Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Första turen..... oturen...  (läst 2955 gånger)

Utloggad Wikingen

Första turen..... oturen...
« skrivet: 13 maj 2006 kl. 13:15:23 »
På min första tur i går eftermiddag gikk det på tok för mig... Som vanligt... :roll:
Jag kjørde litt fram och tilbaka på min låååååånga privata grusveg, og skulle bara kjøra inn i garaget för kvelden. :)
Jag svängde ut mot en brant fjälljä.... bredvid mitt garage, för så at kjippa den över i revers och backa inn i garaget.  
Man svängde, tuff i trynet, ut mot kanten, och bromsade. 8)
Men tog bromsarna?? Nope... 8O  Det gikk som det måtte gå... :roll:
Kjörde utför en 3 meter hög kant, rett i toppen på et par år gammalt äpleträd, og rullade en gång sidolenges... 8O  Gikk otroligt nog bra med hojen, men jag har nog brustit et par ribb-ben, et ondt kne och fot samt diverse kutt og skrapor...
Värst gikk det nog utöver stoltheten... :wink:
När man ska kjøra tok och inte checkar bromsarna först, ja då går det gjärna illa... watta-mistaka-to-make... :roll:

Jag tror inte det blir några äplen i höst häller... :lol:

Roy från Norge, nu kjänd som "Roy Norrbagge utan bromsar" eller "Roy Nub"...
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad Rohnny

Första turen..... oturen...
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2006 kl. 13:53:55 »
Det var sørgelig, både med deg og med sykkelen.

Når det gjelder bremser så er ikke disse så bra bak av en eller merkelig grunn. Har ikke funnet ut av hvorfor.
Har hatt en lekasje i kaliptoren og etter og ha demontert det virket det som om O-ringene er i snaueste laget og det var her pedalen lakk når trykket ble for stort.

Skal nok finne ut av hvordan få dem til og ta bedre også ;)

God bedring.
. Stormo
-----------------------------------------
2008 Can-Am Spyder SM5 + Henger
2008 Can-Am 800 LTD (Solgt)
2007 Polaris Sportsmann 500 x2 (Solgt)
2006 Linhai 300 4x4 (Solgt)

Forlåt min Svenska men jag er Norsk och prøver. ;)

Mine Bilder http://atv.stormweb.no

Utloggad Wikingen

Första turen..... oturen...
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2006 kl. 18:35:37 »
Synd jag inte fikk fästat mitt eleganta stup på film.... Hvor er fotografen när man trenger en... :lol:

Kikket litt nærmere på dette med bremser, som nevnt i et annet innlegg her. Etter mitt syn, kan ikke den hovedsylinderen som sitter på LINHAI originalt være beregnet til det bruk den brukes til. På min nevø sin 125ccm Dirtbike sitter det en like stor hovedsylinder for å betjene kun en kaliper bak, mens den like store hovedsylinderen på LINHAI skal betjene ikke mindre enn 3 kalipere. De to fremre samt en bak. (slik er det på min ihvertfall...)
En skikkelig regnefeil er ute å går her. Den hovedsylinderen som sitter på LINHAI har rett og slett ikke nok volum til å betjene volumet i tre kalipere. Det kan man jo se med øyemål...!! 8O

Må nok ta en tlf til Larvik Sykkelsenter å be om en hovedsylider til, for å kople i paralell, evt  få tak på en større en...

Mvh
Roy Nub
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad Rohnny

Första turen..... oturen...
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2006 kl. 19:32:47 »
Citat från: "Wikingen"

Kikket litt nærmere på dette med bremser, som nevnt i et annet innlegg her. Etter mitt syn, kan ikke den hovedsylinderen som sitter på LINHAI originalt være beregnet til det bruk den brukes til. På min nevø sin 125ccm Dirtbike sitter det en like stor hovedsylinder for å betjene kun en kaliper bak, mens den like store hovedsylinderen på LINHAI skal betjene ikke mindre enn 3 kalipere. De to fremre samt en bak. (slik er det på min ihvertfall...)
En skikkelig regnefeil er ute å går her. Den hovedsylinderen som sitter på LINHAI har rett og slett ikke nok volum til å betjene volumet i tre kalipere. Det kan man jo se med øyemål...!! 8O

Må nok ta en tlf til Larvik Sykkelsenter å be om en hovedsylider til, for å kople i paralell, evt  få tak på en større en...

Mvh
Roy Nub


Det er vell ikke helt riktig? Forbremsene tar bra 2 stk front 1 bak.
Bakbremser 1 stk bak. På noen modeller så skal en tro at det der 2 skiver bak men dette er ikke riktig.
enesiden er til bak og den andre til for og bak.

På de sykklene med 1 skive bak så er det 2 luftenippler. 1 for systemet tilkobllet front og 1 til bak.


At det er noe alvorlig dårlige bremser bak. Ikke diskuterbart, :lol
. Stormo
-----------------------------------------
2008 Can-Am Spyder SM5 + Henger
2008 Can-Am 800 LTD (Solgt)
2007 Polaris Sportsmann 500 x2 (Solgt)
2006 Linhai 300 4x4 (Solgt)

Forlåt min Svenska men jag er Norsk och prøver. ;)

Mine Bilder http://atv.stormweb.no

Utloggad Wikingen

Första turen..... oturen...
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2006 kl. 13:55:05 »
Forstod ikke helt hva du mente Rohnny, men på min er det to skiverbremser bak, med en luftenippel på hver, og en skive på hver side fremme, med to luftenipler på hver kaliper.
Når jeg lufter bremsene, er det tydelig at fotbremsen går på høyre sides bakre skivebrems, samt  begge skivene fremme. Håndbremsen, på styret, går på venstre side bak, og begge sider fremme.
I tillegg er den mekaniske park-bremsen koplet på venstre skive bak.
Ingen tvil om at fotbremsen går både foran og bak, og at håndbremsen gjør det samme.



Mvh
Roy Nub
Roy I. Hernes, Andebu, Vestfold, Norge.

Jag är inte galen! Det har rösten i min skalle sagt!

Linhai 300 Allroad 4x4 *SÅLD* Saknas djupt....
Nyhandlat NORCAT NFM 500 L (CF-MOTO lång)!!

Utloggad Rohnny

Första turen..... oturen...
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2006 kl. 19:35:30 »
Den har nok en liten innvirking men ikke stor. Det kjenner en om du trår forsiktig på bakbremsen og så trykker inn forfremsen så vil du kjenne at bakbremsen synker litt.
På min med 1 skive bak så har jeg dobble lufteskruer på denne.
Tror nok en større pumpe på bakpedalen kan gjøre susen.
. Stormo
-----------------------------------------
2008 Can-Am Spyder SM5 + Henger
2008 Can-Am 800 LTD (Solgt)
2007 Polaris Sportsmann 500 x2 (Solgt)
2006 Linhai 300 4x4 (Solgt)

Forlåt min Svenska men jag er Norsk och prøver. ;)

Mine Bilder http://atv.stormweb.no

 


Online just nu.

168 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, [navy], Cln, qbtq, CFM,
Flest online idag: 184. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme