Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.  (läst 3456 gånger)

Utloggad Mudde

Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:03:21 »
Hoj hoj alla  ;D

Jag håller som bäst på att läsa in mig i allt som våra myndigheter skrivit och skriver om ATV användning i allmänhet och kan konstatera att de skador / problem som barmarkskörning skapar är tämligen uppmärksammat.

Kan bara kort konstatera att det säkerligen inom snar framtid kommer nya lagar som gör det ännu svårare att kunna framföra en ATV lagligt utom på vägen.....

SATVF är nog bildat i grevens tid! Våra myndigheter och organisationer behöver oss som motpart och för att få utövare att kommunicera med.

Man förslår bla. höga böter, högre tillsyn, speciella maskinkrav mm. Läs och bilda Er en egen uppfattning!

Nedan har jag klippt ihop lite fakta från en rapport. Jag kommer posta mer vad det lider;

3.5 Höjda straffsanktioner
Straffsatserna för brott mot terrängkörningslagstiftningen måste ses över. För närvarande regleras
brott mot terrängkörningslagen genom penningböter. En praxis har utformats för botens
nivå för överträdelser av förbudsområden. Denna bot utgör för närvarande 1200 kronor.
Motsvarande belopp i Norge är betydligt högre och kan variera mellan 5000 – 10000 norska
kronor. För att få en större respekt för reglerna i terrängkörningslagstiftningen föreslås att
praxis för penningboten i Sverige höjs till motsvarande nivåer som i Norge.

3.4 Ökad tillsyn
Idag sker en omfattande olaglig barmarkstrafik i terräng i landet. Inom kalfjällsområdet är för
närvarande situationen betydligt bättre. För att minska den otillåtna terrängkörningen som
sker idag är det nödvändigt att polis och länsstyrelser prioriterar resurser för tillsyn och
bevakning av terrängkörningen både i fjällområdet men också i övriga delar av landet. Det
bör även utredas vidare om att utöka befogenheter för ordningsvakter/naturvårdsvakter att
även kunna utöva tillsyn över terrängkörningslagstiftningen. De naturvårdsvakter som finns
idag utgörs nästan enbart av länsstyrelsernas naturbevakare. Det är angeläget att gruppen
naturvårdsvakter kan öka.

4.1 Utformning av fordonen
Naturvårdsverket föreslog att följande faktorer ska uppfyllas på terrängfordon som används i
fjällen.

1. Marktryck. Detta bör vara så lågt som möjligt. Undersökningar tyder på att ett angivet
medelmarktryck ej bör överstiga 10 – 15 kPa, beroende på underlaget.

2. Vikten på fordonet. En högsta viktgräns bör sättas, här lämpligen den vikt om högst 400
kg som för närvarande gäller som gräns för terrängskotrar.

3. Motorstyrka. Den bör vara måttlig. För att undvika accelerationssnabba ”muskelmaskiner”
med kraftig markpåverkan, bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

4. Kraftöverföringen till hjulen. Drivning bör ske på alla hjul för fyrhjulingar. Samtliga
axlar bör ha differentialer (mellan fram- och bakaxlar och inom respektive axlar).

5. Koppling. Den bör vara utformad så att rivstarter inte så lätt kan göras; drivkraften skall
kopplas in mjukt t.ex. genom en centrifugalkoppling.

6. Däckutformning. Viktigt att däcken inte är smala, aggressiva och rivande, dvs. inte har ett
grovt mönster med långa hårda nubbar. De ska i stället ha stora mjuka däck med ”tätt”
mönster och låga ringtryck.

7. Drivning med band respektive med hjul. Undersökningar tyder på att risken för markskador
generellt är större för ett bandfordon än med ett fordon med hjul.

5.2 Särskild registreringsskylt
För de verksamheter som har rätt att köra på barmark i terräng inom kalfjällets miljözon bör
en särskild skyltmarkering finnas på fordonen. I Norge används en särskild skylt för detta.
Skylten anger ”Reindrift” vilket innebär att dessa fordon har rätt att användas i fjällen och
behöver därför inte kontrolleras. Denna skyltning innebär att tillsynen kan koncentreras till de
som saknar den speciella skyltmarkeringen. Detta förslag bör utredas i snarast och genomföras
senast 2010.

Länsstyrelsens rapportserie nr 4/2007
Författare: Ronny Edin
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Wasaki

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #1 skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:24:44 »
Bra att du postar sånt här, väldigt intressant läsning.  :)
Japp..

Utloggad Ilpo

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #2 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:14:20 »
bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

undra vad dom tänger med?
Och de  skador jag har sett efter ATV i skogen är borta efter ettt tag när det växer igen.
Men hur är det med skogsskövlingsmaskiner?
Med en meterdjupa diken efter hjulen.
Med tanke på marktryck.
Och hjulen måste bli snällare?
Och differentialer? Är dom helt galna?

ojoj vilka dyra maskiner det skulle bli med 3 st differentialer och diffspärrar och en koppling som ser till att det inte skall gå att spinna med. och max 35 hk.
Vilken hobby skogshuggare vill arbeta med en sån?
Can-Am Outlander 800 XT

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #3 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:36:46 »
Här ett litet exempel på Skogsavverkningsskador...... bilden är hämtad via Google Maps.

www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Axel_87

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #4 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:03:35 »
Såna skador blir det inte riktigt med en atv. Då måste man alltså köpa en ny quad/byta en massa delar för att ens få köra. Helt sjukt!
Vägreggad Yamaha Raptor 350 -06

Utloggad Max

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #5 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:15:24 »
Tjenare!

Jag laddade ner rapporten du hämtat uppgifterna från. Men den gäller väl inte skogskörning nyttjande av atv i terräng över hela landet?

Rapporten heter ju "Program för genomförande av åtgärder för att minska markskador på kalfjäll till följd av barmarkskörning"
Borde avse strängare kontroll/regler för just kalfjäll/fjällvärlden och inte hela landet eller fattar jag fel?

“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad Lillhajen

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #6 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:48:25 »
"Lernöten" kanske ville skrämma upp oss lite  8)

och föresten så är ju norge inte med i EU............

Läste för en vecka sen i norsk tidning att de som värst tar skotern/atv din och upp till 20000 Nkr i böter.
De jagar skoteråkare med helikopter i norge  :o
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad Hydro

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #7 skrivet: 5 mars 2010 kl. 12:18:32 »
...med långa hårda nubbar...

Nä, detta med att kombinera körning med alkohol vet vi ju om sen tidigare...
 ^-^
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #8 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:16:52 »
Personligen blir jag bara så fascinerad över den okunskap som ligger till grund för allehanda märkliga förslag. Sen tror jag inte att ev. kommande lag ändringar bara skulle omfatta norra sverige. 
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Max

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #9 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:31:15 »
okunskap och bristfälliga rapporter som ligger till grund för beslut är tyvärr mer regel än undantag när det gäller länsstyrelsen.
För mycket skyddad verkstad då det är en myndighet som sällan om någonsin granskas/kritiseras och där tjänstemännen mer eller mindre fritt kan applicera sina egna värderingar och ideer utan att direkt ifrågasättas. Kanske dags för uppdrag granskning att kolla över hur de sköter sig :knupple: , kanske skicka sverker olofsson efter dom  :whip:

hehe
 
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad LAHA

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #10 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:58:22 »
Nu ska vi kanske inte blunda för problemen helt, i takt med att intresset för fyrhjulingarna ökar så ökar säkerligen problemen med brott mot terrängkörningslagen i samma takt.

Det är bara att kolla runt på olika forum och hemsidor för att förstå att det bedrivs en hel del olagliheter i skogarna.
Det gör ju inte precis jobbet för föreningar och klubbar som vill bedriva laglig verksamhet lättare, "och nu kommer så klart vissa att säga: ge oss mark där vi får köra då!"
Och jo det kan man väl önska sig, men chanserna är väl lika stora som att fotbollshuliganerna skulle få egna fotbollsarenor att gå o fightas på.....

Så det är nog ganska klokt att hålla låg profil och inte göra större skador i skog o mark än att naturen självläker på ett par månader, för annars har vi snart dessa lagar hängande över oss!

Ärligt talat, vem behöver 70-80 hk för att köra i skog o mark?
Can Am Spyder RS

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #11 skrivet: 5 mars 2010 kl. 17:47:23 »
Det finns faktiskt ljus i mörkret, en kommun kan nämligen ge tillstånd för fyrhjulingskörning i skog och mark om man har markägarens tillstånd. Detta hanteras då under förordningarna motorbana. Det är mao fyllt möjligt att anlägga lagliga körområden och körleder. Det är detta SATVF verkar för.

Det finns nu ca 30 000 ATV:er registrerade och det säljs ca 7000 nya per år dvs bara 2000 färre än skotrar. Självklart innebär detta större och större åverkan i skog och mark vilket också myndigheterna uppmärksammat.

Terrängkörningslagen är i grunden tämligen enkel men det finns undantag att ta vara på.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

 


Online just nu.

158 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
floran, Fraggler,
Flest online idag: 529. Flest online någonsin: 1053 (18 november 2019 kl. 21:57:58)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
  • jasprojektet: tacksam för svar,,
    22 september 2019 kl. 15:35:46
  • jasprojektet: Hej, har en Yamaha Kodiak som inte orkar dra riktigt. Man måste ha höga varv innan den börjar röra på sig, att dra en liten släpvagn i uppförsbacke är bara att glömma. Är det kopplingen det är fel på? Lamellerna?
    22 september 2019 kl. 15:35:36
  • tatto9709: Vet någon om en kabel matta från en polaris predator 500 passar på en polaris outlawn 500
    17 september 2019 kl. 02:57:04
  • Atheos: Skål!
    13 september 2019 kl. 17:24:37
  • jonas78: Vad ska jag köpa för vinsh?
    27 augusti 2019 kl. 16:34:06
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: Hjälp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay är inte värt att handla på längre då kronan är låg samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 årsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlägg angående broms hjälp på en atv. ni som kan gå in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: Här var det aktivt! :P Någon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme