Att mäta utan last funkar inte så bra, digitala mätare (som inte lastar slingan) är inte helt ok i det sammanhanget.Jag hade en bil som inte hade lyse i ett bakljus, mätte då upp kablarna (med en digital mätare som inte lastar slingan) och hade 12v, såg helt ok ut, ändå lös det inte och lampan var hel. Väldigt konstigt.Visade sig efter en kvälls letande att kabeln var näst intill av så när det blev last på kabeln så funkade det inte. Tog en ny kabel och vips så var allt ok.Vad jag menar med detta, i ditt fall, är att den kan visa bra med volt men batteriet kan vara felande och dippa kraftigt i ström (ampare).Vidare så kan startmotorn ta stryk av många startförsök med dåligt kräm. Går att fixa om man öppnar och gör rent den i tid.Du snackade ju om att byta till ett Gel-batteri, testa det, men jag tycker du ska ta isär startmotorn och göra rent den före.Ett väldigt enkelt och problemfritt projekt att göra som tar ca 30 minuter totalt.Gör du inte inte rent den och den har slaggat igen så drar den massa ström.Försök hitta ett batteri som fysiskt går ner men som är starkare än original.MVH / Benny
Benny, se nu till att ha semester och inte jobba på kvällarna
Min erfarenhet av ARN är precis tvärtom.Verkar som d kan strula en hel del så länge åf o ga försöker åtgärda felen.Till slut går det upp i tingsrätten o blir det friande dom för åf så står kunden där med en fin rättegångskostnad oxå.Många (inklusive mig själv) går/gick i tron att ARN är nån inrättning som är till för "folket",men det är väldigt svårt för nån som har haft så "lite" problem som du haft att hämta nåt den vägen I DETTA LÄGET.Tror det tyvärr måste gå några vändor till o finnas nån form av ovilja från åf eller ga innan ARN är aktuellt.Vi har haft en problemmaskin som visade att allt var ok enligt diagnosinstrumentet,ändå gick den lite dassigt på låga varv.Atv-sweden tog ner den kostnadsfritt o åtgärdade felet utan knorr.Kanske nåt sånt som behövs för din maskin oxå.Där nere kan dom ju stå med lagret i ryggen o byta delar tills felet är hittat.Så är det väldigt svårt för oss mekar att göra då man gärna vill ha betalt för timmarna oxå.Det finns numera en bulletin om att man ska hälla i insprutningsrengöring i x7:orna.Så min teori om skit i spridarn kanske inte va så fel iaf. :)Fast d har ju inget med ditt laddproblem att göra.Lycka till iaf.MVH//hades
Hej alla!Hur har det gått för som har startproblem? Har det hjälpt med ny startmotor? Jag köpte en X7 för två veckor sedan och ibland när jag ska starta den så orkar den inte dra runt motorn. Som någon tidigare skrev så brukar det lösa sig om man drar lite en nödstarten. Verkar som detta inträffar om kolven stannar i ett visst läge. Det händer inte alltid men har hänt vid ett antal ggr under dessa två veckor. Och så ska det ju inte vara... Hur vet man om man har en "rätt" eller "fel" startmotor. Det är inga fel på batteriet. Mvh Kristian