jag har kommit fram till att jag inte kan kapa kåperna ska ju tävla nu i rm o man kan inte ha kapade , då måste man ha stänkskärmar ..
Stänkskärmar har varit ett annat kärt samtalsämne i flera år och 2010 ser reglerna ut som följer:Regelboken säger klart och tydligt att alla hjul skall förses med stänkskärmar men skillnaden mot 2009 års regelbok är att texten "enligt originalutförande" är borttaget.Det öppnar vissa dörrar och stänger andra. Exempelvis finns det längre därför inget som reglerar hur skärmeen ser ut och man skulle kunna tolka det som om kapade skärmar fortfarande är skärmar och alltså ok.Å andra sidan kunde "enligt originalutförande" tolkas som att hojar som är typgodkända och levereras utan skärmar var godkända att framföra utan skärmar därför det var de hojarnas originalutförande.SVEMO väljer att rätta sig efter internationella regler men i Europa är det minst lika förvirrat även om regeltexten där är lika tydlig som i Sverige. Därför kommer UEM se över quadregelverket inom kort.För att slippa hamna i situationer där denna fråga behandlas olika vid olika tävlingar kommer vi tillsammans med SVEMO ha ett möte när alla säsongens domare är utsedda. Vi kommer på det mötet ge vår syn på saken och vi siktar på att godkänna det utseende som rent praktiskt gäller i Europa, alltså att körning utan framskärmar är ok. Vi återkommer med mer info så snart det finns.
funderar på samma sak men på min LTZ...blir rätt mycke grymare men frågan är om de verkligen e praktiskt....