ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Cectek (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?  (läst 12386 gånger)

Utloggad Håkonsen Racing

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Cectek Gladiator 25,5 " Pitbull Tires
    • Visa profil
Håkonsen Racing
SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
« Svar #12 skrivet: 3 oktober 2010 kl. 19:08:28 »
Hei!

Må også si meg veldig fornøyd med min Gladiator  ;D

Sperrene funger meget bra hvis man bruker dem med "hode".

Med en komplett skid-plate og dekk med litt mer mønster så
tar den seg godt frem i skogen.
Valgte 25,5" Pit Bull Rockers for å holde meg opptill orginal
utvekslingen og  synes det fungerer fint.

Kan også anbefale å prøve den med ett sett asfaltdekk på vegen,
jeg buker Innova Freedom dekk i orginal dimensjon.
Går vibrasjonsfritt og ligger godt i kurvene med en åpne diffen bak.
Anmäl till moderator   Loggat
Håkonsen Racing
www.haakonsen-racing.com

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2010 kl. 20:17:28 »
Citat från: AtvNerd skrivet 26 september 2010 kl. 19:10:16
Nackdelen med låsbar diff är att den är grymt trögstyrd och just det att man måste stanna för att lägga i den.
Polaris /can-am och till viss mån kawwa har ju kommit bort från det.
Tappar man moment i t.ex. En uppförsbacke så vill man knappast stanna och diffa.


lite offtopic men man behöver inte stanna för att diffa om man är säker på att man inte har någon varvtalsskillnad mellan hjulen. jag brukar diffa när jag närmar mig besvärlig terräng i krypfart, då kan man efter man diffat göra en liten manöver med styret för att verkligen försäkra sig om att diffen gått i ingrepp innan man ger gas, det värsta scenariot är om man kör fast och ena framhjulet är i luften och spinner, och man lägger i diffen stillastående och den inte har kuggat in (styrklackarna ställer sig mot varandra, istället för i varandra) om man då ger för mycket gas så kanske klackarna inte hinner gå i ingrepp utan slår över och man riskerar spränga diffen. så vad jag vill ha sagt är att det är inte säkert diffen är i bara för att man har tryckt på knappen/dragit i vajern.

sen får jag va lite ontopic och berömma den här maskinen om den nu har en öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha, åtminstone alla med delad bakaxel.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2010 kl. 20:20:40 »
Citat från: Oskar P skrivet 27 oktober 2010 kl. 20:17:28
...öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha...
:headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2010 kl. 20:53:43 »
Citat från: Oskar P skrivet 27 oktober 2010 kl. 20:17:28
Citat från: AtvNerd skrivet 26 september 2010 kl. 19:10:16
Nackdelen med låsbar diff är att den är grymt trögstyrd och just det att man måste stanna för att lägga i den.
Polaris /can-am och till viss mån kawwa har ju kommit bort från det.
Tappar man moment i t.ex. En uppförsbacke så vill man knappast stanna och diffa.


lite offtopic men man behöver inte stanna för att diffa om man är säker på att man inte har någon varvtalsskillnad mellan hjulen. jag brukar diffa när jag närmar mig besvärlig terräng i krypfart, då kan man efter man diffat göra en liten manöver med styret för att verkligen försäkra sig om att diffen gått i ingrepp innan man ger gas, det värsta scenariot är om man kör fast och ena framhjulet är i luften och spinner, och man lägger i diffen stillastående och den inte har kuggat in (styrklackarna ställer sig mot varandra, istället för i varandra) om man då ger för mycket gas så kanske klackarna inte hinner gå i ingrepp utan slår över och man riskerar spränga diffen. så vad jag vill ha sagt är att det är inte säkert diffen är i bara för att man har tryckt på knappen/dragit i vajern.

sen får jag va lite ontopic och berömma den här maskinen om den nu har en öppningsbar diff bak, det är nåt som fler ATV's skulle ha, åtminstone alla med delad bakaxel.
visst går det göra så, men det blir ju lite krångligt, sen tycker jag att krypkörning istort sett kan jämnföras med att stå still, vi snackar ju knappast om 5km/h.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
« Svar #16 skrivet: 6 november 2010 kl. 18:00:51 »
om man kryper fram i 5 km/h så står man ju inte still. och det är mellan 5-20km/h som jag lägger i min 4hjulsdrift och gör en liten manöver åt höger/vänster innan jag kommer till ett besvärligt lerhål.
samma sak med diffen, men då kryper jag om möjligt ännu saktare vid inkoppling. ibland är det ju för sent när man redan har kört fast men inte fått i diffen, då lägger jag i den och gör ett mjukt ryck med gasen så den får möjlighet att gå i ingrepp innan jag ger mer gas.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
« Svar #17 skrivet: 7 januari 2012 kl. 00:23:24 »
från det ena till det andra, nån som har en bild på reglaget för diffspärrarna på cectek?
polaren har en så jag har sett hur det ser ut men kommer inte ihåg exakt, och orkar inte åka hem till honom för att titta, så har nån en bild vore det kanon, eller åtminstone kan svara på om tumgasen sitter integrerad i diffknappen?
jag ska nämligen montera diffspärr bak på min maskin och tänkte ordna en smidig lösning på reglagen. och att ha båda spärrarna på samma strömbrytare vore praktiskt.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad joro75

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 88
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
joro75
SV: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
« Svar #18 skrivet: 14 mars 2012 kl. 10:25:41 »
Jag är verkligen nöjd med min Gladiator. Kanonbra svängradie och det river inte upp som på en stel bakaxel.
Inga problem med diffarna funkar bara om man gör som man ska.
Anmäl till moderator   Loggat
Gladiator T5 med lite lull lull.
Hadtagsvärnare, tumgasvärnare, handskydd, lastbox bak, plog, fulltäckande hasplåt.

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Cectek (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Cectek Diffrential. Bra eller Anus?
 


Online just nu.

576 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 597. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info