Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Justera stötdämparna  (läst 1707 gånger)

Utloggad corba

Justera stötdämparna
« skrivet: 20 mars 2006 kl. 09:20:03 »
Är det bara jag eller är dämparna väldigt mjukt inställda?

Det känns som om man ska tippa den vid lite hårdare kruvtagning för den niger så in i ****** men kollar man på framhjulen så ligger de i backen. (Bakhjulen är en annan femma, men svårt att göra något åt en stel axel).

Bör man och kan man strama åt dämparna på z400?
Hur gör man och hur vet man hur mycket som man ska justera. (Det givna svaret på den frågan är att det är individuellt vad man tycker är bra), men hur har ni gjort och blev det bra?

Jag kör nästan uteslutande landsväg......

 8)  8)
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad sunfire

Justera stötdämparna
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2006 kl. 09:34:46 »
För att få en effektiv sväng på hårt underlag utan att sladda så ska ju ena bakhjulet lyfta från backen. Kanske därför som den är lite mjuk ifram.
...men jag kan ha fel...


Utloggad STENE

Justera stötdämparna
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2006 kl. 09:47:17 »
Eller så får du köra den mer som en vanlig 2 hjuling. Nu går det ju inte att luta på en quad men det hindrar inte dig från att hasa ned på sadelns inner sida i kurvorna. Kolla på lite bilder från race med ATV's då sitter de nästa nere på sina nerf-bars för att få ned och in vikten i kurvorna.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Jocke72

Justera stötdämparna
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2006 kl. 10:12:49 »
Enda anledningen till att den lyfter på innerhjulet bak är för att du har för mjukt fjädring fram. Öka på förspänningen på fjädern fram, men då bör du även juster dämparna i fråga om kompression och retur. Men börja med förspänningen så får du prova dig fram.

Alternativt så finns det lite olika krängninshämmare att köpa som tillbehör.

Man vill aldrig ha ett bakhjul i luften, om man ska åka fort. Men det kan bli så pga en kompromiss.


/J

Utloggad corba

Justera stötdämparna
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2006 kl. 11:59:05 »
Citat från: "Jocke72"
Öka på förspänningen på fjädern fram, men då bör du även juster dämparna i fråga om kompression och retur.
/J


Förspänningen justerar jag med "den stora muttern" antar jag, men hur justerar man kompression och retur?

Är det någon som vet vilken förarvikt är dämpningen inställd på från början? Jag gissar runt 60-70 kg, kan det stämma?
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad corba

Justera stötdämparna
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2006 kl. 12:04:36 »
På tal om något helt annat.
ÄR den någon mer som kommit på den brillianta idén att ta quaden till jobbet en härlig vintermorgon för att upptäcka att det har blivit 6 grader varmt och det ligger 15 cm slask på vägen när man ska hem.

Jag önskar att jag tog kort när jag tog hem, det var ingen vacker syn.
Såg ut som en igenisad Muchelingubbe med snöglobb hängande över hela quaden och visiret helt igensatt av salt. :lol:  :lol:  :lol:

Stänkskärmarna fram är verkligen snygga men funkar liksom int så himla bra alltid. :D
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad Borggren

Justering
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2006 kl. 16:56:59 »
Hej jag åker med Elka dämpare cross och har gjort enligt deras anvisningar, och det funkar fint för mig, Yamaha med Elka, och har en polare som åker LTZ400 och han är helnöjd med justeringen.

Mätt under fotpinnarna skall 18-22cm till marken
Mätt under ramen framkant motor skall vara 1-3 cm mer, dvs den skall luta bakåt, då fungerar framfjädringen bäst, innan man började så släppte vi på allt, dvs förspänning, komp osv, sedan ställde vi på fjädern till den fick rätt höjd, med förare på.
Detta gör att hojen har lite kvar på dämparna även då den står på plan mark, på LTZ400 och 80kg förare blev det ca 4 cm fram o lite mer bak

Sedan vred vi på kompritionen tills det blev nog hårt för att inte "niga" så mkt eller slå igenom vid hopp, och om den hoppar rakt upp fram, eller slår upp som en häst bak, så öka returen tills detta slutar.
På den hoj vi grejade med blev det ca 3 hack på komp=1 hack på retur, men detta är nog upp till var o en.
Elka skrev att man skall ställa in höjden med fjädrarna och allt annat med justerskruvarna, tänk på att om man justerar fjädrarna på hårt, så blir hojen ännu högre och vill tippa ännu mer....

Detta funkade för oss
ST med KTM 612cc och 450cc motor....
Söker extra KTM 450 motor....

fd.Yamaha 450, Supermoto utrustad

Utloggad corba

Justera stötdämparna
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2006 kl. 17:02:59 »
Det låter som en plan
Jag ska testa det i helgen.
"Hä ska skruvas. hä ska fejas, hä ska gnidas och hä ska grejas" :wink:
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

 


Online just nu.

171 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
PerGrein
Flest online idag: 190. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme