Citat från: Hydro skrivet 4 mars 2011 kl. 10:45:05Helt rätt!I lokaler där det lackeras finns det ofta till och med skyltar med förbud om att ens använda silikonbaserade produkter!...men det är skillnad på lack och spannplast.För oftast är det ju faktiskt typ samma material till våra hjulingar som det är till plastspannar!(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Så vill man öva är det ju vara att dra en spann i gruset och sen hem och polera den. Skall man lackera ytan någonsin så är självklart silikonbaserade produkter extremt olämpliga. är lite lätt berusad men drar härmed slutsatsen att en brud med silikonpattar får alltså inte bli billackerare..
Helt rätt!I lokaler där det lackeras finns det ofta till och med skyltar med förbud om att ens använda silikonbaserade produkter!...men det är skillnad på lack och spannplast.För oftast är det ju faktiskt typ samma material till våra hjulingar som det är till plastspannar!(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Så vill man öva är det ju vara att dra en spann i gruset och sen hem och polera den. Skall man lackera ytan någonsin så är självklart silikonbaserade produkter extremt olämpliga.
Om det är mindre ytor som man arbetar med så går det att få fram den borttorkade oljan med hjälp av värmepistol..
Citat från: Räjsaren skrivet 11 mars 2011 kl. 22:53:00Om det är mindre ytor som man arbetar med så går det att få fram den borttorkade oljan med hjälp av värmepistol.. Funkar det verkligen på plasten som är på en fyrhjuling?? kofångare och lister funkar det juh på som grånat lite av sol och avfettning. men plasten på en fyrhjuling är juh en jäkla skillnad...
Fick uppgift att vaxa polarns atv, matt som fasiken soltorkad.La ner ett sjukt hårt jobb, ca 6h gned jag med 3 olika märkes vax innan det vart blankt, till slut blev han nästan som ny. Alla va nöjda ett tag.Problemet är att den blev lika matt efter 2veckorVet ni nått mirakelmedel som håller en gammal åsna till atv blank länge?
Ett vax fungerar bara för att *blanka* på och skydda den redan polerade ytan mot vatten, smuts salt you name it . Det största problemet många gör är att tvätta med högtryck oavsett vilket fordon man har. då högtrycket tar bort vaxet och skyddet försvinner. ska du polera den oxiderande plasten så är det rubbing som gäller för att få bort just det ytskiktet som har oxiderat utav skit och solljus. men det blir inte blankt av en rubbing därav du måste ha en polish för att ta bort det feta som blir kvar. SEN kan du vaxa den som skydd mot kommande smuts och vatten.