Om det inte kommit fram tidigare: Skaffa absolut en fullface-kruka dvs skydd över munnen som en vanlig mc-hjälm har.BMX-hjälmar som jag läste tips om är ofta helt värdelösa, samma gäller vanliga cykelhjälmar (vet inte om det finns så små fullfacehjälmar för cykelbruk).De skyddar mest om man trillar av och slår ner 180 grader mitt på huvudet. Dåligt skydd för bakhuvud och sidorna plus obefintligt skygg för käken.Det är nästan alltid i ansiktet eller bakhuvudet man slår sig och då är det fullface som gäller.En skidhjälm borde alltså vara rätt ok.I övrigt kan det vara en idé men handledsskydd för ungen, trillar de av så tar de säkert emot sig med sina klena handleder.
Angående expertcitatet i rött där så var det ena sidan på myntet.Jag har en hel del polare som kört downhill (mtb) och trillat och där är ju risken överhängande att fastna i styren, pedaler och träd med käkskyddet men det händer i princip aldrig. Det som dock hade hänt vid samtliga tillfällen är att ansiktet hade slagits sönder då det nu blev käkskyddet som gick åt.Man får helt enkelt väga de två sidorna och försöka se rimligheten i det hela innan man gör sitt val.
skrapa upp ansiktet är ju nästan 100% säkert om man kraschar ordentligt... att sen hakskyddet fastnar i diverse saker som leder till en bruten nacke är nog 1%