Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: växellåde ras???  (läst 2493 gånger)

Utloggad sleeper600

växellåde ras???
« skrivet: 21 mars 2010 kl. 13:10:41 »
Jag har en BB 300, var ute och körde i skogen med den igår och när ja backade över några stockar så lät det som att en "kedja" gick av inne i växellåda, och den sten dog. Startade sen och provade att köra men de rasslar (låter lite illa) i växellådan och sen när den gått 2-3meter så är det som att något tar stop och då ger jag mer gas och släpper kopplingen mer men motorn bara går ner i varv och håller nästan på att dö..  :(

Är det nån som råkat ut för samma problem?? :help: Sprängskisser över växellåda/motor, någon som vet vart de finns? :dntknow:

Tack på förhand :)
I´m starting to belive that 4 wheels only moves your body when 2 wheels moves your soul

Utloggad Sand_Man

SV: växellåde ras???
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2010 kl. 16:03:53 »
Faaab inte roligt !

Nee har inte haft någe problem annars att man måste vara försigtig när man lägger i 1áns växel annars hoppar den ut för mig !

Hur långt har din gått ?
Hsun 400 4X4          (lek / Arbete )
Motortek Mt 175       ( Lära sig / renovering )
Dinli 450                 ( Såld )
Yamaha Beatracker    (Slit )
BadBoy 300 Pro        ( Såld )

Utloggad sleeper600

« Svar #2 skrivet: 21 mars 2010 kl. 16:40:53 »
ne de e inte så kul :hmmm:
ja 1:ans växel kan va lite svår att få i.. de e en -08 och den hade gått 20mil när ja köpte den för2-3 månader sen, och nu har den väl gått ungefär 60mil tror ja..
startmotorn la ju av två dagar efter att ja köpt den me :(veryangry): så den låter bara men driver inte runt motorn... någon tanke om va de kan va?? har inte hunnit kolla upp de än..

har du haft några andra problem me din?? hur långt har din gått??
I´m starting to belive that 4 wheels only moves your body when 2 wheels moves your soul

Utloggad Sand_Man

« Svar #3 skrivet: 21 mars 2010 kl. 21:58:13 »
Hmmmm nee fan ! gamla ägaren bytte styrleder o däck efter 10 mil o den hadde gått 38 när jag köpte den  o inte heft någe strul alls !

förutom lite plast spån som la sig i tankröret ner i kranen men mer maskinellt så den i topp =)  har i dag gått 170 mil....

byter olja var 50 ónde mil o smörjer då sving o A armar...

Fan va surt då verkas om om du fått dig en meck vänn =)

Lycka till  o hoppas du löser dina dunster.... :D

Utloggad Cummins

« Svar #4 skrivet: 22 mars 2010 kl. 00:25:39 »
Det finns komplett sprängskis på hela maskin i en bok du får med när man köper ny maskin. Men ring till megagroup så bör dom kunna hjälpa dej, med att få fram boken eller bilder på det du söker.
Det låter som om din kamkedja har havererat, ta en titt på den först.
Ltr 450 Egen design Ny besiktad dä ni.

Utloggad sleeper600

« Svar #5 skrivet: 22 mars 2010 kl. 02:13:14 »
jojo men nu köpte ja ju den inte ny fast dom skicka med nån bok som tydligen skulle va till alla modeller, men ja köpte den från megagroup och den firman rekommenderar ja verkligen inte, för fyrhjulingen var inte färdig när ja skulle hämta den och då va j ändå 45min sen, men fick stå och vänta 1-2 timmar till för att den skulle bli färdig, :tickedoff
och han som höll på att göra iordning den, höll bara på att fippla me kabelskor och annan skit när de fanns lite större grejer,
och han va inte den effektivaste kille heller kan ja ju inte påstå precis, så de såg inte ut som att han kunde så himla mycke. sen har de bara vart krångel me den s*** firman...  >:(

då har ja en fråga till dig: rätta mig om ja har fel nu, men har grejat en del me motorer och kamkedjan driver ju kammen som ventilerna sitter i? elr??
och som ja skrev innan så går motorn great, bara att den går ner i varv och vill nästan dö när man släpper upp kopplingen för att de verkar som att de ligger nått ivägen för nån kugg elr nått åt de hållet iaf..
för när du gasar i N-läge så går motorn bra.. och det gick även att köra några meter innan de kändes som ja beskrev de, att det tar stop.. och ja vågar inte ge fullgas och släppa kopplingen..

Utloggad Cummins

« Svar #6 skrivet: 23 mars 2010 kl. 11:31:32 »
Ok, ja du har rätt om kamkedjan.
Nåt verkar ha hänt i din växellåda, du var i skogen när det hände.
Kan du rulla på maskin med koppling indragen eller är det stopp. Hur låter det om du försöker växla, kras eller klick.
Min misstanke är att du har fått i både backen och 1 växel samtidigt på nått vis. Prova dra upp spaken på motorn inte den uppe vid tanken, som gör så att backen kan gå i, och lägg sedan i backen och rulla lite lätt bakåt.
Du får prova och se om du kan försöka lirka tillbaka dreven. Prova med avstängd motor först sedan ha den igång på tomgång och prova försiktigt. Var i landet håller du till.   

Utloggad sleeper600

« Svar #7 skrivet: 23 mars 2010 kl. 16:14:42 »
ja de hände i skogen.. det låter som de alltid har gjort när man växlar, så då blir de väl klick då.. 
ja kan rulla på maskinen med koppligen i på alla växlar, och den går även att köra lite, för när de börjar låta illa så drar ja in kopplingen och sen släpper ja ut den igen och ger mer gas men då blir de som att den inte orkar...

jag undrar hur det fysiskt och maskinellt är möjligt att få i två växlar samtidigt, visst de finns ju en väldigt liten möjlighet, men allt hände när ja la i backen och började backa, jag backade en halvmeter, det tog emot i några grenar, då orkade den inte riktigt, så jag kopplade och gav mer gas och släppte kopplingen för att komma över gren-partiet.. det var då de "rasslade" till och allt började.. så d ja vill komma till är att ja har "lite" svårt att tror att ja har fått i två växlar samtidigt.. :hmmm:

ja håller till 3mil söder om borås.. om du vet vart de ligger?? vart kommer du själv ifrån??

Utloggad sleeper600

« Svar #8 skrivet: 27 mars 2010 kl. 16:17:44 »
så nu har ja skruvat ur motorn från fyr-hjulingen och sen har ja plockat av cylinder och en jävla massa drev,,
de va lite jobb där:P ska nog klyva motorn imorn kanske..

va ute en sväng ida och har nu hittat felet :) (nått positivt iaf) hahaha..

felet är att den axeln som fram-drevet sitter på (alltså de drevet som kedjan sitter på som driver bakhjulen) som går genom växellådan och ut på andra sidan,, den har gått av 1cm innanför växellåde väggen :stuck: då blir/hålls den ju inte centrerad,,, så nu behöver man en ny sån axel :hmmm:

har detta hänt någon av er nån gång??
verkar ju verkligen va skit när ja bara har kört på vägen förutom den gången vi va på en nästan plan skogsväg...
tycker ju att de borde hålla :knupple:

Utloggad Sand_Man

« Svar #9 skrivet: 27 mars 2010 kl. 18:47:03 »
Borde hålla !

men fuck allt kan ju hända på en hjuling !

O just för dig vart det ju tycligen låd ras..
vet ingen som kört av en axel just men endel som rensta på drev
inne i lådan o vet inte vad som e värst  :banghead:
men så jädra kul är det ju inte direkt...

men se det från den ljusa sidan att du lär kunna din hjuling grymt fint
när det går igen o deu vet exakt vad som händer och när mmm

o den lär ju inte gå sönder i gen efter den nya "tappen" så då e det bara
på besten igen och ut o Köööra som faan :ATV:

o jag skälv klörde i dag o klotate reält o pajjade plast o
hela hastighetsmätaren + konsoll o plast o styre....

Så ja vi har lite o fixa nu  :djump:

Utloggad sleeper600

« Svar #10 skrivet: 28 mars 2010 kl. 14:57:37 »
sant sant, får la se hur de går. du har ingen aning om vart ja kan beställa nya ifrån?? va tror du om priset på en sån??

tråkigt för dig där me, men e la gött att få nya grejer, kommer ju se ut som ny då ;) haha...

Utloggad Cummins

« Svar #11 skrivet: 28 mars 2010 kl. 17:07:25 »
Det enda jag kan få fram är att du får köpa hela den axeln med tillhörande drev till. Alltså en komplett axel som bara är att montera.
Ref nr. 107200-071 countershaft assy
Släng upp en bild så kan jag se om den är lika som den jag gav dej numret till.

Online just nu.

174 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hasse H
Flest online idag: 207. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme