ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3] 4 ... 15  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?  (läst 42457 gånger)

Utloggad ehm

  • ATV-fiskare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ehm
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #24 skrivet: 27 april 2010 kl. 22:22:27 »
Lowest - jag bor i falutrakten så Tommys är inte för långt bort - autoconcept låter som en bra lösning. Å andra sidan så låter vägreggade från generalagenten med auktoriserade återförsäljare som Hydro berättar om som ett säkrare alternativ. Men å andra sidan.... :banghead:
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 550

Utloggad ehm

  • ATV-fiskare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ehm
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #25 skrivet: 27 april 2010 kl. 22:29:57 »
Citat från: Hydro skrivet 27 april 2010 kl. 21:45:04
TGB:n som det länkas till är på 503 kubik, har stel bakaxel samt saknar möjlighet till låsning av differentialen i framaxeln vilket påverkar framkomligheten i terrängen en del, så även om de kommer fram MYCKET längre i skogen än en bakhjulsdriven quad med stel bakaxel går de tyvärr inte riktigt att jämföra med en "riktig" atv.
Som quad med vissa terrängegenskaper funkar den dock fint.
Hur långt effekten räcker på tex en motorväg känner jag dock inte till.
 

Nä Hydro, TGB:n verkar inte vara nåt enligt din beskrivning. Jag vill ha det bästa av alla världar ju: kunna åka i bra marchfart på landsvägar utan att nåt går sönder (gärna 100 km/timmen) + åka över stock och sten och gamla träd som ligger i vägen + en riktigt pålitlig maskin med bra garantier och bra serviceställen runtomkring...

 
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 550

Utloggad BEERHUNTER

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 361
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ja så ser en ut !
    • Visa profil
BEERHUNTER
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #26 skrivet: 27 april 2010 kl. 22:33:29 »
Polaris har den goaste fyrhjulsdriften i skogen !
Anmäl till moderator   Loggat
POLARIS RZR

Utloggad Ace

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1082
  • Total likes: 195
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ace
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #27 skrivet: 28 april 2010 kl. 20:02:09 »
" Jag vill ha det bästa av alla världar ju: kunna åka i bra marchfart på landsvägar utan att nåt går sönder (gärna 100 km/timmen) + åka över stock och sten och gamla träd som ligger i vägen + en riktigt pålitlig maskin med bra garantier och bra serviceställen runtomkring..."


Låter ju som en riktig drömmaskin  ;D ...om du läser på lite om dom olika märkena,så märker du snart att alla har sina svagheter...kawasaki med sina a-armsbussningar och drivknutar.can-am med sin framdiff och viscolock(när den väl slår till har dom andra hjulen grävt ner sig) dock ska 2010 orna vara bättre,men då är plasten skör isället  :hmmm: .
Håller ju själv på byter maskin,ena dan är man säker på en maskin den andra dan en annan  :-\ .Det hadde ju varit lite lättare om man hadde obegränsat med pengar......En renegade 800 kostar ca 146000 precis dubbelt så mycket som en Target 525,sen ska man ha winch,hasplast,större däck etc .Frågan är om hur mycket du kommer att utnyttja den  :dntknow:  . Är det din första hjuling,skulle jag ha köpt en "lite billigare" maskin och provat lite först,köper du en ny så sjunker den mellan 20 och 30000 första året.Men som jag skrev Lycka Till  ()p .
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad ehm

  • ATV-fiskare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ehm
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #28 skrivet: 28 april 2010 kl. 20:49:54 »
Citat från: Ace skrivet 28 april 2010 kl. 20:02:09
Låter ju som en riktig drömmaskin  ;D ...om du läser på lite om dom olika märkena,så märker du snart att alla har sina svagheter...kawasaki med sina a-armsbussningar och drivknutar.can-am med sin framdiff och viscolock(när den väl slår till har dom andra hjulen grävt ner sig) dock ska 2010 orna vara bättre,men då är plasten skör isället  :hmmm: .
Håller ju själv på byter maskin,ena dan är man säker på en maskin den andra dan en annan  :-\ .Det hadde ju varit lite lättare om man hadde obegränsat med pengar......En renegade 800 kostar ca 146000 precis dubbelt så mycket som en Target 525,sen ska man ha winch,hasplast,större däck etc .Frågan är om hur mycket du kommer att utnyttja den  :dntknow:  . Är det din första hjuling,skulle jag ha köpt en "lite billigare" maskin och provat lite först,köper du en ny så sjunker den mellan 20 och 30000 första året.Men som jag skrev Lycka Till  ()p .


Ja jag börjar förstå att den perfekta maskinen inte verkar existera. :cry: Fastnade ju för Bruteforce, t.ex. men tråden "Problem med fyrhjulsdriften!" fick mig att fundera (men man kanske ska satsa på en 2009 där isåfall).

Ja, jag måste erkänna att det kommer att bli min första 4-hjuling !!  Så förnuftet säger att jag borde starta med en billigare maskin.... Men jag är en otålig typ och vill helst ha det bästa på en gång (om man kan klura ut vad det bästa är!!)  :banghead: Men kanske en GOES?  De har åtminstone 3 års garanti och är kostar hälften av vad de finare märkena kostar. ???
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 550

Utloggad ehm

  • ATV-fiskare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ehm
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #29 skrivet: 28 april 2010 kl. 21:20:26 »
Citat från: Ace skrivet 28 april 2010 kl. 20:02:09
Håller ju själv på byter maskin,ena dan är man säker på en maskin den andra dan en annan  :-\

Blir lite nyfiken på vad du funderar på, Ace. Renegaden verkar ju otroligt snabb (men lite väl dyr som sagt :-)) Alla märken har ju sina brister, som du säger, så det gäller att hitta dem som har minst fel :-). Finns det några märken som man kan sortera bort på en gång?   
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 550

Utloggad BEERHUNTER

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 361
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ja så ser en ut !
    • Visa profil
BEERHUNTER
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #30 skrivet: 28 april 2010 kl. 21:24:20 »
Sticker upp lite , Polaris minst fel !
Anmäl till moderator   Loggat
POLARIS RZR

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #31 skrivet: 28 april 2010 kl. 21:25:12 »
Garantitid och pålitlighet är tyvärr inte alltid samma sak.
Visst fixar återförsäljaren oftast problemen som kommer, men hur kul är det att åka till återförsäljaren titt som tätt?
Sen om du vill åka i 60-70 på landsväg och anser det vara "landsvägssnabbt" så visst!
...men vill du åka efter vad skyltarna anger så funkar tyvärr inte "lågprismärkena".

Sen är inköpspriset högre på de mer effektstinna maskinerna, ja... men kolla andrahandsvärdena så ser du att det per månad inte lönar sig lika bra som det först kan verka att köpa en "billig" maskin.

Alla maskiner har sina nackdelar, dock är det långt ifrån alla som faktiskt råkar ut för dem!
...men måndagsexemplar finns hos alla tillverkare.

Sen får man faktiskt betänka att vissa fel faktiskt är mer eller mindre förarrelaterade.
Att man tex har problem med för dålig kylning är ofta pga att kylaren är igensatt med lera från något dopp i just lera, att elfel förekommer på vissa maskiner kan ofta härledas till fekventa bad i sjöar och havsvikar mm, att man fått krokiga drivaxlar kan ofta bero på att man hoppat med en maskin med CVT och när man sen landat så har man gjort så med för hög gas och då ger sig något, osv osv.

Oavsett vad folk tror så är dessa maskiner inte ubåtar, ej heller crossmaskiner byggda för hopp.
Använder man de ändå till detta så klart det blir onormal påverkan på grejerna.
...och då kommer gärna diverse fel.

Sen ville du ju faktiskt ha lastrack mm, och då kanske en Outlander eller Polaris är bättre än just Renegaden som saknar dessa i original och är som sagt nån tia dyrare... OCH har lång leveranstid.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #32 skrivet: 28 april 2010 kl. 21:55:11 »
Har du kollat på Grizzly700 dom verkar det vara bra kvalitet på och man hör sällan om fel på en sån  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad ehm

  • ATV-fiskare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ehm
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #33 skrivet: 28 april 2010 kl. 22:32:39 »
Citat från: Hydro skrivet 28 april 2010 kl. 21:25:12
Garantitid och pålitlighet är tyvärr inte alltid samma sak.
Visst fixar återförsäljaren oftast problemen som kommer, men hur kul är det att åka till återförsäljaren titt som tätt?
Sen om du vill åka i 60-70 på landsväg och anser det vara "landsvägssnabbt" så visst!
...men vill du åka efter vad skyltarna anger så funkar tyvärr inte "lågprismärkena".

Sen är inköpspriset högre på de mer effektstinna maskinerna, ja... men kolla andrahandsvärdena så ser du att det per månad inte lönar sig lika bra som det först kan verka att köpa en "billig" maskin.

Alla maskiner har sina nackdelar, dock är det långt ifrån alla som faktiskt råkar ut för dem!
...men måndagsexemplar finns hos alla tillverkare.

Sen får man faktiskt betänka att vissa fel faktiskt är mer eller mindre förarrelaterade.
Att man tex har problem med för dålig kylning är ofta pga att kylaren är igensatt med lera från något dopp i just lera, att elfel förekommer på vissa maskiner kan ofta härledas till fekventa bad i sjöar och havsvikar mm, att man fått krokiga drivaxlar kan ofta bero på att man hoppat med en maskin med CVT och när man sen landat så har man gjort så med för hög gas och då ger sig något, osv osv.

Oavsett vad folk tror så är dessa maskiner inte ubåtar, ej heller crossmaskiner byggda för hopp.
Använder man de ändå till detta så klart det blir onormal påverkan på grejerna.
...och då kommer gärna diverse fel.

Sen ville du ju faktiskt ha lastrack mm, och då kanske en Outlander eller Polaris är bättre än just Renegaden som saknar dessa i original och är som sagt nån tia dyrare... OCH har lång leveranstid.

Tack Hydro för dina vettiga råd!! Jag har också tänkt att även om CF/Goes har 2-3 års garantitid och är hälften så dyra så verkar det på forumet som att de måste in på service oftare än andra. Jag köper hellre en dyrare maskin, isåfall, trots att det blir min första ATV. Och jag vill absolut inte ligga i 60-70 på landsvägen!!!

Jag är inte intresserad av Renegaden - var bara nyfiken på hur det går för Ace som ska byta.

Jag kommer inte heller att göra några långa hopp eller försöka använda den som ubåt! Jag vill kunna åka på äventyr on- och off-road utan att behöva behöva meka var 5:e mil!

Tack för din feedback!! 
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 550

Utloggad ehm

  • ATV-fiskare
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ehm
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #34 skrivet: 28 april 2010 kl. 22:37:52 »
Citat från: Lowest skrivet 28 april 2010 kl. 21:55:11
Har du kollat på Grizzly700 dom verkar det vara bra kvalitet på och man hör sällan om fel på en sån  ()p

Japp! De har ju mycket gott rykte. Vägreggat finns som Dresel - men med försäkringen du tipsade om så kan det definitivt bli ett köp där!
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 550

Utloggad Pson™

  • Egenhändigt utnämd Expert
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 534
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dalarna-Falun
    • Visa profil
Pson™
SV: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
« Svar #35 skrivet: 28 april 2010 kl. 22:44:42 »
Can am outlander skulle ja rekomendera, visst det är mycket pengar det kan jag helt klart hålla med om, det är bra andrahands värde å dom funkar kanon bra väldigt lite problem. Jämför man service priser å sådant så ligger väl alla märken ganska lika skulle jag tro på service biten, men du har längre service intervaller på dom japanska maskinerna.
Det som skrivs om can ams fram diff att den är långsam å gå i, och att man hinner köra fast innan den går i, å visst tittar man på tester och sånt den är betydligt långsammare än typ polaris. Å jag var skeptisk innan jag köpte min oxå, men nu tycker jag det är bara skit snack, dom gånger jag kör fast så beror det inte på diffen å hittils har jag inte vart med att diffen har vart ett problem.
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3] 4 ... 15  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Landsvägssnabb, terrängduglig och pålitlig ATV?
 


Online just nu.

618 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag: 629. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info