ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Skogskärra
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Skogskärra  (läst 7536 gånger)

Utloggad kawasaki 650

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • KAWAN
    • Visa profil
kawasaki 650
Skogskärra
« skrivet: 31 januari 2011 kl. 00:12:10 »
Hej fundera på att göra drivning på skogskärran o eventuellt med band någon som har erfarenhet eller ideer är välkomna med förslag eldrift eller hydraulik?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Skogskärra
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2011 kl. 00:19:58 »
Var skall du få elen/hydrauliken ifrån då?
Hydraulmotorer som pressas ner i boggien och driver hjulen genom anläggning mot däcken är väl det vanligaste, och då med ett bensindrivet hydraulaggregat på främre lastracket på hjulingen... men det kanske skulle gå att ha ett elverk där istället och sen elmotorer på kärran...
Den konstruktionen har jag dock aldrig sett.
Skall man åka med band så är ju principen med nedpressat drivrulle kass, då får man nog satsa på drift på hjulaxeln, men med band räcker det ju på en av axlarna!
...men elmotorer så lågt ner känns som bäddat för problem med vatten osv...
Eller skall det vara kedjedrift kanske?
...då kan man ju få upp motorn/motorerna en bit.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad kawasaki 650

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • KAWAN
    • Visa profil
kawasaki 650
SV: Skogskärra
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2011 kl. 00:27:17 »
Kul med svar hade fundering på en liten elmotor med kedjedrift o en robbson rulle som drivning eller en hydraulpump från bakgavellyft  men då behövs en hydraulmotor så det är ett dyrare o lite krångligare alternativ.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Skogskärra
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2011 kl. 00:37:11 »
Njae... hydraulpump från tex bakgavellyft går ju på el... och var skall du få elen ifrån..?
Som sagt.

Men klart du behöver hydraulmotorer ifall du skall ha hydraulisk drift... eller man kanske skall krångla till det ytterligare genom att ha en dubbelverkande kolv som jobbar mot en vevstake och på så vis får fram en cirkulär rörelse? 
...men då behövs ju även ett system som talar om för pumpen när den skall vända polariteten... eller om du kör med ventiler så krävs det ju att de kontrolleras på likvärdigt sätt . :whip:

Nä, motorer är enklast.... sen om du skall ha hydrauliskt eller elektriskt är ju mest beroende på hur du menar få fram kraften.

Alltså var skall du få elen ifrån?
...eller hydrauliken (en hydraulpump av den modellen du nämnde drivs ju som sagt på el)

Gavelliftpump känns för övrigt rätt liten i detta sammanhang... kolla vad som krävs för minutlitrar/tryck för en drift på en vagn innan du handlar pump.
 
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad kawasaki 650

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • KAWAN
    • Visa profil
kawasaki 650
SV: Skogskärra
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2011 kl. 00:45:08 »
Elen hade jag tänkt o ta från fyrhjulingen tänkt att ha en liten 12v driven motor men funderar på storlek där är som sagt det enklaste alternativet men dom andra vagnarna har hydrauldrift men får fundera vidare ett tag på vad man ska ha men med band på vagnen kanske man kommer långt med då den inte sjunker lika lätt är bättre att köpa en färdig vagn men så mycket roligare att exprimentera på egen hand :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Skogskärra
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2011 kl. 01:10:01 »
Du menar ta elen från fyrhjulingens redan befintliga elsystem?

Det kanske är enkelt... men knappast bra.

Har du sett när en el-vinsch arbetar?
Det går ju inte direkt snabbt... men ändå går det åt massa el... det kanske du känner till?
Det går liksom inte att vinscha i flera timmar, vinschen tar mer ström än vad fyrhjulingen orkar producera så strömmen kommer ta slut.
Och då skall man tänka på att vinschen är på ungefär en hästkraft, det är därför det går så sakta.

Så om du skall ha drift på en vagn på ett ton och en hastighet på i alla fall 5 km/h lär knappast en hästkraft räcka.

Fem hästkrafter är åt rätt håll och det motsvarar nästan 4000 watt... det är rätt mycket för en liten fyrhjuling.

Lastbilschaufförer gillar att överdriva med extraljus...
Så tänk dig en lastbil, med många extraljus.
De ligger ofta på 70 watt styck... alltså kan man ha över 50 stycken extraljus för samma effekt!

...men hur många lastbilar har 50 extraljus?
Inga... för lastbilen orkar inte driva det.

Och absolut inte en fyrhjuling heller.   ()p


Så det är bra att du gillar att experimentera, för detta projekt kräver nog lite mer experimenterande än vad du kanske tänkte från början.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad kawasaki 650

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • KAWAN
    • Visa profil
kawasaki 650
SV: Skogskärra
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2011 kl. 18:33:32 »
Är inte tänkt att åka länge med driften i bara när man fastnar  men är sant som du säger går åt mycket ström så är nog bättre med lite hydraulik men då ska jag nog satsa på en egen drivkälla typ en motor frampå som du sa annars lär man väl bli galen att det går så sakta får fundera vidare lite alltid kommer man fram till något bra eller mindre bra eller ett stort batteri bakpå som man laddar upp innan man åker men lär inte räcka långt det heller kanske en dynamo mot däcket :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Seb macahan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 110
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Seb macahan
SV: Skogskärra
« Svar #7 skrivet: 1 februari 2011 kl. 00:18:26 »
He he, Kul fundreingar och framförallt kul svar från Hydro, Är själv en sån där exprimenterare men i jusst det här fallt ska du nog lyssna på hydro, Man kan nog överväga det faktum att alla som bygger vagnar med drift kör med hydraulmotorer och en del får inte ens det att fungera bra. Sen vill jag nog påpeka att det är långt i från alltid man behöver drift på vagnen. Jag saknar det endast i snö. Bor man längre upp i landet kan ju det vara en hyfsat frekvent anledning och tydligen här nere också två vintrar i rad. Jag har kommit fram till att det bästa är nog att köpa ett färdigt paket för endast 18000+moms.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am 650xt 2010
XYZ-gripvagn
Hasplast
Tumgas värme
Handtagsvärme
Warn Pro Vantage Tapered

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Skogskärra
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2011 kl. 21:26:14 »
Visst är det enklast och bäst med färdigt från fabrik,men det är kul att bygga, :djump: :djump:.Varför inte prova med elverk,omvandlare till 12 eller 24 volt,tuta och köra :djump: :djump
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Skogskärra
 


Online just nu.

893 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 932. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info