Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.  (läst 3512 gånger)

Utloggad Mudde

Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:03:21 »
Hoj hoj alla  ;D

Jag håller som bäst på att läsa in mig i allt som våra myndigheter skrivit och skriver om ATV användning i allmänhet och kan konstatera att de skador / problem som barmarkskörning skapar är tämligen uppmärksammat.

Kan bara kort konstatera att det säkerligen inom snar framtid kommer nya lagar som gör det ännu svårare att kunna framföra en ATV lagligt utom på vägen.....

SATVF är nog bildat i grevens tid! Våra myndigheter och organisationer behöver oss som motpart och för att få utövare att kommunicera med.

Man förslår bla. höga böter, högre tillsyn, speciella maskinkrav mm. Läs och bilda Er en egen uppfattning!

Nedan har jag klippt ihop lite fakta från en rapport. Jag kommer posta mer vad det lider;

3.5 Höjda straffsanktioner
Straffsatserna för brott mot terrängkörningslagstiftningen måste ses över. För närvarande regleras
brott mot terrängkörningslagen genom penningböter. En praxis har utformats för botens
nivå för överträdelser av förbudsområden. Denna bot utgör för närvarande 1200 kronor.
Motsvarande belopp i Norge är betydligt högre och kan variera mellan 5000 – 10000 norska
kronor. För att få en större respekt för reglerna i terrängkörningslagstiftningen föreslås att
praxis för penningboten i Sverige höjs till motsvarande nivåer som i Norge.

3.4 Ökad tillsyn
Idag sker en omfattande olaglig barmarkstrafik i terräng i landet. Inom kalfjällsområdet är för
närvarande situationen betydligt bättre. För att minska den otillåtna terrängkörningen som
sker idag är det nödvändigt att polis och länsstyrelser prioriterar resurser för tillsyn och
bevakning av terrängkörningen både i fjällområdet men också i övriga delar av landet. Det
bör även utredas vidare om att utöka befogenheter för ordningsvakter/naturvårdsvakter att
även kunna utöva tillsyn över terrängkörningslagstiftningen. De naturvårdsvakter som finns
idag utgörs nästan enbart av länsstyrelsernas naturbevakare. Det är angeläget att gruppen
naturvårdsvakter kan öka.

4.1 Utformning av fordonen
Naturvårdsverket föreslog att följande faktorer ska uppfyllas på terrängfordon som används i
fjällen.

1. Marktryck. Detta bör vara så lågt som möjligt. Undersökningar tyder på att ett angivet
medelmarktryck ej bör överstiga 10 – 15 kPa, beroende på underlaget.

2. Vikten på fordonet. En högsta viktgräns bör sättas, här lämpligen den vikt om högst 400
kg som för närvarande gäller som gräns för terrängskotrar.

3. Motorstyrka. Den bör vara måttlig. För att undvika accelerationssnabba ”muskelmaskiner”
med kraftig markpåverkan, bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

4. Kraftöverföringen till hjulen. Drivning bör ske på alla hjul för fyrhjulingar. Samtliga
axlar bör ha differentialer (mellan fram- och bakaxlar och inom respektive axlar).

5. Koppling. Den bör vara utformad så att rivstarter inte så lätt kan göras; drivkraften skall
kopplas in mjukt t.ex. genom en centrifugalkoppling.

6. Däckutformning. Viktigt att däcken inte är smala, aggressiva och rivande, dvs. inte har ett
grovt mönster med långa hårda nubbar. De ska i stället ha stora mjuka däck med ”tätt”
mönster och låga ringtryck.

7. Drivning med band respektive med hjul. Undersökningar tyder på att risken för markskador
generellt är större för ett bandfordon än med ett fordon med hjul.

5.2 Särskild registreringsskylt
För de verksamheter som har rätt att köra på barmark i terräng inom kalfjällets miljözon bör
en särskild skyltmarkering finnas på fordonen. I Norge används en särskild skylt för detta.
Skylten anger ”Reindrift” vilket innebär att dessa fordon har rätt att användas i fjällen och
behöver därför inte kontrolleras. Denna skyltning innebär att tillsynen kan koncentreras till de
som saknar den speciella skyltmarkeringen. Detta förslag bör utredas i snarast och genomföras
senast 2010.

Länsstyrelsens rapportserie nr 4/2007
Författare: Ronny Edin
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Wasaki

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #1 skrivet: 5 mars 2010 kl. 00:24:44 »
Bra att du postar sånt här, väldigt intressant läsning.  :)
Japp..

Utloggad Ilpo

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #2 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:14:20 »
bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

undra vad dom tänger med?
Och de  skador jag har sett efter ATV i skogen är borta efter ettt tag när det växer igen.
Men hur är det med skogsskövlingsmaskiner?
Med en meterdjupa diken efter hjulen.
Med tanke på marktryck.
Och hjulen måste bli snällare?
Och differentialer? Är dom helt galna?

ojoj vilka dyra maskiner det skulle bli med 3 st differentialer och diffspärrar och en koppling som ser till att det inte skall gå att spinna med. och max 35 hk.
Vilken hobby skogshuggare vill arbeta med en sån?
Can-Am Outlander 800 XT

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #3 skrivet: 5 mars 2010 kl. 01:36:46 »
Här ett litet exempel på Skogsavverkningsskador...... bilden är hämtad via Google Maps.

www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Axel_87

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #4 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:03:35 »
Såna skador blir det inte riktigt med en atv. Då måste man alltså köpa en ny quad/byta en massa delar för att ens få köra. Helt sjukt!
Vägreggad Yamaha Raptor 350 -06

Utloggad Max

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #5 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:15:24 »
Tjenare!

Jag laddade ner rapporten du hämtat uppgifterna från. Men den gäller väl inte skogskörning nyttjande av atv i terräng över hela landet?

Rapporten heter ju "Program för genomförande av åtgärder för att minska markskador på kalfjäll till följd av barmarkskörning"
Borde avse strängare kontroll/regler för just kalfjäll/fjällvärlden och inte hela landet eller fattar jag fel?

“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad Lillhajen

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2013
  • Total likes: 2
  • Polaris XP 850 Touring Örebro
    • Visa profil
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #6 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:48:25 »
"Lernöten" kanske ville skrämma upp oss lite  8)

och föresten så är ju norge inte med i EU............

Läste för en vecka sen i norsk tidning att de som värst tar skotern/atv din och upp till 20000 Nkr i böter.
De jagar skoteråkare med helikopter i norge  :o
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad Hydro

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #7 skrivet: 5 mars 2010 kl. 12:18:32 »
...med långa hårda nubbar...

Nä, detta med att kombinera körning med alkohol vet vi ju om sen tidigare...
 ^-^
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #8 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:16:52 »
Personligen blir jag bara så fascinerad över den okunskap som ligger till grund för allehanda märkliga förslag. Sen tror jag inte att ev. kommande lag ändringar bara skulle omfatta norra sverige. 
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Max

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #9 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:31:15 »
okunskap och bristfälliga rapporter som ligger till grund för beslut är tyvärr mer regel än undantag när det gäller länsstyrelsen.
För mycket skyddad verkstad då det är en myndighet som sällan om någonsin granskas/kritiseras och där tjänstemännen mer eller mindre fritt kan applicera sina egna värderingar och ideer utan att direkt ifrågasättas. Kanske dags för uppdrag granskning att kolla över hur de sköter sig :knupple: , kanske skicka sverker olofsson efter dom  :whip:

hehe
 
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #10 skrivet: 5 mars 2010 kl. 16:58:22 »
Nu ska vi kanske inte blunda för problemen helt, i takt med att intresset för fyrhjulingarna ökar så ökar säkerligen problemen med brott mot terrängkörningslagen i samma takt.

Det är bara att kolla runt på olika forum och hemsidor för att förstå att det bedrivs en hel del olagliheter i skogarna.
Det gör ju inte precis jobbet för föreningar och klubbar som vill bedriva laglig verksamhet lättare, "och nu kommer så klart vissa att säga: ge oss mark där vi får köra då!"
Och jo det kan man väl önska sig, men chanserna är väl lika stora som att fotbollshuliganerna skulle få egna fotbollsarenor att gå o fightas på.....

Så det är nog ganska klokt att hålla låg profil och inte göra större skador i skog o mark än att naturen självläker på ett par månader, för annars har vi snart dessa lagar hängande över oss!

Ärligt talat, vem behöver 70-80 hk för att köra i skog o mark?
Can Am Spyder RS

Utloggad Mudde

SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
« Svar #11 skrivet: 5 mars 2010 kl. 17:47:23 »
Det finns faktiskt ljus i mörkret, en kommun kan nämligen ge tillstånd för fyrhjulingskörning i skog och mark om man har markägarens tillstånd. Detta hanteras då under förordningarna motorbana. Det är mao fyllt möjligt att anlägga lagliga körområden och körleder. Det är detta SATVF verkar för.

Det finns nu ca 30 000 ATV:er registrerade och det säljs ca 7000 nya per år dvs bara 2000 färre än skotrar. Självklart innebär detta större och större åverkan i skog och mark vilket också myndigheterna uppmärksammat.

Terrängkörningslagen är i grunden tämligen enkel men det finns undantag att ta vara på.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

 


Online just nu.

112 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, doggcrap,
Flest online idag: 129. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Rickard Marklund: Test
    Idag kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme