Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs  (läst 2406 gånger)

Utloggad Mudde

ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« skrivet: 11 januari 2010 kl. 16:42:46 »
Då står det klart. Ett samarbete är inlett med Civil Försvars Förbundet. Detta innebär att medlemmar i SATVF bereds möjlighet att utbildas till en resurs i händelse av kriser och katastrofer. Detta omfattar i dagsläget medlemmar från Örebro, Wermland och Stockholms län.

Detta är den första konkreta aktiviteten som SATVF (Svenska ATV Föreningen) har genomfört i syfte att visa nytta samtidigt som vi får tillfälle att bruka våra fordon.

Läs mer på http://sites.google.com/site/frgatv/
« Senast ändrad: 14 januari 2010 kl. 09:16:39 av MudNutz »
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Mango Kid

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2010 kl. 17:09:58 »
Vi vill ha DALARNA med på tåget......
 :djump:
-----
Väntar på mer än 24h/dygn
Can-am OutlanderXT 800 (såld)
Kawasaki KFX 700 (såld)

STÖDJER SVENSKA ATVFÖRENINGEN TILL 100%
www.atvavesta.se  www.satvf.se

Utloggad Mudde

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2010 kl. 18:14:43 »
Vi vill ha DALARNA med på tåget......
 :djump:

Skal se vad jag kan göra  ()p
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Mudde

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2010 kl. 09:18:45 »
Nu erbjuds boende inom Stockholms län möjligheten att medverka inom FRG med sin ATV som resurs för sin hemma kommun.

Läs mer på http://sites.google.com/site/frgatv/

Antalet platser är initialt begränsat till 20 platser från Stockholm. Totalt utbildas 40 ATV förare från Örebro, Wermlands och Stockholms län.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Pegazus_Online

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2010 kl. 15:49:08 »
Södermanland innehåller ju en hel del hjulingar  :)
Kör inte alls längre Cf Moto 500  R.I.P
Can Am Renegade 800R Xxc 2010 - Till Salu
Heltäckande hasplåt - Iron Baltic
Gbc Gator  27 10 12 - 27 12 12
Hand och tumvärme
L.E.D Positionsljus
DekalTrim
24 LED 72W Ramp
Extreme Snorkel Kit
qsc primär variator
Kör Polaris RZR 900Xp 2012 vägregg med massa lull lull
http://flensatvklubb.se

Utloggad Mudde

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2010 kl. 18:27:01 »
Södermanland innehåller ju en hel del hjulingar  :)

När Örebro, Wermland och Stockholm län är färdigutbildade blir det aktuellt med resterande Sverige  ()p
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Pegazus_Online

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2010 kl. 18:52:22 »
ok, som föredetta hemvärnsmedlem så tycker jag detta liknar denna utbildning vi fick på pricken. Vore kul om nån förening inte lutade åt att man skall vara tvungen att vara en del av en myndighetsorganisation för att få åka med sin atv. Ska man vara tvungen till att jobba bara för att få åka med hjulingen?! Som det ser ut så är det ju en massa kurser som man skall gå och det kostar att resa hit och dit samtidigt som kurserna inte har någon egentligen koppling till själva åkandet! Jag förstår inte riktigt vad föreningen skall kunna göra för atv åkarna genom att medverka till utbildningar åt civilförsvaret. Gärna förklara detta.
Kör inte alls längre Cf Moto 500  R.I.P
Can Am Renegade 800R Xxc 2010 - Till Salu
Heltäckande hasplåt - Iron Baltic
Gbc Gator  27 10 12 - 27 12 12
Hand och tumvärme
L.E.D Positionsljus
DekalTrim
24 LED 72W Ramp
Extreme Snorkel Kit
qsc primär variator
Kör Polaris RZR 900Xp 2012 vägregg med massa lull lull
http://flensatvklubb.se

Utloggad Mudde

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2010 kl. 20:06:33 »
ok, som föredetta hemvärnsmedlem så tycker jag detta liknar denna utbildning vi fick på pricken. Vore kul om nån förening inte lutade åt att man skall vara tvungen att vara en del av en myndighetsorganisation för att få åka med sin atv. Ska man vara tvungen till att jobba bara för att få åka med hjulingen?! Som det ser ut så är det ju en massa kurser som man skall gå och det kostar att resa hit och dit samtidigt som kurserna inte har någon egentligen koppling till själva åkandet! Jag förstår inte riktigt vad föreningen skall kunna göra för atv åkarna genom att medverka till utbildningar åt civilförsvaret. Gärna förklara detta.

Bakgrund
Antalet fyrhjulingar har under de senare åren växt kraftigt. Dock inte bara inom segmentet
arbetsredskap utan också inom fritids segmentet. Detta har lett till olovliga körningar i skog
och mark. Antalet olyckor ökar också med antalet fyrhjulingar varför något behöver göras.

Förädlingsgraden på fyrhjulingskörningar skulle också kunna utvecklas till något positivt. Se på
besöksnäringen som ett exempel. Många företag inom besöksnäringen skulle kunna arrangera
körningar och förlänga turistsäsongen. Oftast är körningar med ATV:er också förknippade med
mat och boenden. Mao en ren intäktskälla för besöksnäring främst på landsbygd och i glesbygd.

Detta är ett initiativ taget av ett antal ATV entusiaster som gärna ser att bruket av dessa
fordon kan ske på lämpligt sätt. En förening bildades 6 januari och arbetet är igång.

Syftet med Svenska ATV Föreningen är att;

Främja;
- Legala körningar på områden som inte tar skada av dess nyttjande
- Användning vid utövning av friluftaktiviteter såsom;
- Användning av dessa fordon för personer med nedsatt rörlighet

        - Jakt
        - Fiske
        - Turism
        - Rekreation/friskvård
        - Sport

Motverka;
- Körning i känslig terräng i strid mot terrängkörningslagen
- Körning i samband med alkohol
- Körning utan körkort och säkerhetsutbildning
 
Målet med Svenska ATV Föreningen är att;

- Skapa förutsättningar för att kunna köra med dessa fordon på lämpliga platser
- Hålla utbildningar över hela landet i körsäkerhet
- Arrangera träffar och arrangemang över hela landet för att sprida budskapet
- Vara ett språkrör för ATV ägare mot myndigheter i frågor som rör brukandet

Svenska ATV föreningens vision 2012 är att;

- Få tillgång till de körområden som redan finns i form av motorklubbar
- Få framföra dessa fordon på kraftledningsgator
- Få framföra dessa fordon på eller i anslutning till skoterleder
- Kunna använda dessa fordon och utbildade förare inom civilförsvaret samt räddningstjänsten
- Halvera antalet olyckor med dessa fordon

Hur skall det gå till;

Genom att i samverkan med myndigheter och markägare hitta alternativ till de olovliga
körningarna som idag är ett växande problem ur ett natur och djurlivsperspektiv.

Genom att i dialog med myndigheter erbjuda hjälp av fyrhjulingsförare frivilligt vid insatser
där dessa fordon kan underlätta uppdragen vid tex. eftersök och transporter vid natur
katastrofer och liknande.

Genom att erbjuda fritidsförvaltningar hjälp med tex underhåll av vandringsleder eller som
stöd vid idrottsevenemang där terrängen kan kräva dess framkomlighet.

Genom att erbjuda t.ex kraftbolagen och bredbandsbolagen hjälp med inspektioner av
dessa ledningsgator och övergångar.

I visionen finns ett win win förhållande. Fyrhjulingar är inte bara ett lekfordon utan kan
mycket väl också användas i mer traditionella samhällstjänster/insatser.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Pegazus_Online

SV: ATV:er inom Civil Försvars Förbundet som resurs
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2010 kl. 21:04:06 »
haha såg inte länken du lagt dit,  :D men tack för tålamodet  ()p.
Kör inte alls längre Cf Moto 500  R.I.P
Can Am Renegade 800R Xxc 2010 - Till Salu
Heltäckande hasplåt - Iron Baltic
Gbc Gator  27 10 12 - 27 12 12
Hand och tumvärme
L.E.D Positionsljus
DekalTrim
24 LED 72W Ramp
Extreme Snorkel Kit
qsc primär variator
Kör Polaris RZR 900Xp 2012 vägregg med massa lull lull
http://flensatvklubb.se

 


Online just nu.

179 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund, clun, PeterDer,
Flest online idag: 188. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme