ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Byta från mineralolja till delsyntet går det?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Byta från mineralolja till delsyntet går det?  (läst 5461 gånger)

Utloggad pek

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 123
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
pek
Byta från mineralolja till delsyntet går det?
« skrivet: 23 oktober 2010 kl. 21:58:33 »
  • Citera
Hej allihop.

Jag är har dåligt med kunskap gällande detta, men går det att byta från mineralolja till delsyntet? Det är motorolja som jag menar.
Från delsyntet till mineral går det vet jag men går det att göra tvärtom? :-\
Pratade med en kille som inte tror att det går att byta tillbaka, för han påstod att det blev någon slags avlagringar av mineralen som man inte fick bort. Är det sant eller falskt? :o
Ni som svarar får gärna ha erfarenhet av detta, så att det inte bara blir en massa spekulerande   :nono:
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am 650Xt - 08.
Ktm 250 EXC-F -07 *Såld*
Arctic cat 650 H1 - 07 *Såld*
Grizzly 600 - 99 *Såld*
Ltz 400 - 06 *Såld*

Utloggad Pson™

  • Egenhändigt utnämd Expert
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 534
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dalarna-Falun
    • Visa profil
Pson™
SV: Byta från mineralolja till delsyntet går det?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010 kl. 00:29:35 »
  • Citera
Det går bra å byta mineral till del eller helsyntet å det går lika bra å byta ifrån hel eller delsyntet tillbaka till mineral olja.. Blir inga avlagringar eller andra bekymer.. Så länge oljan matchar kraven på olja för din maskin, så spelar det ingen roll vad för olja man har..
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

Utloggad Grönis

  • Can-am is the shit!
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2067
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • The Pimp King
    • Visa profil
    • www.atvvision.se
Grönis
SV: Byta från mineralolja till delsyntet går det?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2010 kl. 09:53:01 »
  • Citera
Det här hitta jag på nätet som man kan läsa igenom om man orkar :D



Inledning: Detta är en artikel jag skrivit för en klubbtidning, allt är inte fakta, det är mycket tyckande, men mitt mål är inte alls att vara vetenskaplig. Jag vänder mig till dig som läser för nöjes skull, och jag utger mig inte för att sitta inne med den absoluta sanningen.
Därför skriver jag hellre på ett underhållande sätt, så att du förhoppnngsvis kan få dig ett smil, samt så gillar jag att vända mig till folk som INTE är fackidioter eller experter. Den "vanlige mannen på gatan" är målgruppen, och jag försöker "tala till bönder på bönders språk" varför många fakta, siffror och annat som krånglar till det är utelämnade. Jag talar hellre bildspråk.

Jag tror nämligen på tesen: Endast det enkla är möjligt.

Anledningen till denna artikel var att pacMan frågade om varför det finns Delsyntetoljor, men jag tog mig friheten att klippa ihop lite av varje!   
Så det blir lite om oljor överlag, det blir syntet-mineraldebatten, det blir den text jag la ut om tillsatsmedel osv så ni som orkar: Håll tillgodo!   

OK, då åker vi!

Innan vi talar om delsyntetoljor och vad det är, så fräschar vi upp våra allmänna oljekunskaper!
Jag avser alltså inte gå igenom kvalitetssystemen (SAE, JASO, ACEA) och hur man mäter oljans olika egenskaper, sådant kan ni läsa er till på oljebolagens hemsidor, utan jag håller mig till skillnaden mellan mineralolja och syntetolja, och varför den senare är SÅ mycket bättre. Det ämnet i sig är en redig djupdykning som du snart kommer märka!

När det sedan är avklarat, och vi kommit överens om att man kanske t.o.m kan klara sig på något lite enklare olja, och framförallt: Billigare. Så då åker vi vidare i resonemanget.
Jag är ju också vapendragare för tesen: "Mest pang för pengarna!"
Men det kräver då alltså att man VET vad som döljer sig i förpackningarna.

Hur är du?

Rent allmänt är vi alla lättlurade och mer eller mindre frivilliga offer för bondfångeri med granna etiketter och flashiga flaskor!
Det som är DYRT är också BRA. Punkt slut! För visst betalar vi väl ett proportionellt pris mot produktutvecklingen?

Tyvärr boyz'n girls. Kvalite'n står oftast i omvänd proportion till priset!
Sämsta oljan har störst påslag i förhållande till vad man får! Och det beror på vår ovilja att lära nytt.
Big business för oljebolagen däremot!
Mer om det senare!
Nu över till den lilla jämförelsen: De två tävlanden är redo! Syntet i ena ringhörnan - Mineral i den andra!

Rond ett:

Syntetolja "designas".


Det hela går till så att man tar fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra. Framförallt för de som kör luftkylda maskiner som per definition blir hetare än vätskekylda.
Och det är bara EN av fördelarna med syntetolja.
More to come!

Så det man gör, och det resultat man kan se, är att ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana, vilket de INTE är i en mineraldito.
Syntetoljan är en homogen produkt alltså.

Oljefilmen

Det är den här homogeniteten med de långa molekylkedjorna som skapar den exceptionellt bäriga oljefilmen hos en syntetolja.
För: Om man tittar på en mineraloljemolekyl så är det inte alltid de ser likadana ut, eller ens är särskilt långa, vilket ju var bra.
Oljemolekyler är långa kolvätekedjor, och det är så, att det är LÄNGDEN på de här strukturerna som avgör bärigheten på filmen.

Molekylkedjorna "hakar tag" i varandra, och flätas samman till en hållbar matta = oljefilmen.

Tittar vi på en mineralolja, så är det väldigt stor spridning i hur långa dessa molekyler är.

Utvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i molekylernas längd, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!

Så mineralolja är inte ALLTID dålig.
(Men alltid sämre än en syntetolja! anm.)

Men, säger nu vän av ordning; hur mycket skiljer det då?

För att inte prata å (Ångström osv.) på molekylstorlekar så kan vi transformera upp molekylstorlekarna till begripliga värden.

En typisk mineralolja har då:

40 % av molekylerna är 1-3 mm
40% --------------- är 3-5 mm
20% --------------- är > 5 mm


En syntetolja är för det första homogen = alla molekyler exakt lika långa i en given olja.
100% av molekylerna är mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (Beroende på vem som tillverkat basoljan). Men alla är som sagt lika i en given olja. Alltså har en syntet 6-10 ggr längre molekyler än medelmineraloljan.

Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre? :-)

Översätter man det här till bytesintervall så betyder det i klartext att syntetoljan "håller" 6-10 ggr längre (teoretiskt) innan den är söndermald och behöver bytas. För det är just det som är gränssättande för din olja, och som talar om när den skall bytas. Molekylkedjorna mals sönder, blir kortare och kortare för att tillslut inte längre kunna haka tag i varann. I det läget brister oljefilmen och skärning är ett faktum.
Att olja är SVART är alltså inget incitament till byte.
Det är bara en indikation på att oljan gör sitt jobb genom att rena, tvätta och sen hålla skiten flytande i oljan. M.a.o.: allt ok kompis!

Som motexempel kan ju nämnas olja som INTE kommer i kontakt med förbränningsrester. Det är bl.a. växellådsoljor och slutväxeloljor.
Dessa utsätts för enorma kuggflanktryck som maler sönder oljan. Har man då som praxis att SE på oljan hur den ser ut, ja då kan man titta till f-n avlöser en! Oljan kommer alltid se likadan ut.
Trots att den kan vara slut för länge sen.
Lärdom: Man kan aldrig SE på en olja om den är slut eller inte.

Längden på molekylstrukturerna gör också oljefilmen bärigare. D.v.s. en oljefilm av en given tjocklek klarar ett högre lagertryck innan filmen till slut brister = bra motiv för syntetolja vars filmbärighet är överlägsen mineraloljor. Särskilt när det börjar hetta till i motorn :-) (Här skall oxå sägas att tjockare olja har bärigare film än en tunnare, men nu skall vi alltså koncentrera oss på dom olika oljetyperna mot varann, och vi förutsätter lika förhållanden för båda, d.v.s samma viskositetsspann osv.)

Folk (nu generaliserar jag igen!) är dock stockkonservativa och byter olja alldeles för ofta i motorn!
Av någon grumlig anledning som att "jag vet minsann bäst" eller "så står det i manualen" eller nåt ditåt. Det som står i manualen är givetvis rätt, men man får tänka till: NÄR var det rätt? I mitt fall 1972 - mao TÄNK! Det som står kanske inte gäller, för tillverkaren kan ju inte ta intäkt på framtida produktutveckling inom oljeområdet när denne skriver sin manual... bara som ett exempel.
Olja är en av de heliga kor där "ingen djävel ska tala om för mig minsann...och jag vet minsann en gubbe som sa...och sen refererar man till nåt lokalt motororakel som körde rally med Amazon på 70-talet...

Det är naturligtvis inte FEL att byta ofta, men det finns ingen smörteknisk fördel. Och kör man på syntetolja och byter för ofta blir det bara (onödigt) dyrt. Och de flesta klarar sig dessutom med prestandan hos en god delsyntetolja (f-n nu svor jag i kyrkan igen...). Trodde aldrig jag skulle säga detta... Väck mig någon!

Det finns bara TVÅ anledningar till att byta olja ofta, och den ena är korta driftsintervall med mycket kallslambildning i oljan som bryter ned den, och den andra är extrema driftsförhållanden (racing).
ELLER (kom på en tredje) ett LÄNGRE driftsuppehåll, typ vinterförvaring av mc'n. Och då vill man (jag iaf) inte ha gammolja med sura svavelföreningar kvar i motorn, frätandes på metalldelarna över vintern.

Man skall ha rent på sig till natta!



Delsyntet då? (eller eller Linje2 i mellanmjölkens land) !

Delsynteter då? Vad är det? Och varför finns dom? (Delsyntet kan ibland jämföras med Lärkpastej!)


Det var en marknadsskojare en gång i världen som tänjde lite på samvetet, men ljög väl aldrig rent ut. Så när någon frågade honom om hur han kunde få tag i så mycket lärkor så det räckte till hans berömda lärkpastej drog han lite på orden...men sa att: Tjaa...man får allt dryga ut den lite.
Folk var ju nyfikna, för om man blandar ut FÖR mycket så vet man ju snart inte vad det är för produkt, och det börjar lukta bedrägeri.
Och det höll ju gubben med om, och sa svävande att: "Jo...det går nog någon slags moralisk gräns vid 50-50 när man blandar.

F-n tänkte folk, BARA 50% Lärklever i pastejen! Resten var Hästlever.

Så gubben drog öronen åt sig, och avslöjade först på sin dödsbädd hemligheten bakom sin rikedom på riktigt:
"Kom ihåg min son...ljug aldrig, men berätta för f-n inte sanningen!
- När du blandar till Lärkpastejen tar du 50-50:
En Lärka, och en häst!

Det var gubbens definition på fifty-fifty...


Vad har detta med delsyntetolja att göra då?

JO! Samma gycklare finns ute på den öppna oljemarknaden numera.
De har visserligen inte tjocka hästhandlarplånböcker, stor prilla under läppen, eller ens rutig häst/bilhandlarkavaj!

Nej, de gömmer sig i flashiga teamjackor (som ger sken av att de vet vad de talar om) och de gömmer sig också bakom flashiga förpackningar med häftig formgivning och coola etiketter.

Numera är fifty-fifty blandningsförhållande enligt gubbens något vidlyftiga syn vardagsmat.
Hur då säger du? Tack för att du frågade säger jag!

Jo! Det jag ska berätta om är DELSYNTETOLJOR.

Vad är det?

Ja, det kan man fråga sig, för vi kan ta pudelns kärna först:

Ingen vet!


Eller rättare: Ingen norm finns för hur MYCKET helsyntetolja den skall innehålla.
Varken minst, eller rekommenderat. Naturligt nog ej heller max.

Så var på din vakt när oljegubben säger: "Det är fifty-fifty" i den här!   


Delsynteter är ett gränsland där tillverkarna inte BEHÖVER speca hur stor ANDEL av det totala som utgörs av helsyntet.
I teorin kan det vara så lite som 10%, men i praktiken brukar det vara mellan 30 och uppåt. Men sällan över 70.

Svepande formuleringar som "Synthetically reinforced" som man ofta ser på delsynteter, är inget annat än gubben på marknaden. I klartext: snömos. Det säger INGENTING..
Redan en kapsyl helsyntet i ett fat av OK's lågprisolja ger den som gör så rättigheten att kalla oljan för "Syntetförstärkt".

Lurendrejeri?

You bet!

Precis som på Lördagsdansen, så och i oljebutiken: Hellre ett ärligt NEJ än ett falskt ja!
D.v.s. hellre en ärlig mineral, än en falsk syntet!
(jmf. kejsarens nya kläder)

Så hur göra??

Anledningen till artikeln är två:

1. Någon frågade mig vilken olja som passade BÄST till dennes hoj. Och att BARA svara "värsta syntetoljan" vilket hade gett mig deniability och varit bulletproof, så var jag ärlig och sa ungefär så här: "Dina maskiner har så blygsam effekt, att redan Biltillbehörsfirmans standard MC-olja troligen duger" Vilket också troligen är korrekt. Men i samma andetag sa jag: "Men eftersom den helsyntetiska racingoljan är så billig, så varför nöja sig med mindre då det ändå är så små volymer vi talar om"

2. Jag vill att folk skall komma billigt undan, men med bibehållen eller t.o.m. ökad kvalitet. Butikerna tar bara ett par tior mindre för delsyntet än helsyntet, vilket JAG anser inget mindre än bedrägeri. Och som jag skrev längre upp: Lurendrejeri? You Bet!

Detta är money big time för oljeindustrin: Kräng en skitprodukt till (nästan) samma pris som en skit--bra!
Visst låter det bra? Det är här den omvända pris-prestanda proportionaliteten kommer in.
Oljebolagen satsar årligen miljardbelopp i forskning. Företrädesvis på sina nyaste produkter. Syntetoljorna. De ÄR dyra att ta fram, och den extra raffineringsprocess dessa går igenom tar tid. Tid är pengar.
Mineralerna (och i viss mån delsynteterna) skall alltså vara så pass mycket billigare att detta avspeglas.
Men se i "fina butiken" där mc-oljan står. Inte kostar en delsyntet så mycket mindre än ett par tior per liter? Och en mineral? 40? 50 Kr billigare?
HÄR skär oljebolagen guld med täljkniv!

Nu skall det i ärlighetens namn sägas att det FINNS delsynteter som verkligen innehåller stor andel med helsyntetolja, men eftersom INGEN av bolagen anger %-andelar, så drar jag ALLA över en kam, vilket gör det enkelt att leva.
Någon jag talat med påstår att en viss delsyntet bara innehåller 5% mineralolja. Jag säger att det är nonsens!
Det är för lite för att oljebolagen skulle "tjäna" på det, och det skulle vara en jätteblunder i marknadsföringssyfte att "klassa ned" en helsyntet, och förstöra den med en apotekarmåtts-mässig slurk råolja.
Till vilken nytta? För att man ska kunna KALLA den nåt annat? Och ta mindre betalt? Tillåt mig småle. Jag har däremot aldrig sett OLJEBOLAGEN själva deklarera detta.
Såg just detta påstående om endast 5% mineralolja i delsynteten på BoOves sida om Motul-Oljor, men fortfarande är detta bara ett påstående från dem i så fall, så länge det inte finns i skrift vill säga.
Dessvärre...är jag nog ledsen att den gode BoOve har fel.
Och: Tror man verkligen på att bara 5% skulle vara mineral? Vad skulle den logiska anledningen till det vara?
Finns ingen rimlig förklaring, för någon besparing skulle det ju inte vara för oljebolaget isf. Och inte smörjtekniskt heller.
Så varför inte löpa linan ut?
Verkar onödigt öht att "förstöra" en helsyntet på det viset.


Så slutligen tiotusenkronorsfrågan du sitter och trycker på:

"Jag BEHÖVER inte riktigt den dyra, men fina helsynteten till just MIN hoj, dessutom byter jag var 500:e mil, så vad ska JAG då åka på för olja?"

Ingen dum fråga alls!
(Obs: jag skrev den själv! :-D)

Svaret och fortsättningen i DEL2
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Maverick 1000 Turbo

http://www.youtube.com/user/Gronis6666

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Byta från mineralolja till delsyntet går det?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2010 kl. 10:55:24 »
  • Citera
Bra och tänkvärt inlägg i debatten  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad pek

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 123
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
pek
SV: Byta från mineralolja till delsyntet går det?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2010 kl. 11:43:52 »
  • Citera
Tack Grönis för den fina morgonläsningen.  :headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am 650Xt - 08.
Ktm 250 EXC-F -07 *Såld*
Arctic cat 650 H1 - 07 *Såld*
Grizzly 600 - 99 *Såld*
Ltz 400 - 06 *Såld*

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Byta från mineralolja till delsyntet går det?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2010 kl. 14:24:50 »
  • Citera
Den är skitbra den artikeln.  P-A Pettersson som skrivit den aka Dr.Bike på sporthoj. Gick tyvärr bort i våras.
Läste den för många år sen när jag hängde på Classichondaforumet där han var en husgud.
Anmäl till moderator   Loggat

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Byta från mineralolja till delsyntet går det?
 


Online just nu.

129 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan, raketn12,
Flest online idag: 335. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info