Citat från: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 08:22:15Min är manuell och har broms på höger handtag (använder sällan mer än för att lägga i handbromsen). Men då är allt i sin ordning isåfall om de bara tar på 2 av däcken.Jag tolkar detta som att du sällan använder frambromsen.Börja med det.Hur det är på din maskin vet jag inte, men på tex en Raptor har du upp mot 100% bromsverkan fram med rätt däck.(bakänden kan alltså lyftas)Bakbromsen används för att sakna ner lite mjukt eller för att bromsa i en stark nedförsbrant.Frambromsen skall sitta i ryggmärgen, det är den som främst skall pressas om det kommer upp en bil framför dig tex. Visserligen tvåhjulig mc, men eftersom många fyrhjulingar har separerade bromsar kan det appliceras här... men förra sommaren dog en kille som kraschade in i en bil på E22:an i Blekinge.Med låst bakhjul.Bromsstrecket i asfalten var LÅNGT...Hade han bromsat med frambromsen hade han fått stopp på maskinen långt innan smällen.
Min är manuell och har broms på höger handtag (använder sällan mer än för att lägga i handbromsen). Men då är allt i sin ordning isåfall om de bara tar på 2 av däcken.
Pv544 På Outlandern tror jag att fotbromsen bara tar bak, och handtaget bara fram. Men den "ska ju ha" 4wd inkopplat jämt så då tar det ju runt om ändå.Om du bromsar med fotbromsen så tar det på alla men mest på bakhjulen.Om du bromser med handtaget så tar det på alla men mest på framhjulen.Det är vad jag hört.
Jag har en mc-reggad (dresel) och då har dom kopplat en vajer från fotbromsen som går till högra handtaget så när man trycker på fotbromsen så drar den i handtaget så då får man broms på alla fyra hjulen.Men det har ja kopplat bort för vajrar fryser på vintern och det är inte kul.
Citat från: Azzyh skrivet 28 december 2010 kl. 10:09:22fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..pakeringsbromsen ligger i handbromsen det är den lillla runda sak du kan klicka i sedan dra ner handbromsen, då "fastnar" den och håller själv nere handbromsen = parkeringsbroms :-) bra att använda om du ska parkera på en uppforsbacke/nerfors då håller denJag klickar ned den runda så handtaget låser sig. Då är bara framdäcken låsta. Är det lika dant på din?
fotbromsen ska ta i alla 4 handbromsen ska bara ta i BAKdäcken, tar den fram är det ruskigt farligt ju att använda den i hög fart.. man brukar jo oftast handbromsa och sedan fotbromsa om nödvändigt på vägen..pakeringsbromsen ligger i handbromsen det är den lillla runda sak du kan klicka i sedan dra ner handbromsen, då "fastnar" den och håller själv nere handbromsen = parkeringsbroms :-) bra att använda om du ska parkera på en uppforsbacke/nerfors då håller den