Citat från: StefanN skrivet 20 december 2010 kl. 11:23:01Citat från: Metaldream skrivet 1 december 2010 kl. 14:11:06Jag har pratat lite med dom och alla suzuki atv kommer färdigmonterade från suzuki, men som sagt bara med en funktionsgaranti dvs när du fått hem, provkört och godkännt den är garantin slut. någon som vet om det finns något försäkringsbolag som har någon slags maskinskadeförsäkring på terränghjuling??Tänkte själv köpa en KQ där men är lite orolig.Är det inte lagstadgat med minst 6månaders garanti på nyköp!!? 3 månaders garanti, och 3 års reklamationsrätt mot tillverkningsfel gäller om man som svenskt bolag säljer varor till en privatperson.Om man hävdar reklamationsrätt måste man som köpare kunna bevisa att felet varit ursprunligt för att reklamationsrätten skall gälla.
Citat från: Metaldream skrivet 1 december 2010 kl. 14:11:06Jag har pratat lite med dom och alla suzuki atv kommer färdigmonterade från suzuki, men som sagt bara med en funktionsgaranti dvs när du fått hem, provkört och godkännt den är garantin slut. någon som vet om det finns något försäkringsbolag som har någon slags maskinskadeförsäkring på terränghjuling??Tänkte själv köpa en KQ där men är lite orolig.Är det inte lagstadgat med minst 6månaders garanti på nyköp!!?
Jag har pratat lite med dom och alla suzuki atv kommer färdigmonterade från suzuki, men som sagt bara med en funktionsgaranti dvs när du fått hem, provkört och godkännt den är garantin slut. någon som vet om det finns något försäkringsbolag som har någon slags maskinskadeförsäkring på terränghjuling??Tänkte själv köpa en KQ där men är lite orolig.
3 månaders garanti, och 3 års reklamationsrätt mot tillverkningsfel gäller om man som svenskt bolag säljer varor till en privatperson.
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
Säljarens eller ditt ansvar? Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början. Tre års reklamationsrättDin rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.
En liten fundering! Hur lång garanti får man på en beg maskin. Inte så lång troligtvis, och det här e ju en ny maskin till begpris så varför inte..
Måste man skriva ut på hemsidan att man har F-skatt?http://www.ratsit.se/5164049792-Fordonshandel_Ltd_UK_Filial
Ett exempel är ju om man köper en kamera på utlandet.Då har man garanti men inte i sverige utan du får skicka den till tillverkaren (lite jobbigt med en hjuling)
Det jag menade med detta är att den svenska importören inte tar ngt ansvar för detta.Dit serviceställe rör inte din kamera el ngt om de inte får betalt av dig