ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Trim cdi-box
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Trim cdi-box  (läst 8705 gånger)

Utloggad mrgilera

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
mrgilera
Trim cdi-box
« skrivet: 17 februari 2011 kl. 23:10:09 »
Törs man sätta på en trim-cdi box eller är risken stor för motor-ras?och vilket märke på boxen bör man köpa?och gör det någon större effektskillnad?
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 nitro-08

Utloggad raggarn

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
raggarn
SV: Trim cdi-box
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2011 kl. 23:37:37 »
inga problem jag har kört minst 500mil dom tål de de är ju polaris den ligger här hemma om du behöver en rev maxbox 1000varv mer slipper att de smäller i hela tiden
Anmäl till moderator   Loggat
grizzly 700 skogedition och kawa kfx 700 vägedition

Utloggad joeychandlerson

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1415
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
joeychandlerson
SV: Trim cdi-box
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2011 kl. 11:25:09 »
Hmm jag har för mig att jag studerat det där med boxar litegrann under åren då jag har vart sugen på en box. Efter att ha kollat de som fått motorras så tror jag de körde revmax medan pro-com verkade säkrare att köra med.

Nu är det så att jag glömt bort exakt hur det låg det till och bara gissar så det är inte menat att sabba för raggarn att få sälja.

Det som jag var inne på för att minimera riskerna var att fixa varvräknare samtidigt som boxen för att själv kunna nöja mig med att varva 500varv över original-varvtalsstopp. Det tror jag att de håller för.

Men att ta risken att blåsa motorn genom att varva drygt 1000varv (har hört 1200v - 1500v beroende på box) skulle jag inte.

Det verkar som att endera så håller din motor eller så blåser du den och 50% chans för motorras verkar orimligt för mig.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 SS -08 Såld (abstinens deluxe)

Dinli 450 Svart - 08 Såld

Smc 250 - 08 Såld

Ps Moto 200 - 08 Såld

SMC F-Kart 170cc - 10 X 2 Sålda

Utloggad Ironman

  • Mest grejer när man dör vinner
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1260
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Never underestimate stupid people in large groups.
    • Visa profil
Ironman
SV: Trim cdi-box
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2011 kl. 13:27:14 »
Det är varvtalet som dräper motorn
Bara en tanke att tänka på
visst får du ut mer effekt.
jag skulle vilja säga som så
Att det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.

har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.
Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.
sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .

Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen
Där vi använder  en Dinli 450cc motor
Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler på

Men vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilras
och då det även är en viss kostnads skillnad då  polaris kolven kostade 2500:-
Och dinli kostade 900:-

Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc express

Vi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)
Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.

Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpm
Och det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerar

Men är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.

Anmäl till moderator   Loggat
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för  Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm

Utloggad jenson

  • Allmän problemlösare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 165
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jenson
SV: Trim cdi-box
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2011 kl. 21:42:40 »
Hej Mrgilera, har din maskin knacksensor?
//jens
Anmäl till moderator   Loggat
Allroad 300 4x4 -11
Hensim 110  -06

Utloggad joeychandlerson

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1415
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
joeychandlerson
SV: Trim cdi-box
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2011 kl. 23:18:46 »

Jag tycker det är kul och spännande att ni bygger på Dinlimotor samt att projektet börjat rulla ordentligt nu ()p

Vore väldigt trevligt om ni la upp en projekttråd med bilder tycker jag!

Man kan nästan säga att jag sponsrade er också då ni fick bra pris på vevstaken.. glöm inte att dekalkitta Joe Hidén på hela crosskarten ;D ;D

Jag är nog nöjd med pulvret i min maskin ändå och tänker att det får varva det den gör original så motorn får hålla sin livslängd. Men det är grymt synd att inte få det sista för den bryter exakt när effekten börjar byggas upp till sitt crecendo :)

Verkar rimligt att bryta den vid 10K i varv men borde inte det vara ganska "safe" för den motor ni bygger? Det finns ju originalmotorer som håller för 1200 i högre varv? Eller är det glädjesiffror som vanligt?





Citat från: Ironman skrivet 18 februari 2011 kl. 13:27:14
Det är varvtalet som dräper motorn
Bara en tanke att tänka på
visst får du ut mer effekt.
jag skulle vilja säga som så
Att det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.

har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.
Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.
sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .

Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen
Där vi använder  en Dinli 450cc motor
Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler på

Men vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilras
och då det även är en viss kostnads skillnad då  polaris kolven kostade 2500:-
Och dinli kostade 900:-

Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc express

Vi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)
Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.

Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpm
Och det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerar

Men är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.


Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 SS -08 Såld (abstinens deluxe)

Dinli 450 Svart - 08 Såld

Smc 250 - 08 Såld

Ps Moto 200 - 08 Såld

SMC F-Kart 170cc - 10 X 2 Sålda

Utloggad mrgilera

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
mrgilera
SV: Trim cdi-box
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2011 kl. 00:06:22 »
Citat från: jenson skrivet 18 februari 2011 kl. 21:42:40
Hej Mrgilera, har din maskin knacksensor?
//jens

Vad är en knacksensor?
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 nitro-08

Utloggad jenson

  • Allmän problemlösare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 165
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jenson
SV: Trim cdi-box
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2011 kl. 09:54:23 »
En slags mikrofon som sitter på cylindern och lyssnar efter onormal förbränning sk. knackning.
Signalen går vidare till styrboxen som i sin tur senarelägger nästa tändnig eller ökar bränslemängden nästa cykel för att inte motorn skall knacka mer.
//jens
Anmäl till moderator   Loggat
Allroad 300 4x4 -11
Hensim 110  -06

Utloggad Ironman

  • Mest grejer när man dör vinner
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1260
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Never underestimate stupid people in large groups.
    • Visa profil
Ironman
SV: Trim cdi-box
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2011 kl. 08:25:12 »
Citat från: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 23:18:46

Jag tycker det är kul och spännande att ni bygger på Dinlimotor samt att projektet börjat rulla ordentligt nu ()p

Vore väldigt trevligt om ni la upp en projekttråd med bilder tycker jag!

Man kan nästan säga att jag sponsrade er också då ni fick bra pris på vevstaken.. glöm inte att dekalkitta Joe Hidén på hela crosskarten ;D ;D

Jag är nog nöjd med pulvret i min maskin ändå och tänker att det får varva det den gör original så motorn får hålla sin livslängd. Men det är grymt synd att inte få det sista för den bryter exakt när effekten börjar byggas upp till sitt crecendo :)

Verkar rimligt att bryta den vid 10K i varv men borde inte det vara ganska "safe" för den motor ni bygger? Det finns ju originalmotorer som håller för 1200 i högre varv? Eller är det glädjesiffror som vanligt?





Citat från: Ironman skrivet 18 februari 2011 kl. 13:27:14
Det är varvtalet som dräper motorn
Bara en tanke att tänka på
visst får du ut mer effekt.
jag skulle vilja säga som så
Att det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.

har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.
Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.
sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .

Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen
Där vi använder  en Dinli 450cc motor
Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler på

Men vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilras
och då det även är en viss kostnads skillnad då  polaris kolven kostade 2500:-
Och dinli kostade 900:-

Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc express

Vi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)
Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.

Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpm
Och det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerar

Men är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.





Problemet med att få upp varvet på en Dinli motor är att du har ett stort tungt vevparti.
+ att du her en kolv som väger uppskattnings vis 1/3 del mer än på ex en honda.
Det betyder att staken blir helsikes lång vid 9500-10000 rpm därav ett stort riskmoment att höjja för oss
Men va fan man måste tordas för att vinna ;D
Sedan ang toppvarvet på andra märken så brukar de inte varva så mkt mer än 9500-10000 rpm vad jag vet

Vill ni se lite på projektet så finns det på (iofs inte så mkt meck bilder)

http://www.jannerisbergmotorsport.se/
Anmäl till moderator   Loggat
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för  Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm

Utloggad brb

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
    • Visa profil
brb
SV: Trim cdi-box
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2011 kl. 15:16:39 »
bör gå varva 1000 till , men då med extremt behov av oljeservice, var 150-200mil märkes helsyntet & märkesfilter K&N
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Trim cdi-box
 


Online just nu.

605 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 656. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info