frontmonterad håller oxå, har kört full fart in i snöhögar som ja har behövt putta ut, funkat fint hittils iaf.
Citat från: Atvfreak skrivet 1 januari 2011 kl. 03:21:36frontmonterad håller oxå, har kört full fart in i snöhögar som ja har behövt putta ut, funkat fint hittils iaf.Jo, snöhögar håller det säkert för, värre kan det bli om bladet hugger fast i en sten eller t.ex brunnslock, det hinner smälla rejält hårt i hela maskinen innan fjädrarna löst ut.Har ett par stenar på gården som det huggit i och det blir riktigt otäcka smällar. (numera vet jag var de är, så jag smyger över dem) Smällarna kan med otur mycket väl räcka till för att skada maskinen. De smällar jag kännt, har i alla fall gjort mitt plogblad med ram lite sladdrigt, så det ska repareras.
Nån som vet om någon snöplog till en UTV där man INTE monterar plogen mot fordonet direkt i fronten (eller strax under) utan där man har en balk under och påskjutskraften tas upp av dragkulan?!Visst verkar det enkelt att montera mot fronten eller ramen undertill/framtill, men hur bra är det för maskinen om man kör i nåt hårt eller vill trycka ihop snön ordentligt?Sen undrar jag om någon sett om det finns spetsplogar till ATV/UTV? Alltså bara en enkel fast spetsplog. Har för mig jag sett det för några år sedan, men har inte hittat vart/vem som gör dom. Jag har bara sett vikplogar och de är ju både dyrare och tyngre än vad jag tänkte mig. En vikplog vore ju helt optimal till all sorts snöröjning och jag har sett jättefina sådana, men de huserar i "fel" prisklass.
Kanske denna för plogning på is i 60 km/tim(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)