Det här att E85 skulle vara så illa för motorn och fräta sönder den är bara bullshit, läst så mycket skräp på olika forum om folk som är "förståsigpåare" aldrig pillat på en skruv utan bara slaskat runt på forum. Visst E85 smörjer inte lika mycket 1L mot 1L Bensin, men å andra sidan kör du med mera bränsle på E85 så smörjningen blir + - noll, dessutom går motorn mycket renare, blir inga avlagringar eller så som det blir av bensin. Tillbaka till smörjandet, motorn ska egentligen inte behöva någon smörjning alls av bränslet om du har RÄTT olja i motorn en annan grej som folk bryr sig mer eller mindre om.Det som kan vara farligt är om du har en gammal igensotad motor från 80-talet som aldrig varit isärplockad och öser på E85 på den, då har det en tendens att lossa på avlagringar osv. Men har du en ny fräsch motor så rock on!En tanke till alla andra som pillar på motorer osv kan ju ta till sig av att motorn tar mycket mer stryk av att köra den hårt vid 60 grader än att köra E85, Egentligen så ska en typ quad motor som är av de vassare slagen inte köras hårt förrän minimum 75 grader. Startar du din quad, kör 1 minut och sen fullt ös plågar du garanterat motorn. Arbetstemp är A och O för slitage samt det här med att byta oljan tillräckligt ofta eller varför blir oljan svart efter en stund? Spelar mindre roll på en gammal dieseltraktor från 70talet men är lite skillnadFör att dra strået en bit längre, se på Formel 1 bilar, dom startar inte ens motorerna med rumstempratur olja, utan värmer upp olja före i en behållare, häller i det i den torra motorn och sen startar efteråt.En annan sak är ju att tändningen ska ställas ca 5 grader tidigare med E85 för att få det optimalt, men många struntar i det och det funkar fint i alla fall, tappar ju lite effekt men inget du lär märka Jag ska då riva min motor i vinter, sätta i högre komp och byta till E85
grattis, hur upplevde du den jämnfört med raptorn?blir en canam xmx för mig, men var tvungen att vänta till imorgon med att köpa...som 18åring svämmar ju kontot inte över utan behövde vänta in lönen så får jag skippa krogen fram till jul eftersom jag varit sjukskriven en vecka nu så blir väl en halvdan lön nästa månad
Någon som vet va det är för material på orginalkröken? Måste ju svetsa dit nipprln för lambdasonden.