ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Bandsatser och arbete
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Bandsatser och arbete  (läst 12570 gånger)

Utloggad KawaSuki

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 0
    • Visa profil
KawaSuki
Bandsatser och arbete
« skrivet: 21 augusti 2010 kl. 00:59:45 »
Kollade lite på gamla inlägg och såg att en del har erfarenhet av bandsatser, men kanske mest åkt med dem för att det var kul att "klättra", leka och så.

Jag undrar om någon nyttjat dem till mer seriöst arbete på vintern (i/på snö) som t ex kört timmervagn/timmerdoning eller preparerat skoterleder (med t ex hyvel) eller nåt annat lite tyngre jobb.


Det jag är mest funderam över - Håller grejerna eller får man räkna med att det går sönder lite nu och då?
Hjul, band och drivning av band måste ju få känna på lite tycker man och det verkar ju inte riktigt så rejält som på en snöskoter.

Hur "bändigt" blir det att köra med band och tungt lass efter? Kan tänka mig att det kanske gärna går rakt fram.
Bättre bärighet och anliggningsyta, men också lägre marktryck. Hur bra blir dragförmågan på lite packad snö? Slirar det mycket med ett vedlass efter?

Kan t ex skoterklubben byta sin snöskoter mot ett sådant ekipage? Funkar det att preparera snöskoterleder, eller bör man räkna med att snöskoter fortfarande är nummer ett på ledpreparering?
Förutsatt att man inte har ekonomi och tillräckligt breda leder för en mindre bandvagn eller snövessla förstås.

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad LaToffel

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
LaToffel
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2010 kl. 15:13:36 »
Jag har en Tatou-bandsats på min Grizzly 700.
I vintras körde jag hem halva skogen (kändes som de iaf  :P) med hälp av en timmersläde och det funkade klockrent!
Under den tid vi körde hade vi cirka 30-40cm pudersnö-kramsnö och de gick hur fint som helst. Inte en enda fastkörning.
Dock så har en jag en bekant som hade lite strul i slutet av säsongen då snön övergick till att bli mer "kornig", då var greppet inte riktigt detsamma.
Visserligen så var det kanske inte så konstigt då han fastnade i en brant sluttning med en boggivagn med hjul eftersig..  :P
Men vi va överrens om att greppet inte var detsamma när det va kornsnö avsett vad man har efter hjulingen.

Materiellt höll allt.
Körmässigt så blir den självklart mer trögstyrd än annars, där hjälpte servonstyrningen till och underlättade det hela en anings.

Hoppas gav lite mer klarhet.

/LaToffel
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am Outlander 570 Max
Yamaha Grizzly 700 -14*SÅLD*
Yamaha Grizzly 700 -11*SÅLD*
Yamaha Grizzly 700 -08 *SÅLD*
Suzuki Quadrunner 90
2x Suzuki Quadrunner 160
Yamaha Grizzly 660 *SÅLD*
Yamaha Grizzly 600 *SÅLD*
Suzuki Kingquad 350 *SÅLD*

Utloggad redbeard

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Total likes: 0
    • Visa profil
redbeard
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2010 kl. 17:41:25 »
tror inte den dagen kommer då en hjuling kan matcha tex en yamaha viking 3 el en bearcat widetrack som arbetsmaskin vintertid, här uppe i norr där vi ofta har en meter snö el mer har jag sett att dom som kör hjuling med larvfötter har ju ingen större bärighet i snön så dom går i stort sett i botten och därmed ochså svårt att se vad som döljer sig i snön tex stenar, stubbar, stockar.
medans en bredbandad skoter inte går så djupt.
Dock ser det onekligen ganska kul ut att leka med larvfötterna.
har själv funderat hur långt uppför en fjällvägg en hjuling med larvfötter kan komma jämfört med en skoter av mountaintyp, på skarföre då givetvis.
är det dock bara 3-4 dm snö och ett tungt lass efter maskinen så tror jag säkerligen dom kan dra lika tunga lass som en arbetsskoter, kanske tom tyngre iom att hjulingen är tyngre och därmed högre tryck på banden mot underlaget.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Thullen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 142
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
Thullen
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #3 skrivet: 5 september 2010 kl. 22:42:27 »
Jag körde en del under föregående vintern med band på min hjuling.
Hade tidigare en lynx 5900 från -88 men sålde den och skaffade band istället.
Jag preparerar lite skoterled men min och har bara haft problem där leden drivit igen och sladden blivit full med snö.
Mestadels har det gått bra att sladda led med maskinen.


Även att skotta snö tycker jag funkar bättre med bandsatsen då man kan bygga väldigt stora högar/ramper och samtidigt åka över dem och dumpa snön på andra sidan.

Anmäl till moderator   Loggat
Mvh. Thullen

Utloggad KawaSuki

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 0
    • Visa profil
KawaSuki
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #4 skrivet: 6 september 2010 kl. 22:21:53 »
Citat från: redbeard skrivet 28 augusti 2010 kl. 17:41:25
tror inte den dagen kommer då en hjuling kan matcha tex en yamaha viking 3 el en bearcat widetrack som arbetsmaskin vintertid, här uppe i norr där vi ofta har en meter snö el mer har jag sett att dom som kör hjuling med larvfötter har ju ingen större bärighet i snön så dom går i stort sett i botten och därmed ochså svårt att se vad som döljer sig i snön tex stenar, stubbar, stockar.
medans en bredbandad skoter inte går så djupt.
Dock ser det onekligen ganska kul ut att leka med larvfötterna.
har själv funderat hur långt uppför en fjällvägg en hjuling med larvfötter kan komma jämfört med en skoter av mountaintyp, på skarföre då givetvis.
är det dock bara 3-4 dm snö och ett tungt lass efter maskinen så tror jag säkerligen dom kan dra lika tunga lass som en arbetsskoter, kanske tom tyngre iom att hjulingen är tyngre och därmed högre tryck på banden mot underlaget.


Jag har lite samma farhågor om att den ska gå "djupt", men jag bor inte så långt norrut och har inga fjäll att forcera utan det är väl mestadels skogslandskap att köra i.

Idealet kanske är en skoter att packa leden med och sedan kanske använda en ATV med band för att dra sladd och hyvel?! ... eller timmervagn/timmerdoning.

Detta med att den går djupt.... om man har en rejäl hasplåt under maskinen så borde den ju teoretiskt kunna hjälpa till att lyfta maskinen något.  :hmmm:

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad KawaSuki

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 0
    • Visa profil
KawaSuki
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #5 skrivet: 6 september 2010 kl. 22:34:53 »
Thullen. Fina bilder! :) Om man orkar med sladd eller inte beror ju också på vad man har för sladd. Verkar på bilden som om du har två modeller och jag kan tänka mig den övre blir aningen tung med mycket nysnö eller drevsnö i. Den undre verkar ju inte samla nån snö direkt och då borde ju inte motståndet vara särskilt stort heller. Men den är nog bra för att få ur luften ur snön. Min erfarenhet av ledpreparering med sladd, är att idealet är typ 3 olika modeller av sladd. Då kan man klara i princip alla typer av snö på leden under hela vintern.



Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Thullen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 142
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
Thullen
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #6 skrivet: 7 september 2010 kl. 16:49:51 »
Det första man får föra är att trampa leden med skoter eller hjuling med band.
Den undre sladden är en ganska bred armeringsmatta.
Åker jag ut med den i orörd terräng fylls den med snö och maskinen kommer att slira.
Dock är det bara att skotta ur sladden och fortsätta.

Det blir lika om man kommer till nått ställe där det drivit igen med 3dm nysnö.
Beroende på hur lång sträcka det är så kanske man klarar sig.

Jag tycker den har bättre fäste med banden än skotern.
Tex. i uppförsbackar kan man smyga upp utan att det börjar slira.
På rena transportsträckor tex. över en sjö är dock skotern bättre då den går fortare.

Hade ju en film på det hela kom ja på.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ukkj5SoLHK8[/youtube]
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh. Thullen

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #7 skrivet: 7 september 2010 kl. 17:09:40 »
Hur funkar det här med diffen fram när ni kör med band?
Kör ni med låst framdiff hela tiden(kan alla maskiner köra med det hela tiden) eller kör ni 3bandsdrift och ett som rullar med?

Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Thullen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 142
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
Thullen
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #8 skrivet: 7 september 2010 kl. 18:17:49 »
Jag kör o-diffat fram, Diffar när det behövs och om det är rakt fram ja ska.
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh. Thullen

Utloggad ca650xt

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 250
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Hammarstrand
    • Visa profil
ca650xt
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #9 skrivet: 7 september 2010 kl. 20:15:17 »
Här är ett klipp på min maskin och lite snöröjning ()p
Med hjulen tror jag inte de skulle gå lika lätt ;D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jMIYDFGhiWI[/youtube]
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am outlander 650xt -07
Can-am Outlander 500 -07
Can-am Spyder RT LTD -14
Can-am Spyder Rs-s -10 SÅLD

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #10 skrivet: 7 september 2010 kl. 20:57:12 »
Citat från: Thullen skrivet  7 september 2010 kl. 18:17:49
Jag kör o-diffat fram, Diffar när det behövs och om det är rakt fram ja ska.

Det betyder ju att ett band oftast får rulla med om man inte diffar den. Och det måste verkligen gå mycket tyngre i snön. Kan förstå att det går mer soppa om man kör med band då.

Vissa maskiner är väl inte så lätt diffade så då passar de maskinerna sämre med bandsatser. är min slutsats
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad birgersson

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
    • Visa profil
birgersson
SV: Bandsatser och arbete
« Svar #11 skrivet: 7 september 2010 kl. 21:06:18 »
en diffrential i en axel driver alltid med lika mycket kraft på båda sidor. om det krävs 10 nm för att få det ena hjulet att spinna, så drivs det andra hjulet också med 10 nm. men då det krävs mer kraft än så för att övervinna friktionen så står hjulet stilla.
om inget hjul spinner så är en diffspärr helt onödig
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Bandsatser och arbete
 


Online just nu.

593 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 632. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info