Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: LT 500r inköpt och provkörd  (läst 2758 gånger)

Utloggad xzbatt

LT 500r inköpt och provkörd
« skrivet: 20 februari 2011 kl. 19:19:31 »
Tjena gänget,

Tidigt idag så åkte jag och sambon iväg till Alunda för att kolla på en 500a som 74an här på forumet tipsade om. Efter lite skitsnack och provkörning så blev det iaf affär.

Hojjen ska tydligen ha fått motorn renoverad för ungefär 5h sen med borrad cylinder, nya ramlager och nya boysen reeds.
Det följde med en uppsättning crossdäck och så satt det en uppsättning dubbdäck på.

Direkt efter affär åkte jag till våran sommarstuga och tog ut hojjen på isen och märkte efter ungefär 10minuters brottandes med styret när man åkte i bilspåren i 15-25cm pudersnö att mina armar redan var helt slut och även jag :lol: Antar att det är en blandning av att man är ganska ovan att köra samt att man inte är helt vältränad ::) Men det blev iaf några körningar, fick även testa polarens Kawa 450 -09 cross hojj ;)

Jag har iaf hittat några problem som jag skulle behöva tips med. Jag ska även tillägga att hojjen stått i ett par år och kanske bara varit igång 2 gånger senaste året.

1. Svårstartad! Jag får igång den men det krävs ganska mycket kickande när den är kall, är den varm så går det lättare men startar kanske på 4-7e kicken. När jag kom hem till garaget så kollade jag luftfiltret och det såg OK ut, plockade ut tändstiftet som var sotigt och blött. Det var ett NGK BR8ES, funderar på om det kanske är lite kallt stift och att man skulle köra en 7a istället?

2. Maskinen bluddrar/misständer ganska mycket på lägre varv och vill inte stå på tomgång. Kan det här höra ihop med stiftet eller ska jag kolla igenom förgasaren? Kanske ställa tändning?

3. Bakbromsen finns inte, det kanske bara behöver luftas men beläggen var även slitna så jag tänkte passa på att byta dom. Fick tips om att det fanns belägg som skulle passa på Biltema är det kanske någon som har art nr på dom?

4. Bakdämparen är en VP dämpare från en banshee men den är verkligen helt slut. Ska man försöka få tag på någon ny eller ska man lämna på renovering och isf var?


Bilder kommer.

Mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad 74an

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2011 kl. 20:52:45 »
Börja med att göra ren förgasaren och fixa choken. Den fastnar ju inte i sitt läge.
Ett nytt stift är ju inte fel heller ()p

Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011 kl. 18:36:24 »
Idag var jag förbi en snabbis i garaget och plockade loss förgasaren och bakbromsbeläggen. Var förbi Biltema och köpte nya belägg och fjädrar till avgaspipan.
Kollade även upp VIN nummer och såg att det är en -88 jag har.

Ska ta isär förgasaren imorgon och göra rent den, såg att trotteln var ganska sliten så kanske kan vara därför den bluddrar endel också.

Ska även åka och köpa lite bra service saker såsom:

Castrol MTX
Filtertvätt/filterolja
Någon vettig Kedje olja
Castrol TTS olja


Mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2011 kl. 18:22:23 »
Sådär ja, sitter ute i sommarstugan nu efter en dags körning med 500an.

I onsdags så tog jag isär förgasaren och bytte oringen till nål ventilen som var trasig, gjorde rent allt ordentligt och justerade in flottör höjden. Såg att jag hade 400 main jet och 22.5 pilot jet vilket är en bestyckning som är alldeles för snål för såhär kallt egentligen.

Köpte Castrol MTX olja som jag bytte igår. Blev 2 stift ett b7es och ett br8es. Idag körde jag med 7an och han har inte blöddrat något alls knappt.

Tog loss bakbeläggen och köpte nya på feltema och även avgasfjädrar som jag bytte.

När jag bytte beläggen märkte jag att glid-pinnarna till oket kärvat fast så det togs isär och gjordes rent och smörjdes. Blev även ny bromsvätska och luftat.

Gick riktigt bra att köra idag även om det var ganska mycket tung blötsnö på isen.

Det tråkiga är att mitt bromsrör till frambromsarna gick av och även bakbromsen gick sönder av någon anledning så dagen slutades helt utan bromsar. Måste fixa det nu i veckan så jag kan åka mer nästa helg. Måste säga att det kommer kännas klent att köra 250in när den är klar för 500an känns ganska lagom effekt mässigt :lol:

Nu har jag och sambon iaf bastat och sitter nu och kollar på tv och lyssnar på hur det sprakar i kaminen, livet blir inte mycket bättre än såhär ;)

Mvh/ Johan som ursäktar för avsaknaden av bilder.
Fun is not a straight line

Utloggad Julle74

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #4 skrivet: 2 mars 2011 kl. 21:35:03 »
Nu måste du lägga upp bilder :nopics Köp en beggad bakdämpare från Ebay. Bansheen har en helt annan länkage geometri än Lt500an, och är nog helt utom synk på din maskin. Tyckte det stod i annonsen att det satt Keihin förgasare på? 350 är std mainjet, tar man bort luftburkslocket så sätter man i runt 400-420. Har du locket på(kvar)? B8EGV är std stift i maskinen. Vad va det för art# på beläggen? :djump:
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #5 skrivet: 3 mars 2011 kl. 04:00:16 »
Tja,

Jag ska åka till garaget idag efter jobbet och försöka fixa bromsarna igen så det blir körning i helgen så då ska jag se till att ta endel bilder ()p

Det här quaden låg inte på annons utan jag fick tag i den genom 74an här på forumet. Locket på burken är iaf bort plockat. Ska kolla art numret på beläggen när jag kommer till garaget också.

Ok då ska jag se om jag kan få tag på en beggad dämpare för vettiga pengar på andra sidan sjön.

mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad Julle74

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #6 skrivet: 3 mars 2011 kl. 08:26:31 »
Aha det va ytterligare en till salu :o Ploppar upp några ibland. Ser fram emot bilderna :djump:
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

Utloggad jonas 4923

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #7 skrivet: 3 mars 2011 kl. 11:57:27 »
Hej,
Grattis till köpet, ang bakdämpare kolla på alternativa eftermarknadsdämpare då orginal inte riktigt håller måttet.
Ser fram emot bilder.
Mvh
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86


Utloggad xzbatt

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #9 skrivet: 3 mars 2011 kl. 19:33:39 »
Jag vet inte om jag känner mej sugen på att köpa en bakdämpare som säkert också måste renoveras, Då kanske det är lika billigt att köpa en eftermarknads dämpare istället. Det är iaf något jag ska bestämma mej över när 250n är klar, fram tills dess så får 500an rulla och brukas även om det är lite små skavanker. Hoppsan, under tiden jag satt och laddade upp bilder råkade jag köpa den där bakdämparen ändå, den var ju så billig så det får vara värt en chansning ()p

Art nummer på bromsarna är 82-161 och kostade 99kr så jag tyckte det var värt ett försök iaf. Idag har jag bockat ett nytt bromsrör och luftat fram och bakbromsarna och hoppas det fungerar bättre nu. Passade även på att knäppa lite bilder så får ni se min nya favorit leksak ()p Man kan även skymta min andra pärla i bakrunden som ska säljas :cry:

Glad kille som får vara ute och busa lite









Lite opassande huvudbroms cylinder ;)




Mvh/ Johan
Fun is not a straight line

Utloggad Julle74

SV: LT 500r inköpt och provkörd
« Svar #10 skrivet: 3 mars 2011 kl. 20:18:19 »
Coolt ()p Ja 700 + max 800kr för en översyn. För den slanten får du inte ens gasbehållaren på en ny eftermarknads dämpare. Tack för art# värt att testa ()p
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)

 


Online just nu.

163 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
nicket5, Diesel Nordlöf, Morty,
Flest online idag: 169. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme