Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: SMC 503 Racing Edition  (lĂ€st 11125 gĂ„nger)

Utloggad Fusklappen

SMC 503 Racing Edition
« skrivet: 21 oktober 2010 kl. 00:53:32 »
Jag har börjat planera köp av en quad och ett av alternativen är SMC 503 Racing Edition.

Den kommer visserligen till 99% gå på landsväg och grusväg, men jag kan inte låta bli att undra hur långt ut i terrängen man kan komma med en sådan eller är det överhuvudtaget inte att tänka på?
Vad jag har förstått så är det även svårt att få tag på hasplåt/plast till maskinen, så kanske ska man hålla sig på vägen?

Sedan undrar jag vilka metoder de har för att strypa ner den till de legala 20 hästkrafterna. Är det komplicerat att ta bort dessa?

Hur har de löst det med fotbromsens bromsfördelning fram/bak? Är det svårt att åtgärda att fotbromsen endast tar på bakhjulen?

Till sist, är det något på maskinen som ni är missnöjda med?
« Senast Ă€ndrad: 21 oktober 2010 kl. 01:02:41 av Fusklappen »
//Stefan
Renegade 800 -08.
Spyder ST-S -14

Utloggad CALLAHAN

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 02:28:36 »
Har provkört 2st SMC 500 Wildcat se och det Àr en riktigt trevlig maskin pÄ vÀgen.
Kan tÀnka mig att den Àr riktigt kul pÄ grusvÀg ocksÄ. ()p
Vad Àr det för andra maskiner du funderar pÄ?
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx SĂ„ld
Raptor 350 SĂ„ld

Utloggad Fusklappen

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 08:59:07 »
Övriga maskiner som jag funderar pĂ„ Ă€r Dinli 450, Access 450,,,,,,,men Ă€ven en Raptor 700 finns med pĂ„ önskelistan, men dĂ„ mĂ„ste(vill) jag spara ihop lite mer insats sĂ„ att lĂ„net inte blir för stort.
Att jag inte slĂ„r till direkt pĂ„ en WC 503 Ă€r att man ibland vill kunna ge sig lite  ut i spenaten ocksĂ„ utan att riskera att fastna eller ha sönder nĂ„got. Ingen avancerad körrning, men jag vill nog ibland kunna fortsĂ€tta en liiiten bit dĂ€r vĂ€gen tar slut.

Drömmen vore att hitta en maskin som gÄr riktigt bra pÄ vÀgen, men inte heller gör bort sig i terrÀng.
//Stefan
Renegade 800 -08.
Spyder ST-S -14

Utloggad Fishy

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 11:56:47 »
Att klara sig utanför vÀgarna Àr nog inga större problem :> Har Äkt med pÄ nÄgra turer i skogen och har löst det vÀldigt bra tycker jag. DÄ har jag fortfarande haft pÄ asfaltsdÀcken :P

Kan man bara hantera Quaden sÄ tror jag man löser det mesta. Dock Àr den ju lite lÄg sÄ nÄgrta stora stenbumlingar löser man kanske inte, men det gÄr om man vill ;>

Jag tÀnkte jag skulle göra mig en hasplÄt till den och jag tror inte det Àr jÀttesvÄrt, det har ju redan gjorts av nÄgra andra :).


Jag som Àr 3e framifrÄn pÄ denna bilden...
http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder035.jpg

Ang. att ta vÀck strypningarna sÄ Àr det inte sÄ svÄrt, sitter en plugg i dÀmparen som du lossar rÀtt smidigt och sen en skruv uppe i handtaget ocksÄ, sen gÄr han som fan :>
-[SMC 500 Wildcat Racing Edition]-

Utloggad Fusklappen

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 12:18:50 »
Tack Fishy!
Precis vad jag ville höra ()p 
Ja, ska man ut i terrĂ€ngen sĂ„ ska det vĂ€l gĂ„ en liten bit om jag tolkar bilden rĂ€tt  8) Och kör man med liite sunt sĂ„ ska inget gĂ„ sönder. Sen sĂ„ fĂ„r man helt enkelt vĂ€lja stĂ€lle med försĂ„nd att köra pĂ„. Hittar man nĂ„got stĂ€lle som verkar För kul att inte köra pĂ„, men inte Ă€r möjligt med SMCÂŽn, sĂ„ fĂ„r jag vĂ€nda hem o hĂ€mta Renegaden   :)
//Stefan
Renegade 800 -08.
Spyder ST-S -14

Utloggad Hydro

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 12:33:55 »
Man kommer oftast lÀngre Àn vad mÄnga tror... om man bara försöker!
(men det Àr ju rÀtt generellt för quads)

Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Fusklappen

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 12:45:40 »
Ja, efter att ha sett dessa bilder sÄ Àr det inte mycket att snacka om :)

Hur Àr det med kvaliten pÄ hojen i stort. Jag har inte hittat nÄgot större gnÀllande Ät maskinen i alla fall. Visst, en o annan pryl som vibrerat loss, men sÄnt hÀnder ju pÄ de flesta maskiner.
//Stefan
Renegade 800 -08.
Spyder ST-S -14

Utloggad Mr.Nero

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 15:28:34 »
Àven jag har en 500 wildcat,,,och kan inte vara mer nöjd tror jag.
(för dom pengarna)
min brukas till allt.
leker i sandlÄdan riktigt ofta, tar den pÄ en svÀng pÄ gatan,
inga som hÀllst problem efter lite vana att ligga pÄ motorvÀgen i 100-110.
drar pÄ grusvÀgar i jÀtte stÀll.
osv...
Àr kanon nöjd med hjulingen.det Ànda som jag saknar Àr ett par riktiga crossdÀck,för heldagar i sandlÄda eller skog.
det negativa som jag sjÀlv mÀrkt och andra Àr.

blinkers bak KOMMER att vibrera sönder.om man inte tar bort glasen och smÀltlimmar fast dioderna..(skall tydligen funka kanon)
nÄgra har haft problem med att vÀrme skölden pÄ avgassystemet lossnar,.
men varje gÄng innan jag kör drar jag dom vill inte tappa det dÄ det Àr jÀvligt snyggt;)

har mestadels positiva saker att nÀmna.

gÄr riktigt jÀvla bra ÄxÄ ;) ^-^
kör ibland och oftast en höjd
SMC Wildcat 500 Racing Edititon -10
med innova speedgear 22"....

Utloggad ThaSaint

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 17:42:07 »
Tycker min gÄr helt okej pÄ skogsvÀgar Ä sÄ med.
Har dock bytt tilll Maxxis Razr dÀck pÄ en uppsÀttning extrafÀlgar, som jag kör med nÀr jag vet att det kommer vara mkt offroadkörning.
Har nÄgra (fÄ) bilder hÀr..
http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_itemId=3239&g2_page=1





desa dÀck har 20" storlek istÀllet för 18", ska nÄgon gÄng bygga lite sÄ man kan snabbÀndra markfrigÄngen,
körde fast en gÄng dÄ den hÀngde sig pÄ underredet, pÄ en blöt skogsbilvÀg.. krypkörde iofs, med fart hade det gÄtt bÀttre ;)



//Erik
Mekar i det mesta, bÄde pÄ jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad Hydro

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 18:59:06 »
Man bör aldrig ge sig pÄ att försöka gensla mittstrÀngen med en quad... oavsett mÀrke...
Oftast Àr det bÀttre att antingen ha ena hjulparet nere i spÄret och andra uppe pÄ strÀngen (Àven om det dÄ rÄkar luta lite...), eller grensla spÄret.
För som sagt, med rÀtt teknik kommer man rÀtt lÄngt Àven med en quad!
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad ThaSaint

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2010 kl. 19:31:26 »
mjo det va crappy kört. trodde inte hjulspÄren skulle va sÄ djupa nÀr dom inte var det dÀr det var torrt. :)

//Erik
Mekar i det mesta, bÄde pÄ jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad CALLAHAN

SV: SMC 503 Racing Edition
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2010 kl. 01:30:31 »
Mitt tips Àr att kika pÄ Accessen innan du slÄr till!
BÀsta Taiwanese vad gÀller finish! ()p
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx SĂ„ld
Raptor 350 SĂ„ld

 


Online just nu.

72 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
qbtq, CFM,
Flest online idag: 189. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme