Haha, tänk att det alltid ska dyka upp någon sån här så fort nån nämner att köpa ett märke som inte är ett av dyraste. Det är ju nästan av ett fenomen på det här forumet.Jag funderar själv fram och tillbaka på vad ja ska köpa. Vill gärna ha en ny. Men gillar ju självklart en raptor 700. Att det skulle vara en chansning att köpa en smc tror jag inte mycket på. Smc har sålt riktigt mycket fyrhjulingar i detta land och det är en possitiv bild från ägare till smc maskiner.De enda som egentligen ger en negativ bild av de billigare märkena är de som har en hjuling av ett dyrt märke. Verkar ibland som att ju dyrare maskin man har ju mindre gillar man att folk funderar på billigare märken. Haha lite av fenomenet.Om jag nu kommer att köpa en beg raptor 700, undra om jag också kommer att förespråka för att folk inte ska köpa tex en smc. Jag gör det inte nu för jag har aldrig haft nån smc.ps1) Den här hydro verkar ha en sund och opartisk invändning på mycket, det är respektfullt, han är ju ägare av en suka. ps2) ang detta fenomenet så är det märkligt att det är företrädesvis Suzuki och Yamaha man tycker att man ska ha istället för ett billigare märke. Är det för att Honda, Kawasaki, Polaris, arctic cat är sämre än Yamaha och Suzuki eller är det för att ägarna till dessa märken av nån anledning inte bryr sig lika mycket om det är nån som funderar på ett av de billigare märkena?
Citat från: Tumult_79 skrivet 12 februari 2010 kl. 21:31:01Haha, tänk att det alltid ska dyka upp någon sån här så fort nån nämner att köpa ett märke som inte är ett av dyraste. Det är ju nästan av ett fenomen på det här forumet.Jag funderar själv fram och tillbaka på vad ja ska köpa. Vill gärna ha en ny. Men gillar ju självklart en raptor 700. Att det skulle vara en chansning att köpa en smc tror jag inte mycket på. Smc har sålt riktigt mycket fyrhjulingar i detta land och det är en possitiv bild från ägare till smc maskiner.De enda som egentligen ger en negativ bild av de billigare märkena är de som har en hjuling av ett dyrt märke. Verkar ibland som att ju dyrare maskin man har ju mindre gillar man att folk funderar på billigare märken. Haha lite av fenomenet.Om jag nu kommer att köpa en beg raptor 700, undra om jag också kommer att förespråka för att folk inte ska köpa tex en smc. Jag gör det inte nu för jag har aldrig haft nån smc.ps1) Den här hydro verkar ha en sund och opartisk invändning på mycket, det är respektfullt, han är ju ägare av en suka. ps2) ang detta fenomenet så är det märkligt att det är företrädesvis Suzuki och Yamaha man tycker att man ska ha istället för ett billigare märke. Är det för att Honda, Kawasaki, Polaris, arctic cat är sämre än Yamaha och Suzuki eller är det för att ägarna till dessa märken av nån anledning inte bryr sig lika mycket om det är nån som funderar på ett av de billigare märkena?Nä naturligtvis är det så att man köper en onödigt dyr maskin bara för att kunna smutsa ner olika forum med tips om vad man har för erfarenheter av olika maskiner bara för att man köper tex en Yamaha och är nöjd med den.....
En Raptor 350.... och en Barossa 250 har jag haft.
Har precis köpt en ny "raptor" 350 för under 40 000, är dock inte ett dugg imponerad av den ännu om man bortser från priset (=. kan dock inte säga något om kvalitet då den bara hunnit gått 15 mil ungefär.perfekt att pendla den lilla biten jag har till jobbet och sladda lite i halkan, känns dock som om den skulle behöva en ökning av kraft för att passa mig. minus också för att man bara får åka en på den.
En Raptor 350.... och en Barossa 250 har jag haft. Det är naturligtvis upp till var och en att anse vad man vill om olika maskiner, men faktum är att det är stor kvalitetsskillnad på tex SMC och Yamaha, Suzuki, Kawasaki och Honda (Det var väl dom 4 stora)Det snackades om 60 000:- i den här tråden och det räcker till om man vill ha en begagnad Raptor.....
Vad är den största skillnaden på kvaliten tycker du? När märks det som tydligast att smc har sämre kvalite (seriöst alltså, det kan vara bra för många att kunna ha det i åtanke)?Det räcker att köra 25 m, eller efter första tvätten kolla vad det rostar, eller kolla hjulinställningar och tex A-armarnas mått (felsvetsade)Ja man kan ju få en beggad raptor 700 för det. Men är en beggad raptor 700 för 60000kr alltid ett säkrare köp än tex en smc 500 årsmodell -10.Ja det vågar jag påstå, men då menar jag så klart ingen sönderhoppad oservad rishög. Enda nackdellen jag kan se är att man blir helt utan garantier. Raptorn kommer att hålla priset något år men däremot SMC:n Kommer att tappa 20 000 på en månad.Och återigen, fenomenet. Man hittar sällan en honda suzuki eller kawa ägare missionera som raptorianerna gör. Ja kan inte motstå tanken som kommer smygande på mig om att det skulle vara så att man blir lite skitnödig att det skulle finnas ett billigt märke som faktiskt duger Tja nöjer man sig med duger så är det väl OK med en lite billigare typ SMC, men då tror jag att man sitter o funderar på Raptorn (eller Honda Suzuki, Honda, Kawasaki) och det kan jag garantera dig att du inte gör om man väljer tvärt om. Beträffande att det bara skulle vara Yamahaägare som slår sig på bröstet så kan det bero på att vi är fler än dom andra eller kanske bara så oerhört nöjda med våra maskiner att vi önskar andra skulle få samma välbefinnande Men, faktum är att den hoj som är min favorit är en raptor 700
Jag påstår inte att raptor inte är det bästa köpet, det vet ja inget om. Men det är endå märkligt att det nästan bara är raptor ägare som beter sig så. Varför gör inte ltz ochägare till de andra stora märkena likadant?Är de sämre eller ligger det nått i det ja skrev om ju dyrare maskin... Raptorn är väl den dyraste...