Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.  (läst 3340 gånger)

Utloggad Mudde

Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:03:21 »
Hoj hoj alla  ;D

Jag håller som bäst på att läsa in mig i allt som våra myndigheter skrivit och skriver om ATV användning i allmänhet och kan konstatera att de skador / problem som barmarkskörning skapar är tämligen uppmärksammat.

Kan bara kort konstatera att det säkerligen inom snar framtid kommer nya lagar som gör det ännu svårare att kunna framföra en ATV lagligt utom på vägen.....

SATVF är nog bildat i grevens tid! Våra myndigheter och organisationer behöver oss som motpart och för att få utövare att kommunicera med.

Man förslår bla. höga böter, högre tillsyn, speciella maskinkrav mm. Läs och bilda Er en egen uppfattning!

Nedan har jag klippt ihop lite fakta från en rapport. Jag kommer posta mer vad det lider;

3.5 Höjda straffsanktioner
Straffsatserna för brott mot terrängkörningslagstiftningen måste ses över. För närvarande regleras
brott mot terrängkörningslagen genom penningböter. En praxis har utformats för botens
nivå för överträdelser av förbudsområden. Denna bot utgör för närvarande 1200 kronor.
Motsvarande belopp i Norge är betydligt högre och kan variera mellan 5000 – 10000 norska
kronor. För att få en större respekt för reglerna i terrängkörningslagstiftningen föreslås att
praxis för penningboten i Sverige höjs till motsvarande nivåer som i Norge.

3.4 Ökad tillsyn
Idag sker en omfattande olaglig barmarkstrafik i terräng i landet. Inom kalfjällsområdet är för
närvarande situationen betydligt bättre. För att minska den otillåtna terrängkörningen som
sker idag är det nödvändigt att polis och länsstyrelser prioriterar resurser för tillsyn och
bevakning av terrängkörningen både i fjällområdet men också i övriga delar av landet. Det
bör även utredas vidare om att utöka befogenheter för ordningsvakter/naturvårdsvakter att
även kunna utöva tillsyn över terrängkörningslagstiftningen. De naturvårdsvakter som finns
idag utgörs nästan enbart av länsstyrelsernas naturbevakare. Det är angeläget att gruppen
naturvårdsvakter kan öka.

4.1 Utformning av fordonen
Naturvårdsverket föreslog att följande faktorer ska uppfyllas på terrängfordon som används i
fjällen.

1. Marktryck. Detta bör vara så lågt som möjligt. Undersökningar tyder på att ett angivet
medelmarktryck ej bör överstiga 10 – 15 kPa, beroende på underlaget.

2. Vikten på fordonet. En högsta viktgräns bör sättas, här lämpligen den vikt om högst 400
kg som för närvarande gäller som gräns för terrängskotrar.

3. Motorstyrka. Den bör vara måttlig. För att undvika accelerationssnabba ”muskelmaskiner”
med kraftig markpåverkan, bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

4. Kraftöverföringen till hjulen. Drivning bör ske på alla hjul för fyrhjulingar. Samtliga
axlar bör ha differentialer (mellan fram- och bakaxlar och inom respektive axlar).

5. Koppling. Den bör vara utformad så att rivstarter inte så lätt kan göras; drivkraften skall
kopplas in mjukt t.ex. genom en centrifugalkoppling.

6. Däckutformning. Viktigt att däcken inte är smala, aggressiva och rivande, dvs. inte har ett
grovt mönster med långa hårda nubbar. De ska i stället ha stora mjuka däck med ”tätt”
mönster och låga ringtryck.

7. Drivning med band respektive med hjul. Undersökningar tyder på att risken för markskador
generellt är större för ett bandfordon än med ett fordon med hjul.

5.2 Särskild registreringsskylt
För de verksamheter som har rätt att köra på barmark i terräng inom kalfjällets miljözon bör
en särskild skyltmarkering finnas på fordonen. I Norge används en särskild skylt för detta.
Skylten anger ”Reindrift” vilket innebär att dessa fordon har rätt att användas i fjällen och
behöver därför inte kontrolleras. Denna skyltning innebär att tillsynen kan koncentreras till de
som saknar den speciella skyltmarkeringen. Detta förslag bör utredas i snarast och genomföras
senast 2010.

Länsstyrelsens rapportserie nr 4/2007
Författare: Ronny Edin
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Wasaki

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #1 skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:24:44 »
Bra att du postar sånt här, väldigt intressant läsning.  :)
Japp..

Utloggad Ilpo

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #2 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:14:20 »
bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

undra vad dom tänger med?
Och de  skador jag har sett efter ATV i skogen är borta efter ettt tag när det växer igen.
Men hur är det med skogsskövlingsmaskiner?
Med en meterdjupa diken efter hjulen.
Med tanke på marktryck.
Och hjulen måste bli snällare?
Och differentialer? Är dom helt galna?

ojoj vilka dyra maskiner det skulle bli med 3 st differentialer och diffspärrar och en koppling som ser till att det inte skall gå att spinna med. och max 35 hk.
Vilken hobby skogshuggare vill arbeta med en sån?
Can-Am Outlander 800 XT

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #3 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:36:46 »
Här ett litet exempel på Skogsavverkningsskador...... bilden är hämtad via Google Maps.

www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Axel_87

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #4 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:03:35 »
Såna skador blir det inte riktigt med en atv. Då måste man alltså köpa en ny quad/byta en massa delar för att ens få köra. Helt sjukt!
Vägreggad Yamaha Raptor 350 -06

Utloggad Max

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #5 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:15:24 »
Tjenare!

Jag laddade ner rapporten du hämtat uppgifterna från. Men den gäller väl inte skogskörning nyttjande av atv i terräng över hela landet?

Rapporten heter ju "Program för genomförande av åtgärder för att minska markskador på kalfjäll till följd av barmarkskörning"
Borde avse strängare kontroll/regler för just kalfjäll/fjällvärlden och inte hela landet eller fattar jag fel?

“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad Lillhajen

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #6 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:48:25 »
"Lernöten" kanske ville skrämma upp oss lite  8)

och föresten så är ju norge inte med i EU............

Läste för en vecka sen i norsk tidning att de som värst tar skotern/atv din och upp till 20000 Nkr i böter.
De jagar skoteråkare med helikopter i norge  :o
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad Hydro

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #7 skrivet: 5 mars 2010 kl. 12:18:32 »
...med långa hårda nubbar...

Nä, detta med att kombinera körning med alkohol vet vi ju om sen tidigare...
 ^-^
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #8 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:16:52 »
Personligen blir jag bara så fascinerad över den okunskap som ligger till grund för allehanda märkliga förslag. Sen tror jag inte att ev. kommande lag ändringar bara skulle omfatta norra sverige. 
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Max

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #9 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:31:15 »
okunskap och bristfälliga rapporter som ligger till grund för beslut är tyvärr mer regel än undantag när det gäller länsstyrelsen.
För mycket skyddad verkstad då det är en myndighet som sällan om någonsin granskas/kritiseras och där tjänstemännen mer eller mindre fritt kan applicera sina egna värderingar och ideer utan att direkt ifrågasättas. Kanske dags för uppdrag granskning att kolla över hur de sköter sig :knupple: , kanske skicka sverker olofsson efter dom  :whip:

hehe
 
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad LAHA

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #10 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:58:22 »
Nu ska vi kanske inte blunda för problemen helt, i takt med att intresset för fyrhjulingarna ökar så ökar säkerligen problemen med brott mot terrängkörningslagen i samma takt.

Det är bara att kolla runt på olika forum och hemsidor för att förstå att det bedrivs en hel del olagliheter i skogarna.
Det gör ju inte precis jobbet för föreningar och klubbar som vill bedriva laglig verksamhet lättare, "och nu kommer så klart vissa att säga: ge oss mark där vi får köra då!"
Och jo det kan man väl önska sig, men chanserna är väl lika stora som att fotbollshuliganerna skulle få egna fotbollsarenor att gå o fightas på.....

Så det är nog ganska klokt att hålla låg profil och inte göra större skador i skog o mark än att naturen självläker på ett par månader, för annars har vi snart dessa lagar hängande över oss!

Ärligt talat, vem behöver 70-80 hk för att köra i skog o mark?
Can Am Spyder RS

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #11 skrivet: 5 mars 2010 kl. 17:47:23 »
Det finns faktiskt ljus i mörkret, en kommun kan nämligen ge tillstånd för fyrhjulingskörning i skog och mark om man har markägarens tillstånd. Detta hanteras då under förordningarna motorbana. Det är mao fyllt möjligt att anlägga lagliga körområden och körleder. Det är detta SATVF verkar för.

Det finns nu ca 30 000 ATV:er registrerade och det säljs ca 7000 nya per år dvs bara 2000 färre än skotrar. Självklart innebär detta större och större åverkan i skog och mark vilket också myndigheterna uppmärksammat.

Terrängkörningslagen är i grunden tämligen enkel men det finns undantag att ta vara på.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

 


Online just nu.

160 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
ra, Gson76,
Flest online idag: 161. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme