Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!  (läst 7245 gånger)

Utloggad J.Johnsson

Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« skrivet: 7 januari 2011 kl. 20:24:19 »
EDIT!!!
HEJ!

Nu har jag bytat munstycke, men jag har inte mer än provstartat än  :dntknow:  
måste säga att det var jäkligt lätt, tog MAX en halvtimme, och då var det första gången jag rör en förknasare
på en atv :)

Här kommer en guide:

1 stäng av bensinkranen
2 lossa sadeln
3 lossa den svarta kåpan som sitter på vänster sida av tanken
4 lossa insugsröret - sitter en st slangklämma vid luftburken och en m6 bult vid förgasaren - trä sedan ut röret.
5 dränera förgasaren - sitter en liten skruv i botten på förgasaren vid den transperanta slangen - bensinen rinner ut genom den slangen när man öppnar skruven - TÄNK PÅ MILJÖN!  :rtfm: när den är tom, så drar vi åt skruven igen!

kolla nu samtidigt på (dåliga) bilden för att förstå.
6 Lossa slangklämman vid den orangea pilen
7 Lossa slangklämman vid den gula pilen.
8 Drag bort dräneringsslangen som sitter i botten på förgasaren, den slang som vi tömde bensinen genom.
9 Nu gäller det att ha koll på alla slangar och vajrar för nu ska man vrida förgasaren så att botten på den pekar ut åt vänster, se bild.
10 när vi vridit förgasaren så att botten pekar ut till vänster så sitter det 4 st skruvar (röd pil på bilden) som håller botten av förgasaren på plats - ta en sskruvmejsel modell PH2 (+) och sätt i skruven - slå sedan lite nätt ett par gånger på varje skruv, detta för att dem skall lossna lättare
11 när det är gjort skruvar vi bort alla fyra skruvarna och tar bort botten.

nu ska vi ta bort det gamla munstycket och ersätta det med det nya :)

12 innuti messingshylsan som sitter vid den blåa pilen på bilden sitter munstycket, skruva loss det med en vanlig spårmejsel (-) OBS!! MÄSSINGSHYLSAN FÖLJER MED AV NÄR NI TAR BORT MUNSTYCKET!! Notera hur det sitter ihop när ni får loss allt så ni vet hur det nya skall monteras!

sedan är det bara att montera ihop allt i omvänd ordning :)


LYCKA TILL  ()p



« Senast ändrad: 4 februari 2011 kl. 14:46:38 av J.Johnsson »
_______________________
SMC Wildcat 500 R.E

Utloggad VmaXA

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #1 skrivet: 7 januari 2011 kl. 21:15:26 »
Hey

Det är väl bara att pilla av förgasaren ta bort nedre huset där flottör nålen sitter, och sedan är väl huvudmunstycket där i mitten. skruva ut och montera på den du har. Sätt ihop och voila.

För svårt förklarat? skriv vad du inte förstod

Utloggad J.Johnsson

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #2 skrivet: 7 januari 2011 kl. 21:39:07 »
Hey

Det är väl bara att pilla av förgasaren ta bort nedre huset där flottör nålen sitter, och sedan är väl huvudmunstycket där i mitten. skruva ut och montera på den du har. Sätt ihop och voila.

För svårt förklarat? skriv vad du inte förstod

Jag tänkte lite mer specifierat, som tex:
Hur dränerar man förgasaren, hur tar man bort gaswiren, något som man bör tänka på när man demonterar eller monterar den, kan man skada något om man gör på fel sätt?
Återförsäljaren sa något om att man skulle vrida ut förgasaren, om det var för att det skulle underlätta för att få ur den ifrån ramen eller om det har någon betydelse för demonteringens skull framgick inte..
_______________________
SMC Wildcat 500 R.E

Utloggad VmaXA

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #3 skrivet: 7 januari 2011 kl. 21:55:19 »
gaswiren är inte så svår att pilla isär från förgasaren, på min är det som ett lock typ där jag bara kan skruva av den sen kommer fjädren ut m throttlen... Om du bara är försiktig kommer allt gå bra det är inte så farligt att pilla med förgasaren tycker jag... det med vrida ut förgasaren vet jag inte då jag inte har en smc 500 men det är nog för att underlätta att få den ut. Du kan som regel inte "skada" något om du gör fel.. inte vad jag vet, men såklart så om du inte sätter tillbaks det rätt kan du jo så "fel" t.ex om man råkar vända på flötornålen åt fel håll och monterar allt tbx och sedan startar.. så upplever man inom kort bränslen rinna ut från förgasaren.. hänt mig många gånger i början, men som sagt det är inget "ok nu måste den till skroten" det var bara att vända på nålen och så fungerade det.. Enda krångliga jag tycker(speciellt på smc 250) är nog den där choke saken till förgasaren, att sätta tillbaks den med den lilla fjädren.. Men det berodde nog på att jag inte kom ihåg hur den var innan, men det löste sig till slut

Utloggad J.Johnsson

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #4 skrivet: 7 januari 2011 kl. 22:01:57 »
Perfekt, iom att det inte fanns någon guide här så tänkte jag försöka ta lite bilder under arbetets gång och lägga upp det här, så finns det
tillgängligt för dem som undrar sen  ()p

Tack för hjälpen :)
_______________________
SMC Wildcat 500 R.E

Utloggad MP

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #5 skrivet: 7 januari 2011 kl. 22:02:48 »
J Johnsson. Jag har oxå precis skaffat en SMC Wildcat 500 R.E.  ()p

Säg till när du skall byta så skall jag hjälpa dig. :headbang:
SMC Wildcat 500 R.E
BMW M3 -02
BMW 525 M-sport Touring -02

Utloggad J.Johnsson

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #6 skrivet: 7 januari 2011 kl. 22:14:02 »
J Johnsson. Jag har oxå precis skaffat en SMC Wildcat 500 R.E.  ()p

Säg till när du skall byta så skall jag hjälpa dig. :headbang:

Nääääää! vad roligt :D hahahaha...
_______________________
SMC Wildcat 500 R.E

Utloggad MP

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #7 skrivet: 7 januari 2011 kl. 22:46:52 »
Ja visst var det roligt  ::)

Extremebike du oxå??  ()p
SMC Wildcat 500 R.E
BMW M3 -02
BMW 525 M-sport Touring -02

Utloggad Fishy

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #8 skrivet: 7 januari 2011 kl. 23:00:09 »
Woop woop, vart bor ni? >.<

Tänkte eftersom ni köpt hos extremebike? :P
-[SMC 500 Wildcat Racing Edition]-

Utloggad MP

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #9 skrivet: 7 januari 2011 kl. 23:04:28 »
Markaryds kommun båda två och råkar jobba på samma ställe ;D
SMC Wildcat 500 R.E
BMW M3 -02
BMW 525 M-sport Touring -02

Utloggad Fishy

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #10 skrivet: 7 januari 2011 kl. 23:05:56 »
Bah, Växjö här. Då vart det ju en bit till er :P
-[SMC 500 Wildcat Racing Edition]-

Utloggad J.Johnsson

SV: Guide för byte av munstycke - SMC Wildcat 500 R.E!
« Svar #11 skrivet: 9 januari 2011 kl. 16:34:06 »
Hur fungerar det med strypningarna egentligen?

Får man lite mer effekt om man bara tar bort en av de tre strypningarna (skruven i tumgasen, ljuddämpare, munstycket i förgasaren), eller skall alla plockas bort samtidigt, eller hur fungerar det?
_______________________
SMC Wildcat 500 R.E

 


Online just nu.

97 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Jan_A
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    Idag kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme