Jag vet inte hur det ser ut på din hjuling men på min vart det för tajt emellan däcket och styrleden.Jag tog och flyttade lite länkar så att det vart en större cirkel på insidan av hjulet.Det kanske finns i rätt storlek så det går utanför Annars kan man sätta dit spacerplattor. Man kan även ha lite för mycket med luft i hjulet då blir det smalare (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
jag köpte griper kedjor när jag köpte min maskin och dom funkade grymt bra.. kostade runt 4000:- vill jag minnas.nu har jag ingen användning av dom då jag har bandsats, men skulle jag köpa nya idag så har jag köpt likadana!
Biltema biltema....Ringde i förmiddags och då hade de inte hunnit packa upp kedjorna från lagret sedan leveransen kom igår. På lagret skulle de inte hitta dom innan hela batchen av varor gåtts igenom så de bad mig återkomma i eftermiddag. Sagt och gjort ringde jag på nytt i em men då hade de sålt alla de fått in...%"%"#¤"#¤"#.Jag sa at nästa gång får jag väl tälta framför lagerporten för att säkerställa att jag får varan. Överväger nu att beställa Nyvabs "griper" kedjor istället, börjar bli less på att vänta. 1000:- spänn mer för kedjor runt om men lär ju inte vara sämre iaf. och så vet man att man får dom.Slut tema!! är ganska vanligt :
Jag fick biltemakedjor bak med till hjulingen när jag köpte den... plogade först utan kedjor, med rätt slitna orginaldäck. Funkade helt ok, sen blev det blidväder och snön tyngre. Då åkte kedjorna på i bak, gick bättre om man inte hade några avancerade kurvövningar för sig. Men jag ledsnade på att krypa längs uthusväggarna med hjärtat i halsgropen för att plogen skulle skära hjulingen i sidled pga att jag inte hade kedjor fram. Så jag köpte ett par till kedjor till framhjulen av biltema samt två par av deras 5mm spacerplattor till bil. Just bara för att öka på säkerhetsavståndet lite för kedjorna i fram till bromsar osv. Satte spacerplattor runt om för sakens skull. Nu styr den utmärkt när jag plogar. Då jag kan känna att jag skulle ha nytta av seriösare kedjor ( piggade ringkedjor tex ) är ju när man är i skogen och har lastat boggiekärran full med knubb. Då hade jag behövt all hjälp, iofs hänger ju det kanske mer på att jag har så litet mönsterdjup i orginaltofflorna. Med grövre däck skulle jag komma genom snön enklare ist för att bara surfa uppe på den. Men eftersom jag har hel bakaxel så är det otänkbart med grövre mönster om jag ska slippa plöja gräsmattorna på sommaren. Så jag lastar helt enkelt lite mindre dom första vändorna tills jag gjort ett par spår. Då går det att lasta på rätt ordentligt i kärran utan allt för stora risker att köra fast.Så helt klart rekomenderar jag kedjorna från biltema! Pris/prestanda är helt klart bra. Att tänka på är ju att man inte gör innerdiametern för liten på kedjorna när man lägger på dom. Ligger kedjan lite längre ut från fälgen på innern ( precis som bilderna i tråden ) så känns det bra mkt säkrare för bromsar och dyl Inte FÖR stor bara, då ökar man ju risken att dom ligger i en liten hög vid sidan om hjulet till slut //Tobbe
Kul! Men du va försiktig bara om du nu ska åka i branter. Helst nedför med mycket på kärran det trycket på utav bara den. Hjulinens motorbroms är grym så om du svänger samtidigt så knyter det sig blixtsnabbt.Så man måste följa med me gasen lie samt typ lägga knät på sadeln på den sidan som är neråt backen.Välter man då så ramlar man av på rätt sida. (hoppas att du förstod)