Klart återförsäljaren rekommenderar sina egna spacers....Vad vinner han på att du åker till biltema och handlar?
La på kedjorna från biltema idag. Fram blev det bra. Men bak var kedjorna för långa.Det stod att dom skulle passa 25x11x10 och 25x12.5x12. Jag har ju 25x11x12 så jag trodde det var lugnt.Dom var bra i bredd men för långa. Ska se om biltema har några som är lite kortare annars blir det att kapa länkar Eftersom jag inte heller fick mina spacers idag (får dom imorgon) så blev det till att ploga utan kedjor Då snön kom i natt var det is på backen. Snön kom som 10-15 cm blötsnö men idag var det minusgrader då jag plogade. Trots detta var det inga som helst problem med greppet. Tanten undrade lite glatt varför jag skulle ha kedjor. Kanske har hon poäng?Hemma plogar jag bara min uppfart (visserligen skapligt stor) men jag kan ju ploga varje dag.Men på landet plogas det endast på helgerna (det har varit som mest 40 cm puder då jag plogat) och infartsvägen är ca 200 m. Undra hur det blir då det kommit 20-30 cm blötsnö som skall bort?Ni som har kedjor, när kommer dom till sin rätta bäst? Fortsättning följer ...// Martin
Jag har så slitna däck på min så jag lägger på kedjorna till första snön kommer. Men så kör jag ju enbart med den som plog och skogsmaskin i princip. Så för mig kommer dom till sin rätt hela vintern.Jag körde först med bara kedjor bak på min maskin när jag plogade. Men det var menlöst, framåt kom jag men sen kanade man ju som en orm i sidled vid minsta motstånd.Men har man bra grovmönstrade däck så behövs dom väl i princip bara när det är blötsnö eller isigt under snön.Jag kör biltemas kedjor fram och bak. Har 5mm spacer från biltema då det räckte på min kymco.//Tobbe
Citat från: tobbeviking skrivet 12 januari 2011 kl. 21:51:44Jag har så slitna däck på min så jag lägger på kedjorna till första snön kommer. Men så kör jag ju enbart med den som plog och skogsmaskin i princip. Så för mig kommer dom till sin rätt hela vintern.Jag körde först med bara kedjor bak på min maskin när jag plogade. Men det var menlöst, framåt kom jag men sen kanade man ju som en orm i sidled vid minsta motstånd.Men har man bra grovmönstrade däck så behövs dom väl i princip bara när det är blötsnö eller isigt under snön.Jag kör biltemas kedjor fram och bak. Har 5mm spacer från biltema då det räckte på min kymco.//TobbeTja TobbeJo, det är klart att dom gör jobbet då däcken börjar bli slitna Mina Carliledäck har endast rullat ca 50 mil och är ju som nya. Dessutom har dom ganska många små klackar som ger bra grepp.Vad har du för dimension på dina bakdäck och vilka kedjor har du från Biltema?Jag tänkte testa dom som har art.nr 37610http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=atvProvade art.nr 37615 dom blev för långa som sagt.// Martin
Mina va oxå för långa, men jag liksom spände längre bort än man skulle, och sen kapa av det som blev över, blev asbra.Du vet säkert de men om du tar ur all luft när du lägger på dom och sedan pumpar upp så sitter dom mycket bättre sen.
aa jag har 0,8-1,0 nånting när ja har kedjor.
:nono:Aj aj inte spänna kedjorna för hårt,ett visst slack ska finnas anars slits däcken ut rätt fort.Jag har norska tellefsdalkedjor bak och kedjan ab´s TB kedjor fram,bägge anpassade till respektive dimension.Jag får lätt in två fingrar på höjden mellan kedja och däck och har aldrig efterspänt då dom sitter väldigt bra.Det är ju riktiga dyrkedjor,men ack så bra. Mvh Anders