Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Köpa en ATV
»
Ämne:
Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli.
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli. (läst 11315 gånger)
Ludwig
ATV Amatör
Antal inlägg: 12
Total likes: 0
Ludwig
Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli.
«
skrivet:
21 juli 2010 kl. 12:20:36 »
Hej!
Går i köpartankar på en vägreggad quad, kommer nog mest åka asfalt o grusväg.
har fastnat för Raptor 350 och Suzuki ltz 400.
-Är det stor skillnad motormässigt mellan dom, ax,vrid,toppfart?
-Får man ha passagerare på någon av dom?
-Raptorn verkar ju billigare, så där ligger ju den redan på plus, men är det av en
anledning, eller är det inte så stor skillnad så det väger upp?
MVH Janne
«
Senast ändrad: 21 juli 2010 kl. 19:21:35 av Ludwig
»
Anmäl till moderator
Loggat
Eric Sigurdsson
Street for the win
ATV Pro
Antal inlägg: 447
Total likes: 0
Kön:
Eric Sigurdsson
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400
«
Svar #1 skrivet:
21 juli 2010 kl. 12:46:27 »
Jag har bara kört Raptor 350 men jag har mycket svårt att tänka mig att det INTE skulle vara STOR skillnad mellan maskinerna rent motormässigt. Raptorn fick plågas rätt bra och det tröttnar iaf jag på ganska fort.
Anmäl till moderator
Loggat
Nu: SMC RAM 520 RR -12 (Projekttråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40257.0
)
Då: Dinli DMX 450 -08
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400
«
Svar #2 skrivet:
21 juli 2010 kl. 13:12:27 »
Raptorn finns reggad både av Yamaha och av tex Dresel... den sistnämnda är väldigt ovanlig, men den finns... och då är den reggad för två.
Är den reggad av Yamaha så är det enbart för en.
LTZ:an finns inte reggad av Suzuki, bara av Dresel mfl fordonsombyggare... och den är mig veterligen alltid reggad för två.
Raptorn som är reggad av Yamaha har Yamma-prylar medan andra kan ha lite tveksamma eldetaljer, elkopplingar osv.
Yamma Raptorn är dessutom med hydraulisk fyrhjulsbroms normalt sett, medan Dresel mfl bygger detta på lite olika sätt, ibland med vajrar och trix emellan bromsreglagen.
Sånt slipper man alltså på Yamahan.
(mest gällande besiktning då man annars helt kör utan fyrhjulsbroms)
Sen är det skillnad i effekt ja, men även lite i chassie (till Sukkans fördel igen).
Däremot tycker jag att snacket om hur slö lillraptorn är går till överdrift.
Visst, den är ingen raket... men det är knappast LTZ:an heller.
Jämför du tex med en snöskoter eller en tvåhjulig mc så är typ alla quads slöa.
..sen att det skiljer lite emellan de olika stämmer, men SÅ stor skillnad är det inte.
Man blir ju liksom knappast rädd när man trycker till på gasreglaget.
Jag har för mig att de förut snackade om att Raptorn har 28 hästar och LTZ:an 32...
Just den körning du beskriver är ju sådan där effekten kan behövas, om man skall "åka aktivt" (alltså inte ren transport)
Det är hastighet som kräver effekt!
I farter upp till typ 50 km/h är skillnaderna små... nu snackar jag för gemene man, inte för renodlade raceputtar som känner en halv hästkraft när de gjort nån liten modifiering.
Anmäl till moderator
Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
CALLAHAN
Dinli konspiratör!
ATV Guru
Antal inlägg: 1369
Total likes: 28
CALLAHAN
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400
«
Svar #3 skrivet:
21 juli 2010 kl. 13:45:15 »
Jag hade ju Raptor 350 innan och kan säga så här!
I skogen och grustaget vi körde i räckte det för mig i alla fall men på vanlig väg kändes den lite slö.
Drevade min och då blev det lite bättre men inte tillräckligt tyvärr.
När jag kollade min så hade den 23hk enligt Yamaha.
LTZ400 har jag själv funderat på men tvekar lite för att jag är rädd att den inte ska räcka till på vägen.
Vill kunna hålla 90kmh utan att plåga livet ur maskinen.
Annars verkar den sjukt nice.
Sen borde den ju ha 39hk precis som min DRZ400 hade eller?
Anmäl till moderator
Loggat
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx Såld
Raptor 350 Såld
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400
«
Svar #4 skrivet:
21 juli 2010 kl. 14:46:11 »
DRZ:an finns väl i minst tre-fyra olika versioner... S och E och vad det nu är...
Men det är samma motor i grunden på dessa som i LTZ:an ja.
Dock med annan förgasare och annan kam.
Tvåhjulingen har enligt uppgift mer effekt och den är sänkt i fyrhjulingen för att få "ett bredare register".
Jag tycker dock registret i en LTZ inte är vidare brett.
Den kräver varv.
DRZ:an reser sig ju vid pådrag på de lägre växlarna, men LTZ:an får man forcera.
Visserligen skiljer det väl en femtio kilo emellan maskinerna men generellt så rullar ju en tvåhjuling betydligt lättare än vad en fyrhjuling gör, så tro inte att LTZ:an skall kännas pigg som en DRZ...
Och skall man ligga i 90 utan att plåga ihjäl motorerna så kräver både Raptorn och LTZ:an drevning.
Anmäl till moderator
Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
asker
Konstruktör :)
ATV Pro
Antal inlägg: 336
Total likes: 0
Kön:
asker
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400
«
Svar #5 skrivet:
21 juli 2010 kl. 15:32:51 »
Skulle välja ltz:an i alla lägen där...
Anmäl till moderator
Loggat
Bilder ->
asker.pixbox.se
blink
Ktm 525 xc
ATV Pro
Antal inlägg: 326
Total likes: 0
Kön:
blink
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400
«
Svar #6 skrivet:
21 juli 2010 kl. 15:51:15 »
Suzukin är given i mina ögon, bättre dämpare, chassie, mer kräm. grym slitvarg till motor (dock gäller även detta yamaha)
Anmäl till moderator
Loggat
Ludwig
ATV Amatör
Antal inlägg: 12
Total likes: 0
Ludwig
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400
«
Svar #7 skrivet:
21 juli 2010 kl. 19:20:40 »
Tack för alla svar! Nu har jag blivit lite klokare när det gäller raptorn vs ltz:an.
Men för att krångla till det så ska det komma en bekant o visa upp en Dinli 450 ikväll.
När det gäller dom, vad står Nitro,ss,dmx osv. för?
Mvh Janne
Anmäl till moderator
Loggat
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli.
«
Svar #8 skrivet:
21 juli 2010 kl. 22:56:41 »
Nitro heter i alla fall en modell med lite bättre dämpare, men de är ändå inte ens i närheten av LTZ:an, så...
MEN, maskinen som sådan har effekt som slår både LTZ och Raptorn, och den funkar fint på grusväg och asfalt.
Den är rätt tung och sen är som sagt dämparna inte de bästa, men på vägar funkar den fint!
...och där finns ju som sagt även lite mer effekt.
Inte samma kvalité som japanarna, men ej heller samma pris/hk.
Anmäl till moderator
Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
Eric Sigurdsson
Street for the win
ATV Pro
Antal inlägg: 447
Total likes: 0
Kön:
Eric Sigurdsson
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli.
«
Svar #9 skrivet:
21 juli 2010 kl. 23:44:22 »
Om man ska ha en Dinli eller ej...
Det beror på hur pass petig du är och hur mycket du är villig till att kosta på och modifiera själv. I mitt fall kommer jag få lägga åtskilliga timmar i garaget för att få den att bete sig som jag vill.
Det finns en anledning till varför en Dinli håller lägre pris (både begagnat och nypris) än sina konkurrenter.
Ska du köra bana? Isf, går en Dinli bort. Den håller inte måttet.
Anmäl till moderator
Loggat
Nu: SMC RAM 520 RR -12 (Projekttråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40257.0
)
Då: Dinli DMX 450 -08
Cihan
ATV Amatör
Antal inlägg: 76
Total likes: 0
Kön:
UnderGround ATV
Cihan
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli.
«
Svar #10 skrivet:
22 juli 2010 kl. 00:08:39 »
Janne, lyssna på dessa grabbar, dom vet tydligt vad dom talar om. Håller med på varje punkt...
Jag vill bara rekommendera dig en sak: Håll dig till märkeshjulingarna. Har god erfarenhet av lill-raptorn och ser samma kvalité i Z400:an.
Dinlin verkar alltid lockande, jag vet men som Erik skriver så finns det en anledning till priset.
Lycka till...
Anmäl till moderator
Loggat
LTZ 400 -07
YFM 350 -06 Såld!
http://www.youtube.com/user/ChnDrbs
Onlyhenke
Dinli 450 ägare sedan 2005
ATV Guru
Antal inlägg: 2086
Total likes: 12
Tillbehör är livet
Onlyhenke
SV: Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli.
«
Svar #11 skrivet:
22 juli 2010 kl. 07:00:58 »
Det låter som att en dinli kommer att falla ihop om du inte gör en massa förbättringar vilket den inte kommer att göra.
Det låter även som att den bara funkar till att fräsa runt med på vägarna, grus och asfalt. Den funkar väldigt bra som allround maskin. Jag har haft min i 5 år och jag har inte lagat mycket på den mer än saker som har "vibbat" sönder och slitdelar.
Följer efter mer etablerade märken över allt och då menar jag över allt (inte långa platåhopp och liknande) över dem guppigaste endurospår och skoterleder och den funkar även till det. Är självklart inte bäst men den är bra och orkar verkligen allt pga sin härliga effekt.
Jag ligger inte sist heller
Att dem är ojämna i kvalitet är svårt att svara på men tror mycket beror på att det hoppas över en hel del servicar och annat underhåll.
Jag har sett en hel del dinlisar av olika modell och det man märker hela tiden är att dem går frammåt ganska fort i kvalitet. men köper man en väl underhållen dinli 450 oavsett årsmodell så har du en bra allround maskin till det mesta.
Att vissa väljer att förbättra vissa saker på maskinerna är ju en annan sak, det går även att förbättra andra märkesmaskiner.
Ett litet tips till dinli spekulanter är att köp en välvårdad/servad maskin och byt bara dämparna om den inte har nitrodämpare så har du en maskin som håller till det mesta. Men serva den väl.
Anmäl till moderator
Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja
2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....
3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin
ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Köpa en ATV
»
Ämne:
Raptor 350 vs. Ltz 400 och nu Dinli.
Online just nu.
586 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Micke_c
,
gerda
,
Flest online idag:
700
. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info