Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: smc 500 racing  (lĂ€st 1841 gĂ„nger)

Utloggad Tohebe

smc 500 racing
« skrivet: 25 oktober 2010 kl. 23:22:11 »
Hej....har pÄ gÄng en beg 500 racing och undrar om nÄgon vet om det Àr svÄrt att höja igen till original????
Thomas
Återfallsracer
Hsun 450 -08

Utloggad Mr.Nero

SV: smc 500 racing
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2010 kl. 15:56:54 »
svÄrt o svÄrt...
behöver nog byta en del saker ,
det som Àr annorlunda som jag vet Àr,
bredare lÀnkarmar,bredare drivaxlar bak,högre utvÀxling.
och sÀnkt.
sÄ det blir nog att du fÄr handla lite andra saker,
sen blir nog framvagns geometrin annorlunda om du monterar andra lÀnkarmar..(bra att tÀnka pÄ)
jag tror det Àr smidigare att köpa en icke RE.
kör ibland och oftast en höjd
SMC Wildcat 500 Racing Edititon -10
med innova speedgear 22"....

Utloggad Tohebe

SV: smc 500 racing
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2010 kl. 16:51:23 »
svÄrt o svÄrt...
behöver nog byta en del saker ,
det som Àr annorlunda som jag vet Àr,
bredare lÀnkarmar,bredare drivaxlar bak,högre utvÀxling.
och sÀnkt.
sÄ det blir nog att du fÄr handla lite andra saker,
sen blir nog framvagns geometrin annorlunda om du monterar andra lÀnkarmar..(bra att tÀnka pÄ)
jag tror det Àr smidigare att köpa en icke RE.

Du har nog rÀtt---verkar onödigt mycke jobb. Tack för tipset...Letar vidare efter lÀmplig hjuling.. :D
Thomas
Återfallsracer
Hsun 450 -08

Utloggad Hydro

SV: smc 500 racing
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2010 kl. 17:00:20 »
Jo, det Àr alltid enklare att köpa det man skall ha, Àn att bygga om och greja...

Det som rÀknades upp var ju dock inget som hade med höjningen att göra och det var vÀl det frÄgan gÀllde?

Det Àr kedja till bakaxeln, och ifall svingen höjs behöver man inte byta "drivaxlar"... det finns ju bara en "drivaxel" och den Àr stel.
Bred, ja... men stel.
Och inget som pÄverkar höjden.
PÄ maskiner med delad bakaxel kan drivaxlarna behöva bytas vid höjning dÄ de kan fÄ svÄrt att rÀcka till pÄ lÀngden, men det rör ju inte denna maskintypen.
Att byta framvagn behövs ju inte heller, flytta framdÀmparnas nedre infÀstning mer mot maskinens centrumlinje och den blir högre.
Adaptersatser för detta finns ju till mÄnga quads...
Bak kÀnner jag inte till dess uppbyggnad, men olika typer av lÀnkage brukar sitta dÀr som man dÄ fÄr byta ut nÄn del av... sÄ tre bitar behöva alltsÄ.
TvÄ nya dÀmparfÀsten fram och ett bak (till lÀnkaget).
=högre.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Mr.Nero

SV: smc 500 racing
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2010 kl. 11:57:41 »
du har rÀtt.men jag fattade det som om han ville ha en standrad wildcat..
och dÄ Àr det det som jag rÀknade upp.bla.
varför jag fattade det sÄ vet jag faktiskt inte.

vet inte hur bra det blir om man höjjer den och kör crossbana med den bredden pÄ bakaxeln?
va lite dÀrför jag nÀmde det...

och vad jag menar med framvagnen sÄ kommer det bli mera toe-out om du enbart höjjer den.utan att justera hjulvinklarna.
kör ibland och oftast en höjd
SMC Wildcat 500 Racing Edititon -10
med innova speedgear 22"....

Utloggad Hydro

SV: smc 500 racing
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2010 kl. 12:32:04 »
NĂ„gon crossbana nĂ€mdes nog inte va...?  :whip:
Men visst Àr en breddad maskin inte alltid till fördel nÀr man tex skall runt snÀva hörn osv.

Toe-in justeras med hjÀlp av de gÀngade strystagen.
Cambervinkeln kan dÀremot Àndras en del, men eftersom det Àr dubbla a-armar sÄ blir det ingen vÄldsam skillnad. (beroende pÄ hur mycket man höjer iofs)
Om detta Àr justerbart pÄ en SMC kÀnner jag inte till, men det Àr generellt sett rÀtt ovanligt att man kan justera cambern pÄ fyrhjulingar.
...dock Àr jag som sagt tveksam till om det krÀvs.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Tohebe

SV: smc 500 racing
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2010 kl. 13:47:00 »
du har rÀtt.men jag fattade det som om han ville ha en standrad wildcat..
och dÄ Àr det det som jag rÀknade upp.bla.
varför jag fattade det sÄ vet jag faktiskt inte.

vet inte hur bra det blir om man höjjer den och kör crossbana med den bredden pÄ bakaxeln?
va lite dÀrför jag nÀmde det...

och vad jag menar med framvagnen sÄ kommer det bli mera toe-out om du enbart höjjer den.utan att justera hjulvinklarna.

RÀtt uppfattat jag ville ha standardhöjden inte racing....sÄ blir vÀl enklast att leta efter rÀtt hoj
Thomas
Återfallsracer
Hsun 450 -08

 


Online just nu.

152 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 175. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme