...desto mer osäker blir jag på en 700 raptor, många säger att den är tung.Jag vet hur tung 350n var när man hade satt den i en gyttjepöl.
Jag vill att maskinen ska vara så smidig som möjligt, jag har en mindre skada i rygg som håller på att läka, så jag ska köra för å för att stärka musklerna i ryggslutet.
Så maskinen jag letar efter ska....Pendlas med.Tränas med.Vara bra kvalitet.Piggare än raptor 350. Gärna ligga på max 50-60Tusen
Jag är mer osäker nu än när jag startade tråden, ang vilken maskin man ska välja.......
Citat från: lowflyingflatiron skrivet 13 april 2010 kl. 20:21:03 ...desto mer osäker blir jag på en 700 raptor, många säger att den är tung.Jag vet hur tung 350n var när man hade satt den i en gyttjepöl.Jag tror inte att en lättare maskin är så pass lätt att din rygg skonas.Citat från: lowflyingflatiron skrivet 13 april 2010 kl. 20:21:03Jag vill att maskinen ska vara så smidig som möjligt, jag har en mindre skada i rygg som håller på att läka, så jag ska köra för å för att stärka musklerna i ryggslutet. Raptorn är inte den smidigaste, men klumpig är den absolut inte. Ltz är smidigare.Citat från: lowflyingflatiron skrivet 13 april 2010 kl. 20:21:03Så maskinen jag letar efter ska....Pendlas med.Tränas med.Vara bra kvalitet.Piggare än raptor 350. Gärna ligga på max 50-60TusenGenerellt sett så ju större motor desto lämpligare för pendling. Köper du en maskin med över 350cc så är den piggare än raptorn.Att hitta en reko vägreggad Raptor 700 för max 60000lr kan vara möjligt men svårt. En ltz hittar du lätt och får dessutom råd med div önskvärda tillbehör.Personligen tycker jag att det är för lite krut i tex en ltz 400 för att det ska vara riktigt kul. Om jag inte har helt fel så är raptor 700 den lättaste av maskinerna i den klassen.Citat från: lowflyingflatiron skrivet 13 april 2010 kl. 20:21:03Jag är mer osäker nu än när jag startade tråden, ang vilken maskin man ska välja.......Jag vet varför man aldrig blir klokare av att fråga sig till vad man ska köpa. Det är som en påse chips!Tänk dig att du står framför chipshyllan, du har aldrig smakat chips förut så du vill ju att de som har ätit chips förut ska berätta för dig vilka chips som du gillar bäst.Du har några kriterier, det ska vara en fin påse, vara lagomt mycket smak och samtidigt riktigt riktigt goda. Alla gillar olika chips av olika anledningar. Det är svårt.Nån har sagt det förr... provkör, enda lösningen om man inte har en aning.
Det är så sant som med chipsen....Rackelsmurf tyckte 4x4, tyvär jag kommer aldig köpa en sådan. Då blir det Stor fullzise 4x4 USA pickis istället. Men det har jag precis sålt....Jag har varit i kontakt med några som har 450 yfz. Oljebytena är ju tätare men det är ju int som på en Chevrolet med 5 liter i motor och 11liter i en th700 Automat+turbin. Dvs man blir ju inte rånad av att byta olja i en Quad. Många lovordar LTZ. Det hade kanske varit något.
Vad jag förstått så byttes 500:an ut -07/-08 mot 450:n och 525:an och dessa har KTM:s motorer.525:an finns i en IRS-version (delad bakaxel) medan den med stel heter 525 S.Samtliga har backväxel.525:an är 20 kilo lättare än gamla 500:an (bla tack vare motorn som utvecklades tillsammans med kunskapen de fick på köpet när svenska Husaberg förvärvades).Både 450:n och 525:an är högpresterande motorer, och lär knappast nölja sig med oljebyte var 200:ade mil.525:an är riktigt vass, med en bit över 50 hk i original.Jag har inga exakta siffror, men tycker mig ha hört oljebyte+filter 5-10h, ventiljustering var 25:e och totalrenovering vid 150 för att förebygga haveri osv.Obs timmar, inte mil... Rätta mig gärna!!!