har fått något oroväckande "klonk ljud" på min mxu500, har tidigare trott att det uppstod när jag körde på ojämnt underlag. Trodde att det var någon lagring någonstans som var dålig men har inte hittat vad det kan vara. Men nu märkte jag idag när jag stod ute på gården och "torrvarvade" lite med neutralen i att det där klonkljudet uppstår även då ibland antar att det är något i variatorn eller växellådan i såfall!? men det är bara några veckor sedan som jag rev av variatorkåpan och inspekterade remmen samt tog loss och rengjorde såg då inget konstigt där....är det någon som har nå tips på vad det kan vara?Hej jag tror du får öppna och syna variatorn igen, något kan ha hänt där. om du inte redan funnit var KLONKet kommer ifrån?? Meddela sedan vad som hänt!Mvh svenne när det började som kom ljudet väldigt sällan, men det uppstår oftare och oftare, verkar som det är mest när jag kör sakta!?!?
Tror det är nått som har med dragstarten att göra som kan klonka när man stänger av.Kan kanske va det.
Citat från: chriz78 skrivet 17 januari 2010 kl. 21:09:54har fått något oroväckande "klonk ljud" på min mxu500, har tidigare trott att det uppstod när jag körde på ojämnt underlag. Trodde att det var någon lagring någonstans som var dålig men har inte hittat vad det kan vara. Men nu märkte jag idag när jag stod ute på gården och "torrvarvade" lite med neutralen i att det där klonkljudet uppstår även då ibland antar att det är något i variatorn eller växellådan i såfall!? men det är bara några veckor sedan som jag rev av variatorkåpan och inspekterade remmen samt tog loss och rengjorde såg då inget konstigt där....är det någon som har nå tips på vad det kan vara?Hej jag tror du får öppna och syna variatorn igen, något kan ha hänt där. om du inte redan funnit var KLONKet kommer ifrån?? Meddela sedan vad som hänt!Mvh svenne när det började som kom ljudet väldigt sällan, men det uppstår oftare och oftare, verkar som det är mest när jag kör sakta!?!?
Om klonk ljudet kommer inifrån, kan det nog va bra o tappa motorn på olja, i den avtappning där silen sitter, för o se så det inte finns metall spån innan du kör eller startar igen.Bara som en försäkring mot framtida utgifter om du inte hittar felet utanpå motorn.
Kolla frihjulsnavet innanför primärvariatorn.det är ganska vanligt på tidigare 500 motorn att hela navet har rasat.det finns många inlägg på detta forum om just det problemet.mitt rasade vid 300 mil och jag hadde precis samma symtom krarrande knaster ochklonkar med vibrationer som följd,precis vid det varvtal då motorbromsen släpper.kan juvar något helt annat men du kan ju kolla upp det.lycka till