ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Annonsörer, Prenumeranter och ATV/Quad-Föreningar. »
  • Annonsörer, Prenumeranter och Föreningar »
  • Svenska ATV Föreningen »
  • Ämne: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.  (läst 3844 gånger)

Utloggad Mudde

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 769
  • Total likes: 25
  • Fear No Mud
    • Visa profil
Mudde
Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:03:21 »
  • Citera
Hoj hoj alla  ;D

Jag håller som bäst på att läsa in mig i allt som våra myndigheter skrivit och skriver om ATV användning i allmänhet och kan konstatera att de skador / problem som barmarkskörning skapar är tämligen uppmärksammat.

Kan bara kort konstatera att det säkerligen inom snar framtid kommer nya lagar som gör det ännu svårare att kunna framföra en ATV lagligt utom på vägen.....

SATVF är nog bildat i grevens tid! Våra myndigheter och organisationer behöver oss som motpart och för att få utövare att kommunicera med.

Man förslår bla. höga böter, högre tillsyn, speciella maskinkrav mm. Läs och bilda Er en egen uppfattning!

Nedan har jag klippt ihop lite fakta från en rapport. Jag kommer posta mer vad det lider;

3.5 Höjda straffsanktioner
Straffsatserna för brott mot terrängkörningslagstiftningen måste ses över. För närvarande regleras
brott mot terrängkörningslagen genom penningböter. En praxis har utformats för botens
nivå för överträdelser av förbudsområden. Denna bot utgör för närvarande 1200 kronor.
Motsvarande belopp i Norge är betydligt högre och kan variera mellan 5000 – 10000 norska
kronor. För att få en större respekt för reglerna i terrängkörningslagstiftningen föreslås att
praxis för penningboten i Sverige höjs till motsvarande nivåer som i Norge.

3.4 Ökad tillsyn
Idag sker en omfattande olaglig barmarkstrafik i terräng i landet. Inom kalfjällsområdet är för
närvarande situationen betydligt bättre. För att minska den otillåtna terrängkörningen som
sker idag är det nödvändigt att polis och länsstyrelser prioriterar resurser för tillsyn och
bevakning av terrängkörningen både i fjällområdet men också i övriga delar av landet. Det
bör även utredas vidare om att utöka befogenheter för ordningsvakter/naturvårdsvakter att
även kunna utöva tillsyn över terrängkörningslagstiftningen. De naturvårdsvakter som finns
idag utgörs nästan enbart av länsstyrelsernas naturbevakare. Det är angeläget att gruppen
naturvårdsvakter kan öka.

4.1 Utformning av fordonen
Naturvårdsverket föreslog att följande faktorer ska uppfyllas på terrängfordon som används i
fjällen.

1. Marktryck. Detta bör vara så lågt som möjligt. Undersökningar tyder på att ett angivet
medelmarktryck ej bör överstiga 10 – 15 kPa, beroende på underlaget.

2. Vikten på fordonet. En högsta viktgräns bör sättas, här lämpligen den vikt om högst 400
kg som för närvarande gäller som gräns för terrängskotrar.

3. Motorstyrka. Den bör vara måttlig. För att undvika accelerationssnabba ”muskelmaskiner”
med kraftig markpåverkan, bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

4. Kraftöverföringen till hjulen. Drivning bör ske på alla hjul för fyrhjulingar. Samtliga
axlar bör ha differentialer (mellan fram- och bakaxlar och inom respektive axlar).

5. Koppling. Den bör vara utformad så att rivstarter inte så lätt kan göras; drivkraften skall
kopplas in mjukt t.ex. genom en centrifugalkoppling.

6. Däckutformning. Viktigt att däcken inte är smala, aggressiva och rivande, dvs. inte har ett
grovt mönster med långa hårda nubbar. De ska i stället ha stora mjuka däck med ”tätt”
mönster och låga ringtryck.

7. Drivning med band respektive med hjul. Undersökningar tyder på att risken för markskador
generellt är större för ett bandfordon än med ett fordon med hjul.

5.2 Särskild registreringsskylt
För de verksamheter som har rätt att köra på barmark i terräng inom kalfjällets miljözon bör
en särskild skyltmarkering finnas på fordonen. I Norge används en särskild skylt för detta.
Skylten anger ”Reindrift” vilket innebär att dessa fordon har rätt att användas i fjällen och
behöver därför inte kontrolleras. Denna skyltning innebär att tillsynen kan koncentreras till de
som saknar den speciella skyltmarkeringen. Detta förslag bör utredas i snarast och genomföras
senast 2010.

Länsstyrelsens rapportserie nr 4/2007
Författare: Ronny Edin
Anmäl till moderator   Loggat
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Wasaki

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Wasaki
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #1 skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:24:44 »
  • Citera
Bra att du postar sånt här, väldigt intressant läsning.  :)
Anmäl till moderator   Loggat
Japp..

Utloggad Ilpo

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 284
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ilpo
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #2 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:14:20 »
  • Citera
bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

undra vad dom tänger med?
Och de  skador jag har sett efter ATV i skogen är borta efter ettt tag när det växer igen.
Men hur är det med skogsskövlingsmaskiner?
Med en meterdjupa diken efter hjulen.
Med tanke på marktryck.
Och hjulen måste bli snällare?
Och differentialer? Är dom helt galna?

ojoj vilka dyra maskiner det skulle bli med 3 st differentialer och diffspärrar och en koppling som ser till att det inte skall gå att spinna med. och max 35 hk.
Vilken hobby skogshuggare vill arbeta med en sån?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800 XT

Utloggad Mudde

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 769
  • Total likes: 25
  • Fear No Mud
    • Visa profil
Mudde
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #3 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:36:46 »
  • Citera
Här ett litet exempel på Skogsavverkningsskador...... bilden är hämtad via Google Maps.

Anmäl till moderator   Loggat
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Axel_87

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Axel_87
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #4 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:03:35 »
  • Citera
Såna skador blir det inte riktigt med en atv. Då måste man alltså köpa en ny quad/byta en massa delar för att ens få köra. Helt sjukt!
Anmäl till moderator   Loggat
Vägreggad Yamaha Raptor 350 -06

Utloggad Max

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can-am Outie 500xt-09
    • Visa profil
Max
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #5 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:15:24 »
  • Citera
Tjenare!

Jag laddade ner rapporten du hämtat uppgifterna från. Men den gäller väl inte skogskörning nyttjande av atv i terräng över hela landet?

Rapporten heter ju "Program för genomförande av åtgärder för att minska markskador på kalfjäll till följd av barmarkskörning"
Borde avse strängare kontroll/regler för just kalfjäll/fjällvärlden och inte hela landet eller fattar jag fel?

Anmäl till moderator   Loggat
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad Lillhajen

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2013
  • Total likes: 2
  • Polaris XP 850 Touring Örebro
    • Visa profil
Lillhajen
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #6 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:48:25 »
  • Citera
"Lernöten" kanske ville skrämma upp oss lite  8)

och föresten så är ju norge inte med i EU............

Läste för en vecka sen i norsk tidning att de som värst tar skotern/atv din och upp till 20000 Nkr i böter.
De jagar skoteråkare med helikopter i norge  :o
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #7 skrivet: 5 mars 2010 kl. 12:18:32 »
  • Citera
Citat från: MudNutz skrivet  5 mars 2010 kl. 00:03:21
...med långa hårda nubbar...

Nä, detta med att kombinera körning med alkohol vet vi ju om sen tidigare...
 ^-^
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Mudde

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 769
  • Total likes: 25
  • Fear No Mud
    • Visa profil
Mudde
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #8 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:16:52 »
  • Citera
Personligen blir jag bara så fascinerad över den okunskap som ligger till grund för allehanda märkliga förslag. Sen tror jag inte att ev. kommande lag ändringar bara skulle omfatta norra sverige. 
Anmäl till moderator   Loggat
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Max

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can-am Outie 500xt-09
    • Visa profil
Max
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #9 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:31:15 »
  • Citera
okunskap och bristfälliga rapporter som ligger till grund för beslut är tyvärr mer regel än undantag när det gäller länsstyrelsen.
För mycket skyddad verkstad då det är en myndighet som sällan om någonsin granskas/kritiseras och där tjänstemännen mer eller mindre fritt kan applicera sina egna värderingar och ideer utan att direkt ifrågasättas. Kanske dags för uppdrag granskning att kolla över hur de sköter sig :knupple: , kanske skicka sverker olofsson efter dom  :whip:

hehe
 
Anmäl till moderator   Loggat
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #10 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:58:22 »
  • Citera
Nu ska vi kanske inte blunda för problemen helt, i takt med att intresset för fyrhjulingarna ökar så ökar säkerligen problemen med brott mot terrängkörningslagen i samma takt.

Det är bara att kolla runt på olika forum och hemsidor för att förstå att det bedrivs en hel del olagliheter i skogarna.
Det gör ju inte precis jobbet för föreningar och klubbar som vill bedriva laglig verksamhet lättare, "och nu kommer så klart vissa att säga: ge oss mark där vi får köra då!"
Och jo det kan man väl önska sig, men chanserna är väl lika stora som att fotbollshuliganerna skulle få egna fotbollsarenor att gå o fightas på.....

Så det är nog ganska klokt att hålla låg profil och inte göra större skador i skog o mark än att naturen självläker på ett par månader, för annars har vi snart dessa lagar hängande över oss!

Ärligt talat, vem behöver 70-80 hk för att köra i skog o mark?
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad Mudde

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 769
  • Total likes: 25
  • Fear No Mud
    • Visa profil
Mudde
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #11 skrivet: 5 mars 2010 kl. 17:47:23 »
  • Citera
Det finns faktiskt ljus i mörkret, en kommun kan nämligen ge tillstånd för fyrhjulingskörning i skog och mark om man har markägarens tillstånd. Detta hanteras då under förordningarna motorbana. Det är mao fyllt möjligt att anlägga lagliga körområden och körleder. Det är detta SATVF verkar för.

Det finns nu ca 30 000 ATV:er registrerade och det säljs ca 7000 nya per år dvs bara 2000 färre än skotrar. Självklart innebär detta större och större åverkan i skog och mark vilket också myndigheterna uppmärksammat.

Terrängkörningslagen är i grunden tämligen enkel men det finns undantag att ta vara på.
Anmäl till moderator   Loggat
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Annonsörer, Prenumeranter och ATV/Quad-Föreningar. »
  • Annonsörer, Prenumeranter och Föreningar »
  • Svenska ATV Föreningen »
  • Ämne: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
 


Online just nu.

116 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
GeFeldz, Slider, Pyzt89,
Flest online idag: 238. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
  • Limme: Hallå
    27 september 2021 kl. 20:50:38
  • vretstorpsbo: Fungerar sök-funktionen här? jag får bara gamla saker som svar
    26 september 2021 kl. 08:07:35
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info