket är en bestyckning som är alldeles för snål för såhär kallt egentligen.

Köpte Castrol MTX olja som jag bytte igår. Blev 2 stift ett b7es och ett br8es. Idag körde jag med 7an och han har inte blöddrat något alls knappt.

Tog loss bakbeläggen och köpte nya på feltema och även avgasfjädrar som jag bytte.

När jag bytte beläggen märkte jag att glid-pinnarna till oket kärvat fast så det togs isär och gjordes rent och smörjdes. Blev även ny bromsvätska och luftat.

Gick riktigt bra att köra idag även om det var ganska mycket tung blötsnö på isen.

Det tråkiga är att mitt bromsrör till frambromsarna gick av och även bakbromsen gick sönder av någon anledning så dagen slutades helt utan bromsar. Måste fixa det nu i veckan så jag kan åka mer nästa helg. Måste säga att det kommer kännas klent att köra 250in när den är klar för 500an känns ganska lagom effekt mässigt :lol:

Nu har jag och sambon iaf bastat och sitter nu och kollar på tv och lyssnar på hur det sprakar i kaminen, livet blir inte mycket bättre än såhär ;)

Mvh/ Johan som ursäktar för avsaknaden av bilder.
Fun is not a straight line

Utloggad Julle74

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #4 skrivet: 2 mars 2011 kl. 21:35:03 »
Nu måste du lägga upp bilder :nopics Köp en beggad bakdämpare från Ebay. Bansheen har en helt annan länkage geometri än Lt500an, och är nog helt utom synk på din maskin. Tyckte det stod i annonsen att det satt Keihin förgasare på? 350 är std mainjet, tar man bort luftburkslocket så sätter man i runt 400-420. Har du locket på(kvar)? B8EGV är std stift i maskinen. Vad va det för art# på beläggen? :djump:
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #5 skrivet: 3 mars 2011 kl. 04:00:16 »
Tja,

Jag ska åka till garaget idag efter jobbet och försöka fixa bromsarna igen så det blir körning i helgen så då ska jag se till att ta endel bilder ()p

Det här quaden låg inte på annons utan jag fick tag i den genom 74an här på forumet. Locket på burken är iaf bort plockat. Ska kolla art numret på beläggen när jag kommer till garaget också.

Ok då ska jag se om jag kan få tag på en beggad dämpare för vettiga pengar på andra sidan sjön.

mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad Julle74

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #6 skrivet: 3 mars 2011 kl. 08:26:31 »
Aha det va ytterligare en till salu :o Ploppar upp några ibland. Ser fram emot bilderna :djump:
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad jonas 4923

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #7 skrivet: 3 mars 2011 kl. 11:57:27 »
Hej,
Grattis till köpet, ang bakdämpare kolla på alternativa eftermarknadsdämpare då orginal inte riktigt håller måttet.
Ser fram emot bilder.
Mvh
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86


Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #9 skrivet: 3 mars 2011 kl. 19:33:39 »
Jag vet inte om jag känner mej sugen på att köpa en bakdämpare som säkert också måste renoveras, Då kanske det är lika billigt att köpa en eftermarknads dämpare istället. Det är iaf något jag ska bestämma mej över när 250n är klar, fram tills dess så får 500an rulla och brukas även om det är lite små skavanker. Hoppsan, under tiden jag satt och laddade upp bilder råkade jag köpa den där bakdämparen ändå, den var ju så billig så det får vara värt en chansning ()p

Art nummer på bromsarna är 82-161 och kostade 99kr så jag tyckte det var värt ett försök iaf. Idag har jag bockat ett nytt bromsrör och luftat fram och bakbromsarna och hoppas det fungerar bättre nu. Passade även på att knäppa lite bilder så får ni se min nya favorit leksak ()p Man kan även skymta min andra pärla i bakrunden som ska säljas :cry:

Glad kille som får vara ute och busa lite









Lite opassande huvudbroms cylinder ;)




Mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad Julle74

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #10 skrivet: 3 mars 2011 kl. 20:18:19 »
Coolt ()p Ja 700 + max 800kr för en översyn. För den slanten får du inte ens gasbehållaren på en ny eftermarknads dämpare. Tack för art# värt att testa ()p
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

 


Online just nu.

174 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 190. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme