Citat från: fyrjuling skrivet 4 januari 2011 kl. 18:42:10Jag har en terrängreggad AC och jag har blivit stoppad av polisen de han frågade var vart jag hade hjälmen och jag sa att de finns inga krav på hjälm så jag ringde polisen och dom har riktigt dålig koll vad som gäller men om man läser transportstyrelsen dokument så står det så härTerrängkörning är inte tillåtetTerrängkörning är normalt inte tillåtet. Terrängmotorfordon får endast köras på enskilda vägar, om den enskilda vägen används av allmänheten för trafik är den högsta tillåtna hastigheten 20 km/tim. Om det är nödvändigt får du köra ett terrängmotorfordon kortast möjliga sträcka på allmän väg, till exempel för att korsa en väg. Du får då inte ha passagerare.Med andra ord så står det ingenting att du måste äga/bruka markOm det inte finns möjlighet att använda alternativa vägar så får man åka på enskild väg.jag pratade med domstolsverket och dom kunde inte hitta några domar angående terränghjulingarRisken att du ska bli dömd el. böter tycker jag är minimal om man använder sunt förnuftne.. lite så ser ja det oxå.. att man skulle åka dit är näst intill omöjligt... grejen är väl den att SKULLE det hända något, bli påkörd av annan bil, åkte av vägen o skada sig, eller vafan som helst.. ja tror att det är DÅ det blir bekymmer med försäkringsbolag... sen tror ja lite det är som du säger att snuten har NOLL KOLL på vad som gäller.. tycker dom har noll koll på det mesta.. o hur många snutar står det i skogen.. som oskar sa så är det nog större risk o bli av med all luft i hjulen pga jägare som skuter hål i däcken oskar... va hände när snuten tog dej?
Jag har en terrängreggad AC och jag har blivit stoppad av polisen de han frågade var vart jag hade hjälmen och jag sa att de finns inga krav på hjälm så jag ringde polisen och dom har riktigt dålig koll vad som gäller men om man läser transportstyrelsen dokument så står det så härTerrängkörning är inte tillåtetTerrängkörning är normalt inte tillåtet. Terrängmotorfordon får endast köras på enskilda vägar, om den enskilda vägen används av allmänheten för trafik är den högsta tillåtna hastigheten 20 km/tim. Om det är nödvändigt får du köra ett terrängmotorfordon kortast möjliga sträcka på allmän väg, till exempel för att korsa en väg. Du får då inte ha passagerare.Med andra ord så står det ingenting att du måste äga/bruka markOm det inte finns möjlighet att använda alternativa vägar så får man åka på enskild väg.jag pratade med domstolsverket och dom kunde inte hitta några domar angående terränghjulingarRisken att du ska bli dömd el. böter tycker jag är minimal om man använder sunt förnuft
Inte många som har användning av en terränghjuling egentligen, för vem tycker att det är kul att sitta och köra allmän väg med 4x4 med monsterdäck och warn winch?den egna skogsägaren får egentligen inte heller fara och leka med hjulingen hur som helst på sina egna skogsmarker om jag förstått det hela rätt?det bästa är nog att radera ämnet och inte prata så mycket mer om den saken
om den enskilda vägen används av allmänheten för trafik är den högsta tillåtna hastigheten 20 km/tim.
Citat från: fyrjuling skrivet 4 januari 2011 kl. 18:42:10 om den enskilda vägen används av allmänheten för trafik är den högsta tillåtna hastigheten 20 km/tim. Var står det? Vad jag vet så gäller det bara om man ska korsa allmän väg. Annars gäller vägens hastighetsgräns.
det är samma som snöskoter max 20km/h
jag har en lien fråga om de där med olagligt.om man har en vägreggad maskin o kör på väg och polisen tar dig vad händer tar dom maskinen eller är de bara en fetböteslapp o inte får ta körkortet??//mitto