Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Övrigt
»
Ämne:
Att fixa en till laglig ATV-LED
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Att fixa en till laglig ATV-LED (läst 2140 gånger)
Purren
ATV Entusiast
Antal inlägg: 119
Total likes: 0
Kön:
Purren
Att fixa en till laglig ATV-LED
«
skrivet:
5 oktober 2010 kl. 14:03:52 »
Ja vart börjar man
Grabbarna grus från Avesta kanske kan dela med sig av lite erfarenheter hur ni gjorde för att få tillstånd.
En led där Terrängreggat och vägreggat får vara.
min tanke på hur man ska gå tillväga.
1 Markägare.
2 Kommun
3 Klubb
4 polis
Rättvik står på tapeten med ledningsgator långa som attan och utgång ifrån någon av klubbarna som pysslar med motorsport.
Hur är intresset för fler leder?
Tycker vi att det räcker med en i Avesta?
Är ATV-folket redo att jobba för det?
Vill vi ha det, Kommer dom att användas?
Ok kalla mig dåre och rätta mig om jag har fel men grabbarna i Avesta har lyckats!
Det måste bara gå att få fler lagliga leder!
Kom gärna med synpunkter....
Anmäl till moderator
Loggat
Outlander 800
Kenth
ATV Pro
Antal inlägg: 587
Total likes: 0
Kön:
Kenth
SV: Att fixa en till laglig ATV-LED
«
Svar #1 skrivet:
5 oktober 2010 kl. 15:50:05 »
Klart att flera vill ha leder!
Jag tog fram kartor och ritade in leden i Hofors och skickade detta till SATVF i ett tidigt stadium men har inte hört något mera ang. detta utom att Avesta skulle bli klart innan vi går vidare.
Har pratat med kommunen och dom är intresserade men nu känns det lite som man står själv och vet inte hur man ska gå vidare.
Vet inte om SATVF hjälper till längre då jag inte har fått information.
Medför detta en massa kostnader för ev. klubb med Bullermätningar, miljöpåverkan, arrende mm. mm......
Dags att få lite info nu så alla kan gå vidare med sitt jobb!
Anmäl till moderator
Loggat
DIRTY RIDERS ATV föreningen ligger nere!
CF 500 X5 -09 Silver "SÅLD"
kenth.kihlberg@gmail.com
Purren
ATV Entusiast
Antal inlägg: 119
Total likes: 0
Kön:
Purren
SV: Att fixa en till laglig ATV-LED
«
Svar #2 skrivet:
5 oktober 2010 kl. 16:07:31 »
Härligt med flera i samma båt!
Om några år så kanske vi sakta sakta sakta.. börjar bygga leder i samma takt det kommer upp nya skoterleder..
Men visst vill någon hjälpa till med att fixa en till led så är alla välkomna!
Misstänker att en klubb är en bra ide att börja med för att verka lite organiserade när vi pressenter ar detta för berörda myndigheter.
Har fått känslan att man nog lär ligga på lite för att få igenom en sån här sak.
Jag resonerar så här:
Kan vi åka rally på avlysta sträckor i skogen så kan vi åka ATV på led.
Kan vi åka enduro i skogen så kan vi åka ATV på led.
Anmäl till moderator
Loggat
Outlander 800
Grönis
Can-am is the shit!
ATV Guru
Antal inlägg: 2067
Total likes: 12
Kön:
The Pimp King
Grönis
SV: Att fixa en till laglig ATV-LED
«
Svar #3 skrivet:
5 oktober 2010 kl. 19:16:35 »
tror det handlar mycket om att man träffar rätt folk, tyvär har ju just ATV fått lite skamfilat rykte och det e nog mycket för all svartkörning som pågår och retar alla markägare.
Jag snacka för ett par veckor sen med en markägare som har en skoterled på sina marker och jag fråga honom om det var grönt om vi körde med våra hojar där, javisst sa han å sken som en sol då slipper jag röja skiten sa han
Tänk om man kunde få det bemötande överallt
Men desto fler som jobbar på det här desto fler får upp ögonen på det och ser att det behöves leder.
För skulle jag ha en laglig led här då skulle jag använda den iallafall!
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Maverick 1000 Turbo
http://www.youtube.com/user/Gronis6666
centhor
ATV Entusiast
Antal inlägg: 163
Total likes: 1
centhor
SV: Att fixa en till laglig ATV-LED
«
Svar #4 skrivet:
5 oktober 2010 kl. 20:35:11 »
Dom som fixade Säter träffen bör veta exakt hur det går till , dom hade tillstånd på kraftledningen till träffen och vad jag förstår så fick dom välja om dom ville ha ett permanent tillstånd eller inte. Hör med Lowest här på forumet han kan veta lite mer.
Anmäl till moderator
Loggat
Suzuki 750 Axi servo 2011
CF ALLROAD 90 - 10
Arctic Cat Powder Special
Arctic cat Bearcat
Suzuki LT-A450X -07(inbytt) Centhor 700-09(Såld)
Yamaha Kodiak-97(såld)
Yamaha Kodiak-99(såld)
Suzuki Quad Runner-88(såld
polaris 800
Mekaniker.
ATV Extreme
Antal inlägg: 1134
Total likes: 1
Kön:
Mudhogs Småland
polaris 800
SV: Att fixa en till laglig ATV-LED
«
Svar #5 skrivet:
5 oktober 2010 kl. 20:48:25 »
bra tråd det här.vi försöker också få till en egen laglig bana
Anmäl till moderator
Loggat
Renegade 800-10
Polaris rzr 800-09 såld
polaris 800 -10 såld
polaris 800 dlx-06 såld
polaris 850 xp-09 såld
Polaris 700 x2-08 såld
Polaris 450-06 såld
Polaris 90-04 såld
kawasaki 300 såld
Dinli Dino 50-04 såld
Suzuki 50 såld
Mudde
ATV Extreme
Antal inlägg: 769
Total likes: 25
Fear No Mud
Mudde
SV: Att fixa en till laglig ATV-LED
«
Svar #6 skrivet:
5 oktober 2010 kl. 22:44:16 »
Svenska ATV Föreningen hjälper gärna till från start till mål. Men inte själva. Dvs det måste finnas en lokal klubb som kan ta ansvar för att driva/underhålla/kontrollera leden. Så här går det till;
1. Bilda en lokal klubb (kan göras via SATVF och Ni erhåller 3500:- via oss årligen för att driva den)
2. Kontakta markägare och be om tillstånd för att få köra under kontrollerade former
3. Kontakta kommun för en ansökan/erinran (kan skötas av SATVF)
4. Teckna ett avtal med markägaren (SATVF har färdiga avtal)
En annan väg kan vara genom skoterklubben om det finns en sådan.
SATVF kan stå ansvarig för markarrendet medens den lokala klubben står för tillståndet från kommun.
TIPS! Kontakta inga myndigheter innan Ni rådfrågat oss - vi har tips och erfarenheter som kan vara bra att ha.
Anmäl till moderator
Loggat
www.facebook.se/atterling
skvaller och fakta om ATV
Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06
Mudde
ATV Extreme
Antal inlägg: 769
Total likes: 25
Fear No Mud
Mudde
SV: Att fixa en till laglig ATV-LED
«
Svar #7 skrivet:
5 oktober 2010 kl. 23:12:44 »
Svenska ATV Föreningen paketerar nu möjligheten att bilda ATV klubbar lokalt över hela landet. Detta gör vi i ett samarbete med MHF Ungdom som vi har ett djupt samarbete med.
Skall vi kunna utveckla ATV åkandet i landet måste vi organisera oss likt snöskoteråkarna men lite smartare! Med smartare menar vi att man redan nu inom SATVF har skapat möjligheten att ta fram körleder som bara får brukas av medlemmar med stöd av Transportstyrelsen. Vi kommer inte behöva jobba aktivt för att införa ledavgifter utan kan styra detta genom medlemskapet. De som inte är medlemmar och ev. kör ändå kommer bryta mot terrängkörningslagen vilket kan bli riktigt dyrt!
Det är ett krav om man vill ha en led eller ett område att köra på att det finns en lokal förening bakom. Därför är det viktigt. Det blir också mycket enklare att gå till markägare såsom kommuner m.fl om man är organiserade.
Det ända kravet vi har på föreningarna är att Ni skall acceptera att vara környkta och vilja hålla aktiviteter också för de yngre förarna. Vi tycker att just ett av våra ledord – körsäkerhet – bör läras ut redan när intresset för fyrhjulingen växer. Vi vet ju också att det står små fyrhjulingar i vart och varannat garage men avsaknaden av ställen att köra kontrollerat på är få. Detta vill vi tillsammans med Er som medlemmar ändra på genom att få Er att bilda lokala klubbar över landet.
En annan fördel med en klubb som också har en ungdomsverksamhet är att det blir mycket svårt för de etablerade motorbanorna att säga nej till körning på dessa anläggningar.
Vill man sen också arrangera träffar och tävlingar är arrangemangsförsäkringen, reglementen mm. löst genom detta sätt att organisera sig lokalt genom SATVF.
Genom SATVF finns också ett ekonomiskt upplägg som innebär att dessa klubbar årligen får ett verksamhetsbidrag om 3.500:- + ca 50% av den medlemsavgift som klubbens medlemmar betalar in till MHF Ungdom.
Hela konceptet bygger mao på att Ni bildar hängklubbar till Svenska ATV Föreningen som blir anslutna till MHF Ungdom med alla förmåner det innebär. Det finns bla möljghet att söka projektpengar och investeringsbidrag centralt.
SATVF hjälper sen Era klubbar skapa leder och körområden, men i samverkan. SATVF teckar och har redan tecknat markarrendeavtal men måste ha en lokal klubb som står för den lokala driften och kontrollen av leden.
Entligen skulle jag uppmana all befintliga ATV klubbar att ombildas, detta då fördelarna genom vårt koncept är så många och löser ”problem” som man annars kan få vid arrangemang mm.
En annan väg att göra detta på är att bli medlemmar i lokala skoterklubbar där det finns sådana. Vi tror att de skulle uppskatta fler medlemmar som också kan vara en hjälp vid underhåll sommartid och sladdning vintertid.
Vill du/Ni bilda en klubb eller har Ni en klubb? Tveka inte att kontakta någon i SATVF´s styrelse.
Anmäl till moderator
Loggat
www.facebook.se/atterling
skvaller och fakta om ATV
Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Övrigt
»
Ämne:
Att fixa en till laglig ATV-LED
Online just nu.
202 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag:
148
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Mrhandsome
:
Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
3 januari 2023 kl. 21:41:56
Grusbus
:
Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
30 december 2022 kl. 17:06:41
Grusbus
:
Hej
30 december 2022 kl. 15:56:40
klant
:
Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
27 november 2022 kl. 15:13:49
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
26 november 2022 kl. 22:57:26
Emgyll
:
Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom?
7 november 2022 kl. 23:02:27
Bibbi
:
Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
23 oktober 2022 kl. 16:36:01
Bibbi
:
Hej
23 oktober 2022 kl. 16:32:04
Jote
:
hej låst växel låda 5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
15 oktober 2022 kl. 16:06:27
Mrhandsome
:
Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:38:08
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:35:52
Philip_M
:
Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
4 september 2022 kl. 10:15:48
tåsta
:
polaris sportsman 400
13 augusti 2022 kl. 15:32:19
Pelle77
:
Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä. Vad tror ni?
4 augusti 2022 kl. 19:40:42
Mathiast
:
Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
29 maj 2022 kl. 20:03:02
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info