Nästan vartenda "riktigt" märke (flyktigt begrepp det där) som jag då antar menas te.x Yamaha, Can-am, Suzuki, Honda, Kawasaki, Polaris m.fl har ju SOM MINST legotillverkning i Kina. wire´s, plastdelar, eldelar, gjutna delar m.m och på vissa modeller även hela maskiner. Sen har de ju tydligen en Fiddy-sektion och stoltserar med som "Nyhet"...nästan 9,9 av 10 Fiddysar kommer mer eller mindre från Kina...antingen motorn, eller hela hojen. Det kanske är ihopskruvat någonannanstans, men ursprungslandet är fortfarande detsamma. Takegawa-motorerna är väl nästintill det enda som är te.x genuint Japanskt på de hojarna, men hur många kör med sådana som inte kör på elitnivå, med tanke på priserna på de bitarna.Snacka om dubbelmoral runt ett flyktigt begrepp...som jag sett så många andra gånger på te.x det här forumet, vissa ser ju maskiner tillverkade i Kina som just kinamaskiner, och andra ser allt som kommer från hela Asien som "kinamaskiner"..begreppet ligger ju mer i betraktarens öga än som allmänt begrepp....dit åker jag inte...jädra primadonnafasoner.
Det är folk som sätter sådana regler som dödar det roliga med tävling. helt plötsligt måste man ha 200 000 för att ha nån chans i tävlande. trist
Mycket hänger på föraren, vilket någon rik typ bevisade för ett antal år sedan. Han lät totalrevovera en Husqvarna från 70 eller 80-talet (kommer inte ihåg vilket) och ställde sedan upp i en lagendurotävling i Sydafrika.Hans två elitförare lyckades placera sig bland de fem bästa ekipagen, med en hoj som var minst 15 år äldre än övriga.