De så kallade eu-traktor som finns att köpa nu får gå i 40 eller 45, och någon hk gräns finns inte. Jag TROR inte heller man behöver ha LGF skylt på dem.
För att den 5 åriga garantin skall gälla krävs det att man lämnar in sin ATV på en av Yamaha auktoriserad verkstad.Kravet är att du servar första gången efter 20 timmar eller 200 mil vilket som inträffar först.Därefter måste man lämna in maskinen för service varje år oavsett om du har kört med maskinen eller inte.Kostnad år 1. Första service vid 20 tim/200 mil = 2339:- Kostnad år 2-5. Årlig service kostar 2913:- x 4 = 11652:- Summa : 13991:- OBS! Priserna är hämtade från Yamaha Center. Det kostar 13.991:-Kr att ha tillgång till garantin under 5 år. Prisskillnaden mellan en maskin med eller utan garanti blir i och med dessa krav på service större än bara skillnaden i inköpspris.Jag har kollat vad som ingår i en service och tror att den som är normalt händig inte har några problem att utföra den. Man måste givetvis handla hem de delar som ingår i en service dvs. olja, filter och stift. Det är små mängder olja som går åt och därför blir det inte speciellt kostsamt.
MR-P. Helt rätt. Möjligheten att välja utifrån de förutsättningar man har är väldigt bra. Vill/behöver man ha garanti och är beredd att betala för garantin så väljer man det. Har man garage och kan skruva lite så är det lite svårt att motivera för sig själv en total prisskillnad på drygt 40.000:-.Vad har du haft för elfel? Har felet uppstått eller fanns det vid leverans.Btw. Kostnaden för Olja ,filter och stift stannar förmodligen vid en 2-3000:- för alla 5 åren. (Jag har inte kollat och vet inte exakt pris på olja och filter)