Och medans den är tillslagen snor bakdäcken 5 varv medans framdäcken snor bara 4 varv.
Sådana försäljare borde skjutas.En Grizzly är bakhjulsdriven i normalutförande, sen kan man lägga i fyrhjulsdriften och då är det differential i framaxeln, vilket gör att det inre hjulet tillåts snurra mindre i en snäv sväng tex.Det gör också att man vid extrem terräng kan få hjulspinn på ett framhjul, och då tyvärr det med sämst grepp.MEN, det går att spärra denna differential, och man får då 100% driving runt om.DIREKT.Polaris är också bakhjulsdriven i grundutförandet, och när man sen lägger i fyrhjulsdriften är den fortfarande enbart bakhjulsdriven TILLS dess att bakhjulen tappar fästet och alltså slirar liiiite.Då lägger den blixtsnabbt i framhjulsdriften och då med 100% drivning direkt på båda framhjulen.Man behöver alltså inte spärra nån differential på den...När man kör med spärrad framdiff så är styrningen minst sagt trög, men det är faktiskt sällan detta krävs.Och Polarisen kopplar ju ur främre driften lika snabbt som den kopplade in den, så den är alltså sällan i särskilt länge.CanAm är också bakhjulsdriven i grundutförandet, och när man sen lägger i fyrhjulsdriften så är det med differential.Framdiffens låsning är steglös och automatisk och bygger på att när andra hjulet tappat fästet och spinner så bygger diffen tryck och till slut börjar även andra hjulet få drivning.Det tar lång tid innan diffen är LÅST, men drivningen kommer som sagt steglöst och börjar alltså långt innan den är helt låst.Och den håller sig sådan tills dess att man släpper av gasen.Jag kör Canam -07 och har den segaste diffen och visst händer det att man i trixiga situationer mer eller mindre får gasa och vänta på att den skall börja greppa, men kommer fram BRA ändå.-08 kom en snabbare diff och -10 riktigt snabb, så pass att man inte märker av något hjulspinn innan den kopplas in, då är den dock så trögstyrd att servo monterades.Effektstinna maskiner har i många fall svårt med krypkörning så om du skall dra tunga vedlass i tuff terräng kanske det vore läge att kolla nån lugnare maskin.Suzuki 450, Yamaha 550 eller kanske en Honda?Eller ja, den där nya Polarisen.BRA pris på den ju!Inga busmaskiner direkt, men med mer effekt så ökar riskerna dramatiskt för diverse ras.Grizzly 700, Suzuki 750, Kawasaki 750 och ArcticCat 700 är också bra dragare, men det krävs absolut inga 700 kubik för att dra ved. De med 28-tums hjul kanske har ombyggd variator, som gör att tillslaget sker vid högre varvtal... och detta är knappast drömmen med ett vedlass baktill....då vill man kunna smyga igång mjukt och stilla. Sen spelar ju faktiskt reggningen en viss roll.Köper du vägreggat får du en betydligt högre försäkringepremie och dessutom måste den in på besiktning efter fyra år och därefter vartannat.De vägreggade är ofta ombyggda i bromssystem och elsystem samt nedstrypta effektmässigt till de lagliga 20 hästarna.Detta plockas ju oftast bort, men vid framtida besiktningar kanske det kollas... Sånt slipper man med terrängreggat.
Första diffen till Can Am snurrade hjulet 14 varv innan visko loken spärrade, andra generation 7 varv och den nyaste går in efter ett halvt varv. Skulle inte välja Can Amen om du ska köra ved och timmer i skogen.Arctien har lägsta utväxlingen på lågväxeln på marknaden och det tycker jag är mycket bra när man krypkör i skogen.Lycka till med ditt köp.
Ok, intressant detta med drivningen.Hur skulle en Honda Foreman TRX 500 FA -04 med hydrostatdrift te sig mot dessa fyra 4hjulingar jag föreslagit.Tycker själv det verkar vara lite hk i denna maskin, 26hk.Hur är hydrostaten på dessa maskiner, funkar den bra?Mvh Jonas
Citat från: Vikarn skrivet 18 maj 2010 kl. 23:10:03Ok, intressant detta med drivningen.Hur skulle en Honda Foreman TRX 500 FA -04 med hydrostatdrift te sig mot dessa fyra 4hjulingar jag föreslagit.Tycker själv det verkar vara lite hk i denna maskin, 26hk.Hur är hydrostaten på dessa maskiner, funkar den bra?Mvh JonasHydrostat driften är ju bra på Hondan ,men den har väl ingen diffspärr fram över huvudtaget va "bara" sk slirdiff=driver på hjulet som går lättast.