Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vad för kylvätska skulle du ha i??  (läst 2362 gånger)

Utloggad Wbugs

Vad för kylvätska skulle du ha i??
« skrivet: 17 februari 2011 kl. 13:45:15 »
Är lite kluven så jag ställer en frågan rakt ut. Hjulingen det gäller är en LTZ-400.

Vad för kylarvätska skulle du ha i som är Aluminium och Magnesium säker?
Vill helst ha en med färg så man ser i expansions kärlet om det saknas.
 
1. Vanliga Denicol färdig blandad och stort sätt färglös -25 grader.
2. Maxima Colanol färdig blandad okänd färg -37 grader .
3. Mekonomen Röd (VAG G30 och G34 säker) godkänd för nyare Aluminium motorer blanda 50/50 ver -38 grader.
4. Denicol Subzero Floruserande grön färdigblandad -28 grader.

Det är ju en väsentlig prisskillnad mellan dessa produkter!!
Jag har googlat ett par timmar men ej blivit klok.
Dresel LTZ-400
ALBA Helsystem
K&N filter

Utloggad Strawie

  • Tidigare ägare till CFmoto Z-force 800, Suzuki Ltz 400, Smc Cbw 250
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 100
  • Totalt antal gillanden: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad för kylvätska skulle du ha i??
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2011 kl. 14:17:02 »
Du har ju biltemas också, jag har köpt den till min hoj men jag har inte fått tummen ur och bytt ännu.

Biltema longlife G30 färg:violett blanda 50 %: -36 °C 

http://biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Glykol-longlife-G30/

Utloggad jenson

SV: Vad för kylvätska skulle du ha i??
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2011 kl. 21:01:04 »
Hej, G30 är röd/rosa och lätt att se och är dessutom en longlifeglycol. Jag tror inte det spelar någon jätteroll vilken du väljer men undvik att blanda då alla inte är blandbara rakt av.
//jens
Allroad 300 4x4 -11
Hensim 110  -06

Utloggad jenson

SV: Vad för kylvätska skulle du ha i??
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2011 kl. 21:03:20 »
Tillägg: däremot skulle jag inte välja Evans, det är en sockerbaserad vätska som ej skall blandas med vatten, den kokar en bit över 100 grader men den har dålig värmetransport.
//jens
Allroad 300 4x4 -11
Hensim 110  -06

Utloggad Wbugs

SV: Vad för kylvätska skulle du ha i??
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2011 kl. 07:39:33 »
Men jag lyckas inte få fram om G30 är magnesium säker!!
Dresel LTZ-400
ALBA Helsystem
K&N filter

Utloggad Gizmo

SV: Vad för kylvätska skulle du ha i??
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2011 kl. 08:09:09 »
Jag tror du har en svår uppgift om du ska hitta en glykol som INTE funkar med aluminium motorer nu och många har väl magnesium legering så det samma gäller där.
Helt vanlig blå etylen glykol från kemetyl funkar hur bra som helst, det du ska akta dig för är att blanda vissa typer av glykol som inte är blandningsbara och det medför att du tappar cirkulationen i kylsystemet.
Outlander 800 XT-p 2010

Utloggad Wbugs

SV: Vad för kylvätska skulle du ha i??
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2011 kl. 10:28:47 »
Då får det bli rosa/röd G30 så ser man det bra i expansions kärlet när det är dåligt.
Dresel LTZ-400
ALBA Helsystem
K&N filter

 


Online just nu.

155 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, GeFeldz,
Flest online idag: 193. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme