Svenskarna är för snälla och timida och accepterar ta mig den snart sagt allt utan att opponera sig.Vi hackar i oss vad som utan att säga nått. Bonusar i 100 miljoners klassen, vi svenskar reagerar genom att säga, Jaha! Snittpriset på en stor ATV av ett etablerat märke ligger runt 120 000:-. Hur mycket mer tål vi?Titta på Dresel. En Dreselombyggd ATV är billigare än den ursprungsmaskin den bygger på. Det borde egentligen vara tvärtom. Varför är ursprungsmaskinen dyrare än en Dresel? För höga priser från de svenska Generalagenterna är kanske svaret.
Titta på Dresel. En Dreselombyggd ATV är billigare än den ursprungsmaskin den bygger på. Det borde egentligen vara tvärtom. Varför är ursprungsmaskinen dyrare än en Dresel? För höga priser från de svenska Generalagenterna är kanske svaret.
Jag tror att det har att göra med att många drar momsen på sin maskin!Ungefär som med rotavdraget när man tar in offerter till huset.Dom har ju höjt priserna rejält efter rotavdraget kom.
Citat från: CALLAHAN skrivet 18 februari 2011 kl. 13:37:38Jag tror att det har att göra med att många drar momsen på sin maskin!Ungefär som med rotavdraget när man tar in offerter till huset.Dom har ju höjt priserna rejält efter rotavdraget kom. Jag tror att det ligger väldigt mycket i vad du säger. De som inte kan dra av moms är därför de stora förlorarna eller skall vi säga de stora sponsorerna. Det man kan göra om man inte kan dra av momsen är att importera själv eller gå till någon sidoimportör.På så sätt kan man köpa en ATV till nästan samma pengar som om man hade möjlighet av dra av momsen.
Jag var själv inne på att handla från företaget men drog öronen åt mig efter lite research. Jag ville handla maskinen på min firma och behövde därför veta om priset inkluderade moms så att jag kunde dra av den. Men det verkade inte så, så fort jag frågade om momsen så slingrade dom sig och sa något i stil med att dom hade ett avtal med dom svenska importörerna om att dom inte fick sälja produkterna till andra företag och av den anledningen var momsen ej specad på kvittot = går ej att göra avdrag för..Jaha vad betydde då detta? Lyfte luren och ringde till Yamaha Sverige och frågade hur läget egentligen låg till och om det var sanning att det påstådda avtalet fanns. Men personen jag pratade med sa rakt ut att det var skitsnack och menade att maskinerna inte alls såldes med svensk moms utan med estnisk eller engelsk moms (Enl. honom fanns dom registrerade i både england och estland) och att det var något upplägg för att komma undan den svenska momsen på 25%..Nyfiken som jag var så jag började googla lite och hittade lite info som jag kan dela med mig avhttp://baotianforum.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=9964 Enligt denna tråden så ska personen som nu driver fordonshandel ha drivit JPR import som gått i konkurs. JPR Import på Allabolag.se http://allabolag.se/5566818893/verksamhetUpplägget nu är att ha bolaget som en engelsk filial i sverige: http://allabolag.se/5164049792Detta var tillräckligt skumt för mig och jag tog istället och köpte en fjolårsmodell från en auktoriserad Yamaha handlare.. Skulle tänka efter en gång extra innan jag handlade därifrån!!
...luktar lite som dom maskiner som kom från dressel innan dom fick stopp på detta...