Är otroligt lätt att ställa ventilerna på en raptor, du behöver bara en liten skiftnyckel/tång för att hålla i själva tryckaren och sen en 10 nyckel för att skruva ställskruven, sen ett bladmått för att kollaLätt att komma åt, billigt etc etc.Nu var det ett tag sen men har för mig det tar mig ungefär 1 timme från det att jag kör in den till jag kör ut den ur garaget. Har nog kollat ventilerna på min 6 gånger och den har gått 400 mil. Men jag är paranoid ibland och tror att det är fel så plockar jag isär för säkerhets skull
Rakt ovanför växelspaken sitter det 2 runda lock... ett nästan stort som en cd skiva (där vrider du runt själva motorn) själv kör jag försiktigt på starten (altså petar till den snabbt så snurrar motorn 1/3 varv) tills den står i rätt läge... Sen har du det lilla locket som är indikation om var på varvet motorn är, sitter ett litet streck på den...Jag gör så att jag plockar ur tändstiftet istället för att se så kolven står högst upp (som den ska göra när du mäter) kan du bara köra ner en skruvmejsel eller vad annat du har för att känna hur långt upp den är, behöver inte stå på MAX men bara så ventilerna är stängda. och kollar ner genom bägge lockena så att inget ligger på... så mäter jag 2 ggr på varje för att va säker
Jag kör ju med Hotcam 2 som har lite annat spel än original. Har då inga problem att stoppa min kolv så den kammen har frilagt ventilerna har 0.10 på insug och 0.18 på avgas... detta är som sagt med Hotcamsoch japp i det lilla hålet ser du med märkningarna var det är, kan också användas men jag tycker det är smidigare att startköra kolven dit den ska