ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 3 [4] 5  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Hur mår fyrhjulingen av kyla?  (läst 14235 gånger)

Utloggad fyrjuling

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 155
  • Total likes: 0
    • Visa profil
fyrjuling
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #36 skrivet: 19 januari 2011 kl. 16:45:01 »
Men när någon skriver att dom inte har några problem att starta i -30.
So what varför bryr man sig om det...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad rmkungen

  • KQ 700
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 271
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • FTP
    • Visa profil
rmkungen
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #37 skrivet: 19 januari 2011 kl. 16:50:13 »
nä de e ju bara att gratulera,  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
KQ700
hasplåtar
warn winch RT25
fulldubbad tatou bandsats
kenda bearclaw på org breddade fälgar
kenda executioner på ss112 fälgar
v-kitt
xenon överallt
handtagsvärme
powermad

In å gilla oss på FB
Sök "Team MG&SV Maniacs"

Utloggad wheel1

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kör så det ryker! O ryker det inte, så kör ändå...
    • Visa profil
wheel1
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #38 skrivet: 19 januari 2011 kl. 18:05:19 »
Har hittills inte behövt sparka igång Kawan under -15, fast det hade vart runt -20 på natten, och visst hoppade den igång utan knot.
Men de första varven gick tungt, och vem som helst kan ju lista ut att motorn mår bättre om den slipper utsättas för såna prövningar mer än nödvändigt.
Jag ger mig inte ut frivilligt och åker när det är så kallt. Men jag var tvungen att lasta den på kärran på morran, och som tur var så gick tempen upp fram på dagen medans vi åkte.
Skulle jag vara tvungen att ha igång maskin ofta i de temperaturerna så skulle jag definitivt investera i nån form av värmare för att minska på slitaget.
Anmäl till moderator   Loggat
Kawa KVF750i "Brute" - Dirt Devil II 28"

Utloggad fyrjuling

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 155
  • Total likes: 0
    • Visa profil
fyrjuling
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #39 skrivet: 19 januari 2011 kl. 18:41:43 »
Ojojoj
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #40 skrivet: 19 januari 2011 kl. 20:35:14 »
Citat från: rmkungen skrivet 19 januari 2011 kl. 15:50:28
jag har då inget emot att nån annans hjuling startar lättare än min tex,, bara de att folk skriver som att de inte e nån skillnad mellan sommar och vinterstarter, jag bor i kallaste hålet i sverige och har då aldrig varit med om att nån motor ha smällt igång särsilt lätt när de e svinkallt, allt går tungt och trögt när de e kallt, har aldrig påstått att dom inte skulle starta när de e kallt, utan bara att dom må gå bra tungt innan dom går igång,

sen att nån skriver att de inte gör nått att starta en kall motor och att motorn inte tar skada av de måste ju leva i en dröm,, ingen motor mår bra av att starta när de e minusgrader ute, sen få ni säga vad ni vill,


instämmer!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad jbs

  • Olle (Uno Bengt) Tidén Kihlström.
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jbs
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #41 skrivet: 19 januari 2011 kl. 20:44:39 »
orka inte glysa igenom alla inlägg men en motor tar stryk av köld men det är inte ens nära 1% mot när det är varmt,
det beror mest på vad man har för olja, skick på oljefiltret, glykolhalt och tändstift.
Men då en diesel antänds av värmen från kompressionen så blir dom känsliga ju kallare det blir.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad rmkungen

  • KQ 700
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 271
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • FTP
    • Visa profil
rmkungen
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #42 skrivet: 19 januari 2011 kl. 22:27:17 »
antar att du menar värmen från glödstift vid kallstart och kompressionsförhållandet,
sen har vell glykolen bra lite verkan på kallstarter va??

en bra olja e ju fördel
Anmäl till moderator   Loggat
KQ700
hasplåtar
warn winch RT25
fulldubbad tatou bandsats
kenda bearclaw på org breddade fälgar
kenda executioner på ss112 fälgar
v-kitt
xenon överallt
handtagsvärme
powermad

In å gilla oss på FB
Sök "Team MG&SV Maniacs"

Utloggad vespa

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1317
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Sym Quadlander
    • Visa profil
vespa
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #43 skrivet: 19 januari 2011 kl. 22:55:34 »
Själv så startar jag aldrig någon av mina förbränningsmotorer någonsin pga av att det ger slitage.jag har räknat ut att om man aldrig startar motorn överhuvudtaget så minskar slitaget avsevärt, det finns ju alternativ. istället för att slita på traktormotor och snöslunga så kan man ju handskotta 1 km, slipper man gå på gymet också. Att starta och slita på sin dyra bil är ju dumt när man kan lifta, chefen blir i och för sig lack när man kommer 4 timmar sent till jobbet. Fyrhjulingen kan man lätt byta ut mot en skojig spark, spännande värre. Campingbuss blir cykel och tält, husvagnen dras med lätthet av en stulen häst ifrån ridskolan, motorcykel och cykel låter ju nästan likadant när man uttalar det och om man kisar  mycket när man trampar på så kan man få viss fartkänsla,röjsåg blir lie, motorsåg=bågsåg. m.m Alla saker jag har kommer att hålla aslänge och jag får aldrig köpa något nytt så tanten kan lägga alla pengarna på shopping, tex gardiner,nya möbler som ska skruvas ihop, små jävla kuddar och pryttlar som lätt trillar ner om man inte rör sig försiktigt.  Nej shit vad tråkigt det lät när jag läste igenom det, tror att jag sk börja använda maskinerna igen och köra på billig skitolja och strunta i all form av service så att de slits fortare så jag slipper skruva ihop Ikeamöbler. ;)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #44 skrivet: 19 januari 2011 kl. 23:01:39 »
en diesel är helt beroende av en bra kompression för att kunna tända, för kompressionen gör att luften i cylindern blir varm, riktigt varm just i ögonblicket då oljedimman sprutas in. en direktinsprutad diesel startar lätt i kyla, har ca 16:1 i kompression och behöver inga glödstift, medan en virvelkammardiesel måste ha glödstift för att förvärma luften inuti virvelkammaren (där explosionen ska ske) den har en kompression på ca 24:1 samt är mer svårstartad i kyla.. detta för att kolvens rörelse och värmen som byggs i cylindern har liten påverkan på vad som sker i virvelkammaren då öppningen mellan virvelkammare och cylinder är ca 5x8mm (på en volvo D24)

nog om diesel, en bensinmotor startar även om kompressionen är dålig men det viktigaste är att gnistan är stark och bränslet är ordentligt förångat, bränsle i flytande form kan inte explodera, så det måste förångas så att bensin i gasform blandas med luften innan gasblandningen når cylindern, långa insugningsrör är en fördel, förvärmning av insugsluften är en annan.
(att förvärma inuti cylindern hade inte haft lika stor påverkan då det är "för sent" för bränslet att hinna förångas när det nått cylindern, det måste ske innan.) och en sak till att beakta är att när gasblandningen i cylindern komprimeras i kompressionstakten så höjer man gasens ångtryck och bränslet har då lättare att kondensera tillbaka till vätskeform och fälla ut på kalla ytor som cylinderväg och kolvtopp. så om man förvärmer den blandade gasen efter förgasaren så höjer man dess kondenseringstemperatur och den har inte lika lätt för att återgå till vätskeform i cylindern.

vilken sorts glykol man har kvittar fullständigt för kallstarter, däremot vilken temperatur den har spelar såklart roll.

och oljans viskositet spelar en stor roll för vilket varvtal startmotorn kommer orka bygga upp.

talet före W anger oljans viskositet vid -18 grader, och talet efter vid 100 grader, ju lägre tal desto tunnare olja..
en 10w40 olja är sämre på kallstarter än en 5w40, men dom kommer ha samma viskositet när motorn är varm, därför är 5w40 bättre.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Mr_Flax

  • Men kör då för fan!!!
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 200
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hell yeah!!
    • Visa profil
Mr_Flax
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #45 skrivet: 19 januari 2011 kl. 23:37:06 »
vart lär man sig sånt här oskar;) skoj läsning! o intressant... tumme upp till dej :)
Anmäl till moderator   Loggat
Team Wiken
Träffdatum 2012
31/3 -12
29/9 -12
1/12 -12

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #46 skrivet: 19 januari 2011 kl. 23:48:32 »
Citat från: Mr_Flax skrivet 19 januari 2011 kl. 23:37:06
vart lär man sig sånt här oskar;) skoj läsning! o intressant... tumme upp till dej :)


på internet, blandannat! gäller bara att ha tålamod att läsa igenom dom 1000tals sidor där sånt står.. sen ska det ju fastna också...
men går man bara in för att vilja lära sig så fastnar det! ;) inte lika trist som syslöjden i skolan direkt...
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad barossa killen

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 669
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
barossa killen
SV: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
« Svar #47 skrivet: 20 januari 2011 kl. 05:50:33 »
Citat från: jaas skrivet 19 januari 2011 kl. 09:54:16
Citat från: barossa killen skrivet 19 januari 2011 kl. 06:33:33
Citat från: Oskar P skrivet 18 januari 2011 kl. 23:59:40
här är det iallafall en som startar i -24...

 har inte varit kallare än men skulle tro den startar i -30 med..
jag höll inte kvar startknappen tillräckligt länge det va därför den dog, håller man bara inne även en stund efter den börjar hosta igång så går det på första försöket..



men han kan ju ha haft den varm, med tex motorvärmare. Man vet aldrig :knupple:
Om du läser oskars inlägg så skriver han jag, så jag tror Oskar skulle skrivit om han använt värmare.


Opps  ;D
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 3 [4] 5  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Hur mår fyrhjulingen av kyla?
 


Online just nu.

633 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
harryolenius
Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info