jag bor i en liten by ute i skogen och det är svårt att få med folk på en liten skogstur, så det kommer nog bli svårt att locka folk på dom minder orterna tror jag spec när det arbetas fram lösningar på större ställen.Hur blir det med körningar runt kraftledningar tex kommer det gälla hela avlånga landet eller måste man få tillstånd i varje komun?Hur lägger ni upp arbetet? Jag skulle kunna tänka mej att haka på för att kunna fixa nått här i ljusdals komun.Hur går ni till väga när ni kontaktar olika komuner och personer?
Citat från: Grönis skrivet 18 mars 2010 kl. 07:11:06jag bor i en liten by ute i skogen och det är svårt att få med folk på en liten skogstur, så det kommer nog bli svårt att locka folk på dom minder orterna tror jag spec när det arbetas fram lösningar på större ställen.Hur blir det med körningar runt kraftledningar tex kommer det gälla hela avlånga landet eller måste man få tillstånd i varje komun?Hur lägger ni upp arbetet? Jag skulle kunna tänka mej att haka på för att kunna fixa nått här i ljusdals komun.Hur går ni till väga när ni kontaktar olika komuner och personer?Hej Grönis. Först vill jag bara berätta att vi söker körområden över hela landet och gör ingen skillnad på stora eller små samhällen. När vi hittat ett körområde måste vi sen ansöka i den kommunen om en körtillstånd (undantag från terrängkörningslagen).Det arbetet gör vi centralt men måste ha en lokal kontakt person som kommunen kan diskutera ansökan med. Om du söker dig fram till Ljusdals på denna kartan http://www.sveaskog.se/Om-Sveaskog/Skogsinnehav/Karta-over-innehav/ ser du att det finns rätt många mörkgröna (godkända) områden att söka tillstånd för i din region.Om du gör så att du märker ut vilka kraftledningsgator Ni skulle vilja köra på i ditt område och mailar det till mig så tar jag hand om nästa steg dvs iordningställer ansökan mm.Go For It
Kraftledningar finns med om du zoomar in en bit, det är sträck med runda prickar med jämna mellanrum.